Wielka ręka-kciuk Jana Śliwki pojawiła się na Skwerze Europejskim w Gliwicach. Ruszyło Biennale

Na Skwerze Europejskim w Gliwicach odsłonięto monumentalną rzeźbę autorstwa Jana Śliwki – słynną rękę-kciuk, która jest totemem festiwalu Biennale Gliwice – Sztuka w mieście, miasto w sztuce. Rzeźba otwiera cykl wielkoformatowych instalacji w przestrzeni miejskiej i – jak podkreślają organizatorzy – ma szansę stać się nowym symbolem miasta.
Uroczyste odsłonięcie monumentalnej rzeźby Jana Śliwki – słynnej ręki-kciukRzeźba Jana Śliwki na Skwerze Europejskim w Gliwicach to ostatni projekt zrealizowany za życia artysty i jednocześnie symboliczna brama Biennale
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Norbert Palusiński
Norbert Palusiński
  • Uroczyste odsłonięcie monumentalnej rzeźby Jana Śliwki – słynnej ręki-kciuk
  • Uroczyste odsłonięcie monumentalnej rzeźby Jana Śliwki – słynnej ręki-kciuk
  • Uroczyste odsłonięcie monumentalnej rzeźby Jana Śliwki – słynnej ręki-kciuk
  • Uroczyste odsłonięcie monumentalnej rzeźby Jana Śliwki – słynnej ręki-kciuk
  • Uroczyste odsłonięcie monumentalnej rzeźby Jana Śliwki – słynnej ręki-kciuk
[1/5] Rzeźba Jana Śliwki na Skwerze Europejskim w Gliwicach to ostatni projekt zrealizowany za życia artysty i jednocześnie symboliczna brama Biennale Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Norbert Palusiński

Uroczyste odsłonięcie totemu odbyło się dzisiaj o godzinie 10.00 na Skwerze Europejskim. Wydarzeniu towarzyszył briefing prasowy z udziałem przedstawicieli: Miasta Gliwice, Fundacji Soundscape, Centrum Kultury Victoria, Muzeum w Gliwicach, a także sponsorów i partnerów. W uroczystości uczestniczyła również Danuta Śliwka, żona zmarłego artysty. W jej oczach widoczne było wzruszenie, gdy rzeźba jej męża została uroczyście odsłonięta jako jeden z najbardziej wymownych symboli kulturalnej przemiany Gliwic.

Sztuka w mieście, miasto w sztuce

Organizatorzy, partnerzy i sponsorzy Biennale podkreślają, że wydarzenie ma na celu zaproszenie mieszkańców do bezpośredniego kontaktu ze sztuką – poza murami galerii, w miejskiej codzienności. Prace artystów pojawią się na placach, ulicach i skwerach Gliwic.

– Sztuka w mieście, miasto w sztuce – wyszliśmy na ulice po to, żebyście państwo, nawet jeżeli tego nie chcecie, ocierali się o tę sztukę. Żeby ona na was wpadała, żebyście się z nią zderzali i po prostu mogli w tym święcie uczestniczyć – mówił podczas briefingu Paweł Pindur z Fundacji Soundscape, współorganizator festiwalu.

Pindur zaznaczył, że w ramach Biennale zaplanowano dziesiątki wydarzeń, performansów i instalacji artystycznych. Pełny program wydarzenia dostępny jest w Biurze Festiwalowym przy ul. Zwycięstwa 36.

– Biennale postrzegamy jako festiwal, który otwiera nowy rozdział w historii Gliwic. Od dziś miasto posiada festiwal sztuki, który może stać się fenomenem na skalę ogólnopolską. To nie jest już sztuka zamknięta w galeriach – ona wychodzi na ulice, wchodzi w tkankę miejską i można ją obserwować przypadkiem, bez biletu – dodał Grzegorz Łaguna, rzecznik Grupy TAURON, która została głównym sponsorem wydarzenia

Śliwka – artysta samouk, wizjoner

Rzeźba-kciuk ma dla Gliwic znaczenie szczególne. Jan Śliwka, urodzony w 1946 roku w Gliwicach, był artystą samoukiem i wizjonerem łączącym sztukę z technologią. Tworzył ekspresyjne obrazy, jednak to praca scenografa w teatrach w Bytomiu, Dąbrowie Górniczej i Warszawie otworzyła go na przestrzeń, ruch i interakcję. Tak narodziły się jego kinetyczne rzeźby – monumentalne formy z drewna lub włókna szklanego, reagujące na dźwięk, światło i muzykę.

Rzeźba na Skwerze Europejskim to ostatni projekt zrealizowany za życia artysty i zarazem symboliczna brama Biennale.

– Jesteśmy partnerem strategicznym i jesteśmy z tego bardzo dumni – że możemy to wydarzenie sponsorować i wspierać. Bardzo gorąco zachęcamy wszystkich do przyjazdu do Gliwic, szczególnie do zobaczenia totemu, który – jak słusznie zauważyła pani prezydent – wyprzedza epokę (...). Jest szansa, że to totem zawładnie Gliwicami – mówiła Marlena Jezierska, Dyrektor Biura Nadzoru Standardów Sponsoringowych Orlen, jednego z partnerów strategicznych wydarzenia.

W ramach Biennale będzie można zobaczyć również wyjątkową wystawę kinetycznych rzeźb Śliwki. Ekspozycja zostanie udostępniona w Biurze Festiwalowym przy ul. Zwycięstwa 36 i będzie czynna od 28 czerwca do 6 lipca, w godzinach 12:00–22:00.

– Cieszy nas, że wspieramy nie tylko Biennale w Gliwicach, ale także Biennale w Wenecji, polskich artystów i polską sztukę. Życzymy Gliwicom, aby stały się drugą Wenecją (...). Jesteśmy jednym z największych mecenasów kultury, sportu i sztuki w Polsce – wspieramy sztukę na poziomie międzynarodowym, ogólnopolskim i lokalnym – dodała Jezierska.

Sztuka jako wehikuł

Łaguna, rzecznik Grupy TAURON zwrócił uwagę także na głębszy społeczny wymiar inicjatywy.

– Jesteśmy sponsorem głównym biennale. Uważamy, że sztuka to ważny wehikuł, w którym można przenieść różne treści, przekazać ludziom ważne informacje. TAURON od wielu lat angażuje się w wydarzenia kulturalne na południu Polski – jesteśmy jednym z największych mecenasów kultury i sztuki w regionie (...). Wierzymy, że nasi klienci – a mamy ich niemal 6 milionów – oczekują od takiego biznesu jak TAURON zaangażowania w wydarzenia ważne społecznie. Rozwój społeczeństwa zależy od kultury – to dzięki niej tworzymy pamięć społeczną, uczymy się ze sobą rozmawiać i budować wspólnotę. Taki jest cel naszej obecności tutaj.

Mecenat nad rzeźbą Śliwki objęła Huta Łabędy – strategiczny partner wydarzenia. Jej zaangażowanie przypomina, że przemysł i kultura mogą współistnieć, wspólnie kształtując nowoczesną tożsamość miejską.

- Wierzymy w siłę lokalnej sztuki. Jan Śliwka był artystą, który przez lata tworzył nieco na uboczu – niezależny, oddany własnej wizji, głęboko zakorzeniony w gliwickiej rzeczywistości. Dlatego dla nas, jako HUTY ŁABĘDY, możliwość objęcia mecenatem jego rzeźby jest czymś więcej niż tylko formalnym wsparciem – to gest uznania, wdzięczności i odpowiedzialności - mówi Dariusz Gąsior, członek zarządu HUTY ŁABĘDY S.A.

Inaugracja Biennale. Festiwal potrwa do 6 lipca

Totem Jana Śliwki to dopiero początek. Do 6 lipca Gliwice będą żyć sztuką – dosłownie i w przenośni. Jak podkreślają organizatorzy oraz przedstawiciele samorządu, festiwal może stać się nowym impulsem dla kulturalnej transformacji miasta, znanego dotąd głównie z przemysłu i technologii. A może – jak powiedziała Marlena Jezierska – „Gliwice staną się drugą Wenecją”? Jeśli mierzyć miasto jego otwartością na artystyczne wizje, jesteśmy na dobrej drodze.

Informacje o wydarzeniach w ramach Biennale Gliwice 2025 dostępne są w mediach społecznościowych (Facebook i Instagram: @biennalegliwice) oraz w aplikacji [GAMA] – Gliwickiej Aplikacji Miejskich Aktywności.

Sponsorzy i partnerzy

Festiwal Biennale Gliwice – Sztuka w mieście, miasto w sztuce – jest finansowany z budżetu Miasta Gliwice. Sponsorem głównym wydarzenia jest TAURON, a partnerem strategicznym – ORLEN. W gronie partnerów głównych znajdują się m.in.: Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej – Gliwice Sp. z o.o., Park Zielonej Energii, Huta Łabędy S.A., Centrum Handlowe Europa Centralna, Momentum Leisure oraz ISOVER Saint-Gobain.

Partnerami wydarzenia są również: Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej Sp. z o.o., aplikacja mobilna Kolei Śląskich „KAEŚKA”, Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Gliwicach, Śląskie Centrum Logistyki S.A., Śląska Sieć Metropolitalna Sp. z o.o., Park Naukowo-Technologiczny „TECHNOPARK GLIWICE” Sp. z o.o. oraz DOM100_P2 Sp. z o.o.

Wśród partnerów wspierających znajdują się: Miejski Zarząd Usług Komunalnych w Gliwicach, Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Gliwice Sp. z o.o., Volvo Euro Kas, Fulco System Sp. z o.o. i Qubus Hotel Gliwice.

Wybrane dla Ciebie

Msza święta w intencji Grodziska Wielkopolskiego i jego mieszkańców
Msza święta w intencji Grodziska Wielkopolskiego i jego mieszkańców
To może być hit wakacji: Tramwaj wodny ze Szczecina do Świnoujścia
To może być hit wakacji: Tramwaj wodny ze Szczecina do Świnoujścia
Pociąg śmierci z Bergen-Belsen. Cud w Farsleben 1945
Pociąg śmierci z Bergen-Belsen. Cud w Farsleben 1945
Jarmark Świętojański w Chojnicach. Pierwszego dnia nikt nie mógł być głodny
Jarmark Świętojański w Chojnicach. Pierwszego dnia nikt nie mógł być głodny
Łódź po 25 latach. Od postindustrialnego miasta do tętniącej metropolii!
Łódź po 25 latach. Od postindustrialnego miasta do tętniącej metropolii!
Nowa atrakcja w Beskidach. Na Czantorii rusza „Kino na Poziomie". Będzie można zobaczyć filmy w plenerze
Nowa atrakcja w Beskidach. Na Czantorii rusza „Kino na Poziomie". Będzie można zobaczyć filmy w plenerze
Heinrich Himmler. Bezwzględny kat III Rzeszy
Heinrich Himmler. Bezwzględny kat III Rzeszy
44. edycja Turnieju Drużyn Podwórkowych w Malborku już od 4 lipca. Cały czas można się zgłaszać
44. edycja Turnieju Drużyn Podwórkowych w Malborku już od 4 lipca. Cały czas można się zgłaszać
Idealnie na wakacje. Przejezdne już dwie jezdnie S3 od Międzyzdrojów do Wolina
Idealnie na wakacje. Przejezdne już dwie jezdnie S3 od Międzyzdrojów do Wolina
Tragiczne odkrycie w stawie w Krościenku Wyżnym. Nie żyje 61-letni mężczyzna
Tragiczne odkrycie w stawie w Krościenku Wyżnym. Nie żyje 61-letni mężczyzna
Historia testów ciążowych. Od starożytności do dziś
Historia testów ciążowych. Od starożytności do dziś
Święto Bytomia. Na scenie Małgorzata Ostrowska i zespół Piersi
Święto Bytomia. Na scenie Małgorzata Ostrowska i zespół Piersi