Września: Volkswagen rozbuduje fabrykę. Powstaną dwie nowe hale. "Kluczowy krok w kierunku elektromobilności"
Zakład Volkswagen Poznań we Wrześni w przyszłym roku będzie obchodził 10-lecie istnienia. Zbiegnie się to z jego poważną rozbudową. Powstaną dwie nowe hale produkcyjne, gdzie będzie produkowana nowa generacja elektrycznego modelu VW Crafter.
- Fabryka we Wrześni jest jednym z najnowocześniejszych zakładów w koncernie Volkswagen i jedyną lokalizacją, w której produkujemy model Crafter i MAN TGE. Dlatego rozszerzenie produkcji o kolejną generację naszego w pełni elektrycznego modelu Crafter jest kolejnym logicznym krokiem w elektryfikacji naszej oferty - mówi Stefan Mecha, prezes marki Volkswagen Samochody Dostawcze.
Koniec rozbudowy w 2027 roku
Od strony formalnej inwestycja jest już dopięta na ostatni guzik. W listopadzie wmurowany ma zostać kamień węgielny, a w przyszłym roku rozpoczną się zaawansowane prace budowlane. Rozbudowa ma się zakończyć w 2027 roku.
- Powstanie nowoczesna hala budowy karoserii oraz magazyn baterii, dostosowane do wymogów produkcji nowej generacji elektrycznego Craftera. W ten sposób wzmacniamy naszą pozycję jako producenta nowoczesnych samochodów dostawczych oraz zwiększamy bezpieczeństwo zatrudnienia w przyszłości - tłumaczy Stefanie Hegels, prezeska Volkswagen Poznań.
Powierzchnia zakładu we Wrześni to 220 hektarów, czyli równowartość 300 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Wykorzystywanych jest w nim ponad 1,3 tys. robotów i systemy jakości oparte na sztucznej inteligencji.
Co z miejscami pracy w Volkswagen Poznań?
Patrycja Kasprzyk, rzeczniczka prasowa VWP przypomina, że firma zatrudnia około 9 tys. pracowników. Jest największym pracodawcą w Wielkopolsce.
- Decyzja o tej inwestycji to wyraźny sygnał dla naszych pracowników - produkcja samochodów elektrycznych nowej generacji to krok w kierunku rozwoju kompetencji, które przyczyniają się do zabezpieczenia miejsc pracy w przyszłość - mówi Piotr Olbryś, przewodniczący "Solidarności" w VWP.
Przedstawiciele firmy zwracają też uwagę na to, że rozwój elektromobilności będzie korzystny dla środowiska. Dodatkowo zapewniają, że zakład we Wrześni jest w pełni zasilany zieloną energią. Zaopatruje go w nią m.in. własna farma fotowoltaiczna.
- Instalacja o mocy 18,3 MW pokrywa 25 proc. zapotrzebowania zakładu na energię elektryczną w ujęciu rocznym. Przy dobrych warunkach pogodowych jest ona w stanie w 100 procentach zapewnić energię niezbędną do funkcjonowania fabryki - tłumaczy Kasprzyk.
Przy okazji rozbudowy zakładu we Wrześni wypowiada się także Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Zwraca uwagę, że branża motoryzacyjna odpowiada za 8 proc. polskiego PKB, a zatrudnionych w tym sektorze jest 200 tys. osób.
- Przyjmuje się również, że jedno miejsce pracy w automotive może generować nawet siedem kolejnych w sektorach powiązanych - u dostawców części, czy w logistyce - podkreśla Faryś.
Rozbudowa fabryki ma być pozytywna także dla Wrześni. Artur Mokracki, p.o. burmistrza wspomina, że odkąd dekadę temu pod miastem powstał zakład VWP, przybyło mieszkańców czy zwiększyły się wpływy z podatków.