Warszawa: Rewolucja biletowa. Umowa na nowy system podpisana. Jakie zmiany czekają pasażerów?
Nowy warszawski system biletowy w 2027 roku
Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego podpisali we wtorek, 19 sierpnia, z Mennicą Polską umowę na wykonanie nowego systemu biletowego w Warszawie. Pierwsze funkcje zostaną uruchomione we wrześniu 2027 roku, a pełną funkcjonalność system osiągnie w marcu 2029 roku.
- Nowy system będzie przyjazny dla warszawiaków i wszystkich korzystających z komunikacji miejskiej. Będzie to nowoczesny system płatności za przejazdy, a także portal pasażera, który pozwoli zoptymalizować podróż po stolicy - mówił podczas konferencji zastępca prezydenta Warszawy Tomasz Mencina.
Nowy system nie zastąpi tradycyjnych biletów kartonikowych i plastikowej karty miejskiej. Dyrektor ZTM Katarzyna Strzegowska zapewniła, że wprowadzenie zmian nie będzie się wiązało z podwyżką cen biletów.
Cyfrowe rozwiązania dla pasażerów
Przez dwa lata prowadzone będą prace nad zapleczem technicznym, planowaniem i testami. Pasażerowie przed uruchomieniem systemu będą mogli sprawdzić nowe rozwiązania. Docelowo wymienionych zostanie 13 tys. kasowników w 2,5 tys. pojazdów i na 42 stacjach metra.
Nowy system obejmie także aglomerację warszawską, a trwają rozmowy z Kolejami Mazowieckimi o włączeniu ich oferty.
Jak zapłacimy w przyszłości?
W nowym systemie pasażerowie zapłacą:
- kartą płatniczą,
- smartfonem lub smartwatchem z funkcją NFC,
- aplikacją mobilną,
- biletem papierowym z kodem QR.
Planowane jest wprowadzenie rozliczeń opartych o liczbę przejechanych przystanków czy kilometrów. Aplikacja i portal pasażera pomogą w planowaniu trasy i naliczą najkorzystniejszą opłatę. Pasażer nie będzie musiał kupować biletu w biletomacie. Wystarczy przyłożyć kartę lub telefon do kasownika przy wsiadaniu i wysiadaniu - system sam rozliczy przejazd i przypisze go do wybranego nośnika.
- Idealny system to system, w którym pasażer wsiada do pojazdu i nie zastanawia się, w jaki sposób może kupić bilet. Płatności cyfrowe oparte dzisiaj na kartach płatniczych - nie tylko w ich fizycznej postaci, ale również w postaci podpiętej do smartwatcha czy to aplikacji mobilnej są bardzo dużym komfortem dla pasażera. Takie płatności muszą być wygodne, bezpieczne i szybkie - mówi Katarzyna Budnicka-Filipiuk, prezes Zarządu Mennicy Polskiej. - Dopełnieniem takiego super nowoczesnego systemu biletowego musi być dobrze działająca aplikacja mobilna wraz z możliwością zaplanowania podróży. To jest gigantyczne ułatwienie zarówno dla mieszkańców i pasażerów lokalnych jak również dla turystów.