Warszawa: Puławska się wreszcie doczeka projektu. Kiedy ulica przejdzie zmiany?
Szczęśliwe drugie podejście
O powtórzonym przetargu na ul. Puławską pisaliśmy ostatnio w kwietniu. Podobnie jak za pierwszym razem jedyną ofertę złożyła firma INFRA - CENTRUM DORADZTWA Sp. z o.o. Za pierwszym razem zaproponowano 1,7 mln zł, a za drugim 1,4 mln zł. Przypomnijmy, że drogowcy komunikowali, iż posiadają 750 tysięcy złotych od rady miasta na sfinansowanie projektu zmian. Dokładną kwotę najpewniej poznamy po podpisaniu umowy. Powinno to nastąpić w ciągu kilku lub kilkunastu najbliższych dni.
- Zgodnie z ustawą od momentu rozstrzygnięcia przetargu, pozostali wykonawcy mają 10 dni na złożenie odwołania. Od 27 czerwca możemy legalnie podpisać umowę, ale pozostaje jeszcze kwestia gwarancji i całej papierologii, przez którą trzeba przejść - tłumaczy nam Maciej Dziubiński z ZDM. W przypadku ul. Puławskiej oferta jest jedna, więc na początku lipca powinno się udać podpisać umowę.
Co dalej?
Jak wskazał w zamówieniu ZDM, termin na zaprojektowanie nowego kształtu ul. Puławskiej od dnia zawarcia umowy ma wynieść 18 miesięcy. Jeśli uda się podpisać umowę na początku lipca to dokumentacja powinna być gotowa najpóźniej na początku 2027 roku. Wtedy drogowcy mogą zacząć szykować przetarg na przebudowę ulicy.
Jak mówił nam pod koniec ubiegłego roku dyrektor ZDM, przetargi na wykonanie prac są w ostatnim czasie dużo łatwiejsze. Trudno jednak jednoznacznie wyrokować czy tak samo będzie za dwa lata. Jeśli dość sprawnie uda się rozstrzygnąć przetarg, podpisać umowę i przejść do wykonywania prac, to za około dwa lata powinna zacząć się przebudowa. Ile może potrwać? Wydaje się, że bezpiecznie należy przyjąć co najmniej rok do oddania całości po zmianach. Szacowalibyśmy zatem, że nową ul. Puławską zobaczymy w połowie 2028 roku. Ale może to być też później.
Puławska po zmianach
Zwycięzca przetargu ma zaprojektować budowę dwukierunkowej drogi dla rowerów po wschodniej stronie ul. Puławskiej od ul. Rakowieckiej do ul. Dolnej wraz z przebudową jezdni, drogi dla pieszych, zatok postojowych oraz nasadzeniami zieleni. Jako podstawowy sposób zagospodarowania przestrzeni pasa drogowego po wschodniej stronie należy przyjąć układ:
- droga dla pieszych (preferowana szerokość 3 m),
- dwukierunkowa droga dla rowerów (preferowana szerokość 2,5 m),
- pas zieleni / miejsca postojowe (preferowana szerokość 2,5 m),
- jezdnia (preferowana szerokość 3 + 3,25 m).
Geometria jezdni ul. Puławskiej na odcinku od ul. Dolnej do ul. Rakowieckiej ma zmienić się przez likwidację prawego pasa ruchu z przeznaczeniem na drogę dla rowerów po wschodniej stronie jezdni. Dodatkowo projektowana droga rowerowa ma zostać powiązana:
- do drogi dla rowerów w rejonie ul. Dolnej;
- do drogi dla rowerów w rejonie ul. Okulskiej,
- do drogi dla rowerów projektowanej na skrzyżowaniu z ul. Rakowiecką,
- łącznikiem rowerowym z Parkiem Morskie Oko,
- do tego kontraruch na ul. Racławickiej na odcinku od ul. Puławskiej do ul. Bałuckiego,
- uwzględnić rozwój infrastruktury rowerowej zgodnie z „Programem rozwoju ruchu rowerowego na Starym Mokotowie”, w szczególności zaprojektować rozwiązania umożliwiające wprowadzenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach łączących się z projektowanymi drogami dla rowerów z uwzględnieniem wariantów dla stanu istniejącego oraz stanu docelowego.
Po zachodniej stronie ulicy nie przewidziano drogi rowerowej. Kształt ulicy ma wyglądać następująco:
- droga dla pieszych (preferowana szerokość 3 m),
- miejscowe pasy zieleni (preferowana szerokość 2,5 m),
- pasy postojowe wyznaczone na jezdni (preferowana szerokość 2,5 m),
- jezdnia (preferowana szerokość 3 + 3,25 m).