Warszawa: Kolejny biurowiec wzniesie się przy Rondzie Daszyńskiego
Z podziemia w górę
W marcu informowaliśmy o kolejnym etapie budowy biurowca Skyliner II przy Rondzie Daszyńskiego. Wówczas, po dwunastu miesiącach intensywnych prac, WARBUD S.A. zakończył realizację części podziemnej inwestycji.
Podziemie Skylinera II obejmuje pięć kondygnacji, wzniesionych metodą podstropową w obrębie ścian szczelinowych sięgających 33 metrów w głąb ziemi. Znalazły się tu miejsca postojowe dla 217 samochodów i 100 rowerów, a także niezbędne pomieszczenia techniczne.
Po zakończeniu prac pod ziemią konstrukcja zaczęła rosnąć w górę. Obecnie budowa osiągnęła półmetek - na wysokości 65 metrów powstają już ściany 15 piętra. Docelowo Skyliner II mierzyć będzie 130 metrów i liczyć 28 kondygnacji.
Nowy biurowiec zostanie połączony ze Skylinerem I za pomocą podium, które scali oba budynki należące do Grupy Karimpol. Już teraz widoczne są zarysy przyszłego wejścia, którego dominantą stanie się 16-metrowy filar wysunięty przed główne drzwi. Dzięki temu oba obiekty stworzą spójny kompleks biurowy.
Podium połączy się z lobby pierwszej wieży nie tylko na poziomie parteru, ale także antresoli. W efekcie powstanie przestronna strefa z lokalami handlowo-usługowymi o łącznej powierzchni 4 000 mkw. Będzie to przestrzeń ogólnodostępna, zapewniająca szybkie i wygodne przejście pomiędzy stacją PKP Warszawa Główna a Rondem Daszyńskiego, tworząc naturalny pieszy węzeł komunikacyjny.
Jak przebiegają pracę?
- Prace idą sprawnie, utrzymujemy regularne tempo realizacji pięter biurowych, każde z nich powstaje w pięć dni, tak jak zakładaliśmy. Na szczycie czeka nas sześć kondygnacji nietypowych - pięć technicznych i jedna eventowo-restauracyjna. Ze względu na zmieniającą się geometrię budynku i zróżnicowaną wysokość pięter będą one zdecydowanie bardziej wymagające inżyniersko - mówił Piotr Pikuła, Dyrektor Kontraktu Skyliner II w WARBUD S.A.
W dolnej części wieży zainstalowano już szklaną elewację Skylinera II. Jest ona montowana z gotowych aluminiowo-szklanych elementów przy użyciu miniżurawia. Obecnie trwa montaż fasady na piątym piętrze. Równocześnie w podziemiu oraz na ośmiu piętrach nadziemnych trwają prace wykończeniowe i instalacyjne.
Trzon wieży powstaje natomiast przy użyciu systemu ACS - samowspinających się szalunków. Krawędzie stropów przy wykonywaniu prac żelbetowych są zabezpieczone osłonami w systemie RCS, które wznoszą się razem z żelbetem do góry. Takie osłony są niezbędne dla bezpiecznej realizacji prac zbrojarskich i ciesielskich na wysokościach. Zakończenie budowy planowane jest na koniec IV kwartału 2026 roku.
O inwestycji w centrum miasta
Skyliner I został oddany do użytku cztery lata temu - w styczniu 2021 roku. Druga wieża kompleksu to inwestycja realizowana od 2023 roku, choć budowa ruszyła w 2024. W tym samym roku Skyliner II otrzymał certyfikat BREEAM na poziomie Outstanding, a Karimpol - podobnie jak w przypadku pierwszej wieży - planuje zasilać drugi budynek z odnawialnych źródeł energii.
Biurowiec zaoferuje 24 000 mkw. powierzchni najmu, z czego ok. 23 000 mkw. przeznaczonych zostanie na nowoczesne biura, a blisko 1 000 mkw. na lokale handlowo-usługowe w parterze budynku. Wstępnie wynajęto już blisko połowę biurowca.
Dodatkowo, za kompleksem biurowym planowane jest przedłużenie jezdni. Ulica połączy się z pobliskim rondem, dzięki czemu możliwy będzie wjazd do kompleksu zarówno od ulicy Prostej, jak i Towarowej.
Standardowa powierzchnia piętra biurowego wyniesie ok. 1 100 mkw. Na najwyższych piętrach powstaną tarasy-ogrody o łącznej powierzchni blisko 900 mkw. Będą one połączone zewnętrznymi schodami i obsługiwane dodatkową windą. W sumie w budynku znajdzie się 10 wind - siedem głównych, dwie prowadzące do garażu oraz jedna pożarowa.
Projekt architektoniczny Skylinera II powstał w pracowni APA Wojciechowski Architekci, a generalnym wykonawcą jest WARBUD S.A. Zarządzanie projektem z ramienia inwestora nadzoruje natomiast firma Hill International, a zespół CBRE Poland odpowiada za komercjalizację wieży. Za inwestycję odpowiedzialna jest Grupa Karimpol.