Kraków: Rusza modernizacja węzła "Piłsudskiego-Straszewskiego"

Na następną sobotę, 2 sierpnia, zaplanowano rozpoczęcie prac przy przebudowie torowiska w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego. Modernizacja tego odcinka to część większego planu mającego usprawnić transport publiczny w centrum miasta. Mieszkańców i przedsiębiorców czekają zmiany w organizacji ruchu. Ale - jak zapewniają krakowscy urzędnicy - wszystko zostało przygotowane tak, by zminimalizować uciążliwości.
Prace ruszą z początkiem sierpniaPrace ruszą z początkiem sierpnia
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Andrzej Banaś
Małgorzata Mrowiec

Pierwsza faza inwestycji ma potrwać około 3 miesiące. Będzie wtedy zamknięta część ulicy Piłsudskiego - na odcinku od przystanku "UJ / AST" do skrzyżowania z ulicą Straszewskiego. Z kolei ulica Straszewskiego będzie wyłączona z ruchu kołowego, z wyjątkiem komunikacji miejskiej (autobusy i tramwaje).

Zasadnicze roboty drogowe rozpoczną się od rozbiórki nawierzchni na ulicy Piłsudskiego. To tam znajduje się najwięcej sieci podziemnych. Równolegle, poza placem budowy, będą wykonywane ciężkie prefabrykowane elementy, w których zamontowane zostaną tory tramwajowe. Nastąpi to w drugim, zaplanowanym na około 6 miesięcy etapie prac. W tym etapie ul. Straszewskiego będzie zamknięta również dla komunikacji zbiorowej.

Boli od samego patrzenia. Rower aż wyrzuciło w powietrze

Modernizacja po konsultacjach

Przed planowanym rozpoczęciem inwestycji odbywały się spotkania konsultacyjne z miejscowymi przedsiębiorcami (w modernizowanym pasie drogowym działalność prowadzi kilkanaście firm). Omawiano schemat dotyczący tymczasowej organizacji ruchu, harmonogram robót, ustalano możliwości jego dostosowania do potrzeb przedsiębiorców, przebieg ciągów pieszych, zakres wyłączenia ruchu, lokalizację punktów odbioru odpadów i miejsc dla obsługi dostaw dla lokali.

"Modernizacja torowiska w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego to pierwsze duże zadanie remontowe, podczas którego wdrożone zostaną rozwiązania wypracowane wspólnie z przedsiębiorcami (inicjatywa "Pakt dla przedsiębiorców"), mające minimalizować negatywne skutki tymczasowo ograniczonego dostępu do lokali lub firm - podkreśla magistrat.

Bez ogródków, z ekranami z informacją

Na potrzeby dostaw do okolicznych lokali wyznaczono cztery specjalne miejsca postojowe - dwa od strony Straszewskiego i dwa od strony Piłsudskiego. Chodnik wzdłuż remontowanego odcinka ul. Piłsudskiego po stronie numerów nieparzystych będzie zawężony do szerokości 2 metrów - tak, aby zapewnić komfort poruszania się, także osobom z niepełnosprawnościami. Tymczasowo znikną stojaki rowerowe oraz sezonowe ogródki gastronomiczne po tej stronie ulicy. Po drugiej jej stronie chodnik będzie zamknięty, ale oczywiście zachowana zostanie możliwość dojścia do budynków.

Po obu stronach placu budowy - przy skrzyżowaniu ulic Straszewskiego i Smoleńsk oraz w ciągu ulicy Piłsudskiego na wysokości przystanku "UJ /AST" - ustawione zostaną elektroniczne ekrany dotykowe. Dzięki nim każdy mieszkaniec będzie mógł zapoznać się z zakresem i przebiegiem remontu (aktualne mapy organizacji ruchu, inne przydatne informacje) oraz dowiedzieć się, jakie usługi i firmy są dostępne na tym obszarze. Wraz z rozpoczęciem prac uruchomione zostaną również specjalny punkt informacyjny oraz infolinia telefoniczna.

"Wraz z rozpoczęciem modernizacji na skrzyżowaniu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego uruchomiony zostanie specjalny punkt informacyjny oraz dedykowana infolinia telefoniczna" - zapowiada też Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Co się zmieni?

Całość prac ma się zakończyć w drugim kwartale 2026 roku. W ich efekcie ma m.in. powstać nowe, wytłumione torowisko, które poprawi komfort zarówno okolicznych mieszkańców, jak i pasażerów miejskiej komunikacji. Zbudowany zostanie też tzw. peron wiedeński, ułatwiający dostęp i wsiadanie do tramwaju. W ramach zadania zostaną też przebudowane chodniki i zjazdy.

Co ważne, po zakończeniu prac ruch drogowy na ul. Straszewskiego zostanie wprowadzony jako jednokierunkowy.

Projekt pod nazwą "Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej wraz z węzłami rozjazdów i infrastrukturą towarzyszącą w Krakowie" współfinansowany jest z funduszy europejskich.

Wybrane dla Ciebie
Używane, ale niemal nowe. Coraz więcej Polaków wybiera auta do trzech lat i płaci za nie mniej
Używane, ale niemal nowe. Coraz więcej Polaków wybiera auta do trzech lat i płaci za nie mniej
Łekno: Wspólne wspomnienia i zaduma nad tymi którzy odeszli - koncert zaduszkowy
Łekno: Wspólne wspomnienia i zaduma nad tymi którzy odeszli - koncert zaduszkowy
Warszawa: Wypadek na Mokotowie. Zablokowana ulica po zderzeniu trzech aut
Warszawa: Wypadek na Mokotowie. Zablokowana ulica po zderzeniu trzech aut
Radomyśl Wielki: III Radomyskie Zaduszki Jazzowe przyciągnęły stu widzów
Radomyśl Wielki: III Radomyskie Zaduszki Jazzowe przyciągnęły stu widzów
Tarnobrzeg :Pociągiem przez jakiś czas nie pojedziemy
Tarnobrzeg :Pociągiem przez jakiś czas nie pojedziemy
Zduńska Wola: Tysiące światełek i kwiaty zdobią groby
Zduńska Wola: Tysiące światełek i kwiaty zdobią groby
W Szwecji śmierć "na papierze" dotyka kilkadziesiąt osób rocznie
W Szwecji śmierć "na papierze" dotyka kilkadziesiąt osób rocznie
Aleksandrów Kujawski: Cmentarze 2025 po zmroku - magia światła i wspomnień
Aleksandrów Kujawski: Cmentarze 2025 po zmroku - magia światła i wspomnień
Kielce: Zaduszki Chopinowskie w Pałacyku Zielińskiego. Muzyka Chopina i wspomnienia o artystach. Zagrał Mateusz Marzec
Kielce: Zaduszki Chopinowskie w Pałacyku Zielińskiego. Muzyka Chopina i wspomnienia o artystach. Zagrał Mateusz Marzec
STS Sanok nie miał argumentów w pojedynku z GKS-em Katowice
STS Sanok nie miał argumentów w pojedynku z GKS-em Katowice
Chorzelów: Muzyczny hołd dla Papieża Jana Pawła II i Rodziny Ulmów
Chorzelów: Muzyczny hołd dla Papieża Jana Pawła II i Rodziny Ulmów
Pogorzelice: Rzesza wolontariuszy kwestowała na rzecz hospicjum. "Rekordowa liczba wspierających"
Pogorzelice: Rzesza wolontariuszy kwestowała na rzecz hospicjum. "Rekordowa liczba wspierających"