Wkrótce ruszy budowa obwodnicy Zatora. Mieszkańcy Zatorszczyzny blisko 20 lat czekają na tę drogę
Mieszkańcy Zatora i regionu czekają na tę blisko 20 lat
W zatorskim urzędzie podpisana została umowa między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a wykonawcą inwestycji, firmą Strabag.
Jest to finał blisko 20 lat starań o budowę tej drogi. Burmistrz Zatora Szymon Matyja przypomniał, że te działania zaczęły się w 2006 roku.
Jej powstanie będzie dużym skokiem dla mieszkańców i turystów odwiedzających naszą gminę - podkreślił burmistrz.
Ponad 2-kilometrowa obwodnica Zatora pobiegnie po zachodniej stronie miasta i połączy DK 44 z DK 28.
Wykonawca będzie miał 21 miesięcy na realizację inwestycji. Do tego terminu trzeba doliczyć 3-miesięczne przerwy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
Zakończenie inwestycji przewidujemy z końcem 2027 roku, ale liczymy, że może nastąpi to wcześniej - powiedział Paweł Ostrowski, dyrektor krakowskiego Oddziału GDDKiA przy okazji podpisania umowy.
Mieszkańcy spotkani na zatorskim Rynku nie kryją radości, że droga w końcu powstanie.
Już kilka razy słyszeliśmy, że obwodnica powstanie, a mijały kolejne lata i nic. Wygląda na to, że teraz w końcu się uda - zauważył Łukasz Kowalczyk, mieszkaniec gminy.
Koniec z korkami i tirami na Rynku w Zatorze
Jak dodaje zatorzanin, w końcu jest szansa, że z Rynku zniknie ruch tranzytowy a wraz z nim tiry, które rozjeżdżają serce miasta.
Badania natężenia ruchu wykonane dla GDDKiA wskazują, że przez centrum Zatora przejeżdża codziennie prawie 13 tysięcy samochodów.
Nowa obwodnica uzupełni układ dróg lokalnych wokół Zatora i zmieni ruch w mieście. Rozpocznie się na skrzyżowaniu DK 44 i DW 781 w ciągu ul. 1 Maja i pobiegnie do stacji paliw przy DK 28 na ul. Wadowickiej.
Jej początek będzie równocześnie początkiem całej drogi krajowej nr 28, czyli ponad 360-kilometrowego szlaku prowadzącego wzdłuż podnóża Karpat od Zatora po przejście graniczne z Ukrainą w Medyce.
Obecnie DK 28 rozpoczyna się na skrzyżowaniu ul. Oświęcimskiej i Krakowskiej w Zatorze. Następnie biegnie ul. Kościuszki, przez Rynek i ul. Wadowicką.
Cały ten odcinek, dzięki budowie obwodnicy miasta i nowemu przebiegowi DK 28, stanie się w przyszłości drogą lokalną. Ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum i przeniesiony na zachodnią stronę Zatora.
Ominięcie centrum usprawni właśnie także tranzyt ze Śląska na południe Polski i w drugą stronę, w tym dla turystów jadących do parków rozrywki, w tym Energylandii.
Lepszy dostęp do Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej
Nowa trasa powstanie wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, ułatwiając funkcjonowanie lokalnym przedsiębiorcom.
Będzie drogą jednojezdniową z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ulic Wadowickiej, Gen. Sikorskiego, Bugajskiej oraz Jana Pawła II i Hallera Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu - wylicza GDDKiA.
W ramach inwestycji przewidziana jest m.in. budowa dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Ponadto powstanie jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt.
Nowa trasa w Zatorze za ponad 76 mln złotych
Obwodnica Zatora będzie pierwszą w Polsce budową drogi krajowej realizowaną z wykorzystaniem metodyki BIM, czyli nowatorskiego sposobu zarządzania informacją w trakcie przygotowania, realizacji inwestycji, a potem jej utrzymania.
Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wartość prac to 76,2 mln zł.