Wrocław: Auta nie przecinają torów, ale szlaban je zatrzymuje. "Bareja w czystej postaci". Kuriozalne rozwiązanie

Kierowcy we Wrocławiu łapią się za głowę. Na ulicy Wiaduktowej we Wrocławiu pojawiły się rogatki, które zatrzymują ruch na drodze nawet wtedy, gdy nikt nie zamierza wjeżdżać na tory. Szlabany zamykają ruch na ulicy w obu kierunkach, choć tory przebiegają tuż obok, a nie w poprzek jezdni. Dlaczego więc koleje zdecydowały się na takie rozwiązanie?
Auta nie przecinają torów, ale szlaban je zatrzymujeW praktyce wygląda to tak, że samochód stojący na Wiaduktowej zatrzymuje się "na wszelki wypadek" - nawet jeśli jego trasa prowadzi tylko dalej wzdłuż drogi, a nie na parking ogródków działkowych położonych za przejazdem.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Michał Perzanowski / Polska Press
Michał Perzanowski
  • Auta nie przecinają torów, ale szlaban je zatrzymuje
  • Auta nie przecinają torów, ale szlaban je zatrzymuje
  • Auta nie przecinają torów, ale szlaban je zatrzymuje
  • Auta nie przecinają torów, ale szlaban je zatrzymuje
[1/4] W praktyce wygląda to tak, że samochód stojący na Wiaduktowej zatrzymuje się "na wszelki wypadek" - nawet jeśli jego trasa prowadzi tylko dalej wzdłuż drogi, a nie na parking ogródków działkowych położonych za przejazdem. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Michał Perzanowski / Polska Press

Po co jest szlaban na ul. Wiaduktowej? Pociąg jedzie obok, a nie w poprzek jezdni

To jedno z najbardziej nietypowych rozwiązań drogowo-kolejowych w mieście. Szlabany zamykają oba pasy ruchu, mimo że samochody jadące ulicą wcale nie przecinają torów.

Na nagraniach zamieszczonych przez profil Kolejowy Wrocław widać, jak szlabany zamykają całą ulicę, przez co samochody muszą czekać, choć tory przebiegają obok, a nie w poprzek jezdni.

Zobacz też: Początek roku, a w szkołach w regionie brakuje nauczycieli. Wolnych aż tysiąc etatów

- Tor jazdy samochodów/rowerów jadących ulicą Wiaduktową w żaden sposób nie przecina toru jazdy pociągu. Ba, samochody nawet na 5 metrów nie zbliżają się do torów. Bareja w czystej postaci - informuje nas czytelnik, który zamieścił również mapę, jak wygląda rozwiązanie zaproponowane przez PKP.

Sprawę nagłośnił również profil Kolejowy Wrocław na Facebooku.

- Od propozycji likwidacji do 6 zapór i sygnalizatorów świetlnych. Ze względu na zwiększenie prędkości na tym odcinku linii do Kłodzka (120 km/h) istniała konieczność zamontowania "rogatek". (...) Nawet jeżeli ktoś porusza się w ciągu tej ulicy, a nie chce wjechać na parking ogródków działkowych to jest zatrzymywany - napisano w poście załączając przy tym film z zamykania rogatek.

Dlaczego zamontowano takie zabezpieczenia? PKP tłumaczy

- Przejazd kolejowo-drogowy na ul. Wiaduktowej miał zostać zlikwidowany, bo nie znajduje się na drodze publicznej - tłumaczy nam Marta Pabiańska z biura prasowego PKP PLK. - Ostatecznie jednak uzgodniono z miastem, że działkowicze z ROD "Złocień" zachowają dojazd. W związku z modernizacją linii z Wrocławia do Międzylesia i podniesieniem prędkości pociągów do 120 km/h konieczne było zastosowanie dodatkowych zabezpieczeń.

Jak wyjaśnia PLK, standardowe ustawienie rogatek przy samym wjeździe na przejazd nie wchodziło w grę - zabrakło miejsca, a konserwator zabytków nie wyraził zgody na przesunięcie ulicy. Dlatego projektanci zdecydowali się na rozwiązanie nietypowe: rogatki ustawione są tak, by zatrzymywały cały ruch wzdłuż Wiaduktowej, nawet jeśli pojazdy nie kierują się na działki.

Dla kierowców oznacza to niestety kolejne korki i wydłużony czas przejazdu. Dla kolejarzy jednak to podniesienie bezpieczeństwa na linii, gdzie pociągi znacznie przyspieszyły. Koszt instalacji poniosło miasto, które zobowiązało się także do dalszego utrzymywania przejazdu.

Wybrane dla Ciebie

Śląsk: Kontrolują schrony. "144 obiektów nie nadaje się do użytku"
Śląsk: Kontrolują schrony. "144 obiektów nie nadaje się do użytku"
Kraków: To jedna z najbardziej ekstrawaganckich budowli Krakowa
Kraków: To jedna z najbardziej ekstrawaganckich budowli Krakowa
Głubczyce: Złodziej okradał jubilera, u którego sprzątał. Spowodował straty na 160 tysięcy złotych
Głubczyce: Złodziej okradał jubilera, u którego sprzątał. Spowodował straty na 160 tysięcy złotych
Kujawsko-pomorskie: Co, gdzie i za ile jedzą studenci? Studencka kuchnia dawniej i dziś - od słoików po diety pudełkowe
Kujawsko-pomorskie: Co, gdzie i za ile jedzą studenci? Studencka kuchnia dawniej i dziś - od słoików po diety pudełkowe
Rzeszów: Plan budowy wieżowca przy al. Rejtana znów straszy mieszkańców
Rzeszów: Plan budowy wieżowca przy al. Rejtana znów straszy mieszkańców
Nie myj, tylko schowaj. Tak przechowasz marchew i ziemniaki do wiosny
Nie myj, tylko schowaj. Tak przechowasz marchew i ziemniaki do wiosny
Toruń: Weekend. Atrakcje i wydarzenia na niedzielę 12 października
Toruń: Weekend. Atrakcje i wydarzenia na niedzielę 12 października
Dowody, że Śląsk był najnowocześniejszym poligonem architektury w Europie. Co oprócz słynnej katowickiej moderny?
Dowody, że Śląsk był najnowocześniejszym poligonem architektury w Europie. Co oprócz słynnej katowickiej moderny?
Bydgoszcz: Nie trzeba od razu do sądu - warto spróbować mediacji. W Kujawsko-Pomorskiem odbędą się dyżury z prawnikami
Bydgoszcz: Nie trzeba od razu do sądu - warto spróbować mediacji. W Kujawsko-Pomorskiem odbędą się dyżury z prawnikami
Koniec PRL-owskich reguł? Nadchodzą nowe przepisy dla bloków i hal
Koniec PRL-owskich reguł? Nadchodzą nowe przepisy dla bloków i hal
Na takich perełkach można sporo zarobić. Takie meble z czasów PRL dostają drugie życie
Na takich perełkach można sporo zarobić. Takie meble z czasów PRL dostają drugie życie
Poznań: Tu kurs na prawo jazdy to bułka z masłem. Oto Orły Nauki Jazdy - zwycięzcy i laureaci prestiżowego rankingu
Poznań: Tu kurs na prawo jazdy to bułka z masłem. Oto Orły Nauki Jazdy - zwycięzcy i laureaci prestiżowego rankingu