Warszawa: Miasto kupi nowe autobusy. Takich w stolicy jeszcze nie było
Jeszcze więcej elektrycznych Solarisów dla Warszawy
Miejski przewoźnik poinformował o podpisaniu umowy we wtorek, 16 września. Spośród zamówionych 79 autobusów marki Solaris, 50 będzie przegubowych osiemnastometrowych, zaś 29 to autobusy dwunastometrowe.
- Kontrakt przewiduje opcję rozszerzenia o 100 procent. Jeżeli z niej skorzystamy, to wtedy Solaris dostarczy nam 158 autobusów, w tym 100 przegubowców - powiedział rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych, Adam Stawicki.
Jak będą wyglądały nowe autobusy?
Po raz pierwszy w stolicy pojawią się autobusy tak skonfigurowane, że nie będzie w ich wnętrzu tzw. wieży, czyli wysokiego silnika.
- Silnik elektryczny jest dużo mniejszy, a packi bateryjne mimo bardzo dużej mocy są umieszczone na dachu, więc nie ma potrzeby ograniczenia powierzchni pasażerskiej - wyjaśnia rzecznik.
Ponadto, nowe autobusy nie będą miały ładowania pantografowego, lecz wtyczkowe. Przegubowce mają baterię o mocy 700 kWh, a dwunastometrowce 500 kWh.
- Pozwala to na efektywne wykorzystanie tych pojazdów przez cały dzień eksploatacji. Wystarczy ładowanie nocne w zajezdni - informuje Stawicki.
Wiadomo również, że siedzenia w pojazdach obite zostaną ekoskórą w kolorze czerwono-szarym.
Kiedy nowe autobusy wjadą na warszawskie ulice?
Nowe autobusy trafią na wyposażenie zajezdni Woronicza na Mokotowie i będą kursowały głównie w centrum i w południowych dzielnicach miasta. Będą dostarczane w transzach, wszystkie przed końcem 2026 roku.
Flota elektryków się rozrasta
To nie jedyne planowane na najbliższy czas inwestycje MZA. W przyszłym tygodniu spółka podpisze umowę na dziesięć elektrycznych autobusów dziesięciometrowych marki Irizar. W tym przypadku również istnieje możliwość opcji podwojenia zamówienia. Ponadto trwają postępowania w przetargu na zakup 50 autobusów przegubowych i 30 autobusów dwunastometrowych.
- Oferenci zostali wybrani. Trwa kontrola, na której rezultaty musimy poczekać, żeby podpisać umowę - informuje rzecznik MZA.
Adam Stawicki podkreślił, że jeżeli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, to liczba elektryków we flocie MZA wzrośnie z 203 do 450. W tej chwili miejski przewoźnik korzysta też z prawie 400 autobusów napędzanych gazem. Codziennie na warszawskie ulice wyjeżdża 1,4-1,5 tys. autobusów.
Źródło: PAP