Warszawa: Remont torowiska na Placu Zawiszy wykonany w rekordowym czasie

Remont torowiska na pl. Zawiszy dobiegł końca. Wszystkie wielkogabarytowe płyty prefabrykowane, które powstały pod wymiar w Krakowie, zostały ułożone – od dzisiejszego poranka ruch tramwajowy odbywa się we wszystkich kierunkach, a kierowcy jeżdżą bez ograniczeń po nowej, równej nawierzchni. Dzięki nowoczesnej technologii utrudnienia na tym newralgicznym skrzyżowaniu trwały 5 tygodni – zamiast standardowych 3 miesięcy.
Tramwaj w kolorze czerwono-żółtym skręca na rondzie, otoczony przez ruch samochodowy i prace budowlane.Fot. Licencjodawca
Miejski Reporter
Tramwaj w kolorze czerwono-żółtym skręca na rondzie, otoczony przez ruch samochodowy i prace budowlane.
Fot. Licencjodawca

Plac Zawiszy stanowi jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w centrum Warszawy. Spotykają się tam trzy obciążone trasy tramwajowe: w ciągu Grójeckiej, Towarowej i Alej Jerozolimskich. W szczycie w rozkładzie przedwakacyjnym przejeżdża tamtędy od 30 do 45 tramwajów na godzinę na każdym z wlotów. To także ważne skrzyżowanie dla ruchu kołowego.

Wszelkie prace, prowadzone w tak newralgicznym miejscu, wymagają szczególnego rozplanowania, by utrudnienia zarówno w ruchu tramwajowym, jak i kołowym, były możliwie jak najkrótsze. Roboty rozłożono na trzy etapy, oddzielnie dla każdego wlotu. Termin realizacji (lato 2025) wybrano nieprzypadkowo – budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wymusiła czasowe zamknięcie ruchu tramwajowego w al. Krakowskiej, a więc znaczące ograniczenie ruchu w ciągu ul. Grójeckiej. Takie wyłączenie zdarza się raz na kilkadziesiąt lat, więc równocześnie Tramwaje Warszawskie zaplanowały jak najwięcej remontów i napraw głównych w innych lokalizacjach.

Tramwaj przejeżdża przez skrzyżowanie z nową infrastrukturą rowerową, obok budowy i ruchu ulicznego.
fot. UM Warszawa
Tramwaj w kolorze czerwono-żółtym skręca na rondzie, otoczony przez ruch samochodowy i prace budowlane.
fot. UM Warszawa
Tramwaj w żółto-czarnych barwach przejeżdża przez skrzyżowanie w miejskiej scenerii z budynkiem hotelowym w tle.
fot. UM Warszawa
Widok na skrzyżowanie z tramwajem, samochodami i pieszymi w tle nowoczesne wieżowce i zieleń.
fot. UM Warszawa

Innowacyjna technologia

Aby maksymalnie skrócić utrudnienia związane z remontem, na placu Zawiszy została zastosowana technologia wielkogabarytowych betonowych płyt prefabrykowanych w technologii ConTrack firmy KZN Rail z Krakowa. Każda płyta była indywidualnie projektowana pod wymiar torów, łuków i rozjazdów. Prefabrykaty powstawały w zakładzie wykonawcy w Krakowie, a do Warszawy przyjechały koleją. W sumie wykonawca ułożył 121 bloków o łącznie powierzchni 1600 m kw., a remont objął ok. 737 metrów toru pojedynczego oraz trzy przystanki w Alejach Jerozolimskich po wschodniej stronie skrzyżowania.

Dzięki zastosowaniu droższej technologii płyt prefabrykowanych czas utrudnień udało się skrócić do pięciu tygodni (1-2 tygodnie na wlot). Przy zastosowaniu betonu lanego na miejscu, który wymaga szalowania, zbrojenia, wylewania, a potem odpowiedniego czasu dojrzewania, utrudnienia w ruchu trwałyby co najmniej trzy miesiące (po miesiąc na wlot).

Tramwaje wróciły

Od 11 sierpnia tramwaje wróciły na ul. Towarową – od Kercelaka do pl. Zawiszy. Dostępne są wszystkie trzy wloty tramwajowe, a na swoje trasy wróciły tramwaje linii 22 (Wiatraczna – Piaski), 24 (Gocławek – Nowe Bemowo), uzupełniającej 78 (Pl. Narutowicza – Os. Górczewska). Linia uzupełniająca 72 została zlikwidowana. Bez ograniczeń odbywa się tez ruch kołowy.

Wykonawca, firma KZN Rail, będzie kontynuować prace wykończeniowe poza jezdniami i torowiskiem, ale nie będzie to już wpływało na ruch tramwajów i kołowy. Jesienią zaplanowano prace przy rekultywacji zieleni.

Pracowity rok

W tym roku Tramwaje Warszawskie zaplanowały 34 zadania remontowe, obejmujące łącznie blisko 10 km toru pojedynczego. To największa od lat liczba remontów stołecznych torowisk tramwajowych. Zwiększona intensywność remontów jest efektem uruchomienia Warszawskiego Programu Torowego, rozpisanego na wiele lat planu modernizacji istniejącej sieci tramwajowej w Warszawie. Większość robót zaplanowano w okresie wakacyjnym, gdy z tramwajów korzysta mniejsza liczba pasażerów.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: Wypadek na ul. Chałubińskiego. Kierująca hulajnogą wjechała pod tramwaj
Warszawa: Wypadek na ul. Chałubińskiego. Kierująca hulajnogą wjechała pod tramwaj
Warszawa: Tragedia na torach. Śmiertelne potrącenie przez pociąg
Warszawa: Tragedia na torach. Śmiertelne potrącenie przez pociąg
Konkurs "Bezpieczne Gospodarstwo Rolne 2025" rozstrzygnięty
Konkurs "Bezpieczne Gospodarstwo Rolne 2025" rozstrzygnięty
Kartuzy: Ojciec z synem chodzili razem kraść. Teraz grozi im więzienie
Kartuzy: Ojciec z synem chodzili razem kraść. Teraz grozi im więzienie
Lipsko: Przebywali w Polsce nielegalnie. Zostali przekazani Straży Granicznej
Lipsko: Przebywali w Polsce nielegalnie. Zostali przekazani Straży Granicznej
Kościerzyna: Ponad 5. tys. porcji narkotyków. 38-latek zatrzymany
Kościerzyna: Ponad 5. tys. porcji narkotyków. 38-latek zatrzymany
Łódź: Już wkrótce targi pracy dla osób z niepełnosprawnościami!
Łódź: Już wkrótce targi pracy dla osób z niepełnosprawnościami!
Świecie: Odnaleziono zwłoki młodego mężczyzny
Świecie: Odnaleziono zwłoki młodego mężczyzny
Łódź: Powraca festiwal idei i sztuki. Łódź Wielu Kultur
Łódź: Powraca festiwal idei i sztuki. Łódź Wielu Kultur
Konin: 2 lata SOWY. Przed nami urodzinowe warsztaty i eksperymenty
Konin: 2 lata SOWY. Przed nami urodzinowe warsztaty i eksperymenty
Theater Magdeburg: Jadwiga Postrożna jako Wenus w "Tannhäuserze"
Theater Magdeburg: Jadwiga Postrożna jako Wenus w "Tannhäuserze"
Medyka: Zatrzymanie na przejściu granicznym. W bagażu miała fortunę
Medyka: Zatrzymanie na przejściu granicznym. W bagażu miała fortunę