Wiadukt, ronda i poszerzony most. Tak mają się zmienić drogi krajowe zaraz przy granicy Torunia
Korki w Lubiczu i Łysomicach: jest pomysł na rozwiązanie problemu
Powstanie tych rozwiązań drogowych przewidziano w porozumieniach podpisanym w poniedziałek 19 maja w Lubiczu. Dotyczy ono udziału zainteresowanych samorządów w kosztach realizacji trzech ważnych dla regionu inwestycji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Są to: "Rozbudowa drogi krajowej nr 10 w miejscowości Lubicz”, "Poszerzenie istniejącego obiektu mostowego w m. Lubicz na drodze krajowej nr 10 wraz z rozbudową dojazdów do obiektu” oraz "Rozbudowa drogi krajowej nr 91 na odcinku Toruń-Łysomice”.
Podpisy pod porozumieniem złożyli między innymi wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, dyrektor regionalnego oddziału GDDKiA Sebastian Borowiak, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki, prezydent Torunia Paweł Gulewski, starosta toruński Mirosław Graczyk, parlamentarzyści oraz samorządowcy z powiatu toruńskiego.
O fatalnej sytuacji w Łysomicach, na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 91 i drogi wojewódzkiej nr 552 pisaliśmy w "Nowościach" wielokrotnie. Korki tworzące się tu w godzinach porannego i popołudniowego szczytu to wielka zmora. Budowa w pobliżu autostrady A1 tylko częściowo rozwiązała problem.
Podobna sytuacja panuje na drodze krajowej nr 10 w Lubiczu. Rano korkuje się na pasie w stronę Torunia, po południu - w odwrotnym kierunku.
W obu przypadkach samorządy lokalne od wielu starają się problem rozwiązać. Jak dotąd - bez skutku. Kończyło się na zapewnieniach przedstawicieli państwa o wsparciu.
Inwestycje na drogach w pobliżu Torunia: na jakim etapie są przygotowania?
Czy teraz będzie inaczej? Porozumienie, w którym przewidziano, że część kosztów wspomnianych inwestycji wezmą na swoje barki samorządy lokalne, to już spory konkret. Ministerstwo Infrastruktury i podległa mu GDDKiA zapewniają, że decyzje dotyczące ich realizacji już zapadły.
- Co do budowy rond w Lubiczu Dolnym i Górnym na drodze krajowej nr 10, to zostały już złożone do wojewody wnioski o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – mówił podczas poniedziałkowego spotkania dyrektor Sebastian Borowiak. – Powinniśmy je otrzymać do końca roku. Do końca czerwca powinniśmy ogłosić przetarg na wykonawcę dokumentacji technicznej dla poszerzenia mostu nad Drwęcą w Lubiczu Dolnym wraz z dojazdami. Potem chcemy te zadania połączyć w jednym postępowaniu przetargowym, by miały jednego wykonawcę. Szacuję, że przeprowadzimy je do końca 2027 roku. Szacuję, że budowa rond oraz poszerzanie mostu potrwa dwa lata. Tak więc maksymalnie do końca 2030 roku te inwestycje powinny zostać zrealizowane.
Podobny scenariusz dyrektor Borowiak kreśli dla przebudowy drogi nr 91 między Toruniem a Łysomicami.
- Do końca wakacji złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji - zapewniał dyrektor oddziału GDDKiA. – Zakładamy, że w ciągu pół roku będzie ona wydana. W pierwszym kwartale 2026 roku wystąpimy z wnioskiem o wydanie ZRID. Tu też realizację inwestycji planujemy najpóźniej do końca 2030 roku.
- Dzięki współpracy z samorządami możemy dzisiaj mówić z optymizmem o inwestycjach drogowych w Łysomicach i Lubiczu. To doskonały przykład dla innych – mówił wiceminister Stanisław Bukowiec. – Te zadania będą kosztowały łącznie 270 mln zł, ale 60 mln zł z tej kwoty dołożą samorządy lokalne.
Te samorządy to województwo kujawsko-pomorskie, powiat toruński, miasto Chełmża oraz gminy Lubicz, Czernikowo, Obrowo, Łysomice i Chełmża.
- To precedens w skali kraju, że do przebudowy dróg krajowych dokładają się samorządy, ale jeśli nie ma innego wyjścia, żeby osiągnąć cel, to trzeba to zrobić. Mam nadzieję, że porozumienie zostanie zrealizowana i w 2030 roku będziemy już korzystać z nowych rozwiązań drogowych - ocenił marszałek Całbecki.
Na drogach w Lubiczu i Łysomicach: co tu ma się zmienić?
Rozbudowa dwóch rond w Lubiczu spowoduje udrożnienie ruchu na wylocie z Torunia. Pierwsze z nich jest na przecięciu ulicyWarszawskiej z ulicami Nową i Lipnowską w Lubiczu Górnym, a drugie - ulic Dworcowej i Toruńskiej w Lubiczu Dolnym. Przy rondach powstaną kładki dla pieszych oraz ekrany akustyczne.
Jeśli chodzi o most nad Drwęcą to będzie on miał dwie jezdnie, a każda z nich -po dwa pasy ruchu. Powstanie też na nim chodnik i droga dla rowerzystów.
Na odcinku drodze nr 91 między północną granicą Torunia a Łysomicami też planowane są dwie jezdnie. W Łysomicach pobiegną wiaduktem, nad skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 552. Pod nim powstać ma węzeł drogowy, umożliwiający bezkolizyjny wjazd na drogę nr 91 i zjazd z niej.