Wrocław: Radni chcą audytu bezpieczeństwa na przystankach
Ludzie wychodzą z tramwaju na jezdnię, a samochody mają zielone. Tak zginął w sierpniu jeden z pasażerów?
Pod koniec sierpnia na ul. Krakowskiej doszło do wypadku, w którym śmierć poniósł pasażer wysiadający z tramwaju. Został potrącony przez kobietę, kierującą samochód, mimo że ta nie powinna wjeżdżać na przystanek. Na sygnalizatorze świeciło się jednak zielone światło.
- Dziś spotykamy się nie po to, by wskazywać winnych. Spotykamy się po to, by wyciągnąć wnioski dla całego miasta i zwiększyć poziom bezpieczeństwa - powiedział "Gazecie Wrocławskiej" Piotr Uhle, miejski radny z klubu Naprawmy Przyszłość.
Dodał, że podobnych miejsc we Wrocławiu może być więcej.
- Z naszych obserwacji wynika, że podobnych przystanków, gdzie pasażerowie wysiadają na jezdnię i sygnalizacja świetlna może wysyłać sygnały sprzeczne z organizacją ruchu może być więcej. Chcemy, by ta tragedia przyczyniła się do czegoś dobrego i zmiany na lepsze. Dlatego przygotowaliśmy specjalne działania. - podkreślił Uhle.
Radni proponują przeprowadzenie audytu wszystkich przystanków tramwajowych, na których pasażerowie wysiadają bezpośrednio na jezdnię. Jak tłumaczył Jakub Janas, część takich przystanków jest wyposażona w sygnalizację świetlną, a część nie, dlatego konieczne jest zbadanie sytuacji i ustalenie priorytetów inwestycyjnych.
W drugiej kolejności mają zostać sprawdzone przejścia dla pieszych.
- Bezpieczeństwo ruchu drogowego to sprawa ponad podziałami, dlatego mamy nadzieję na poparcie naszego projektu w najbliższy poniedziałek (20 października -red.) na sesji Rady Miejskiej - podsumował radny.
Podobny audyt przeprowadzono już w Warszawie, gdzie po jego zakończeniu wdrożono konkretne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo.
- Wrocław w 2013 roku wprowadził politykę tzw. "wizji zero", czyli strategię, której celem był całkowity brak ofiar śmiertelnych i ciężko rannych osób w wypadkach drogowych. Niestety, ani razu jeszcze się to nie udało. [...] Każdorazowo to powinno prowadzić to tego, że takie miejsca są analizowane, ale i przebudowywane, aby poprawiać infrastrukturę, żeby była bezpieczniejsza. Niestety takiego mechanizmu we Wrocławiu nie ma - podkreślił z kolei Jakub Nowotarski.
Jak wynika z danych Urzędu Miejskiego Wrocławia, od 2013 roku, czyli momentu przyjęcia Polityki Mobilności, liczba ofiar w wypadkach spada.
- w 2013 roku - czyli w roku uchwalenia Wrocławskiej Polityki Mobilności - były 23 ofiary śmiertelne, w tym 12 pieszych
- w 2019 r. (ostatni przed covid) - w sumie 16 ofiar, 9 pieszych
- w 2024 r. - 6 ofiar, 4 pieszych.
- To nie jest przypadek, a wynik konsekwentnej pracy nad poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jeśli chodzi o kompleksowe kontrole, mamy zdiagnozowane przejścia dla pieszych, które wymagają uzupełnień o dodatkowe elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego takie jak azyle, wysepki czy słupki. Wszystkich przejść jest 410, w tym aktualnie 20 wymaga uzupełnień. 12 przejść aktualnie analizujemy, dla 8 mamy już ustalony sposób dodatkowych zabezpieczeń - mówi "Gazecie Wrocławskiej" Joanna Urbańska Jaworska z Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Nasza rozmówczyni zapewnia, że wszystkie przystanki tramwajowe są zinwentaryzowane i zweryfikowane pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Obecnie na terenie miasta funkcjonuje około 450 przystanków tramwajowych. Około 50 z tej liczby obsługiwanych jest z jezdni, a 30 z tych obsługiwanych z jezdni to przystanki wiedeńskie (ostatnie powstały np. na ul. Sienkiewicza, Górnickiego czy Piastowskiej). Czyli z ok. 450 przystanków jest tylko ok. 20 niewyniesionych, a z nich 5 nie ma na razie zaplanowanych działań inwestycyjnych - podkreśla.
Urzędnicy twierdzą, że audyt, o który chcą wnioskować radni klubu Naprawmy Przyszłość, to wydanie publicznych pieniędzy na działania, które urzędnicy i pracownicy ZDiUM wykonują na co dzień w ramach swoich zadań.
- W efekcie ich analiz opracowywanych i realizowanych jest w terenie około 400 takich projektów zmian lub uzupełnień rocznie w ramach bieżących działań. Dodatkowo w ramach przebudowy czy budowy ulic element bezpieczeństwa ruchu drogowego jest kluczowy do zaakceptowania ostatecznego kształtu inwestycji. Wszystkie planowane remonty, przebudowy i budowy dróg obejmują też elementy zwiększenia bezpieczeństwa - możemy usłyszeć.
Tak się dzieje m.in. w przypadku przebudowy ulicy:
- Opolskiej,
- Poznańskiej,
- Pułaskiego,
- Reymonta,
- czy Kościuszki.
Radni chcą złożyć projekt uchwały w sprawie audytu podczas sesji Rady Miejskiej, w poniedziałek 20 października.