Kraków: Rusza modernizacja węzła "Piłsudskiego-Straszewskiego"
Pierwsza faza inwestycji ma potrwać około 3 miesiące. Będzie wtedy zamknięta część ulicy Piłsudskiego - na odcinku od przystanku "UJ / AST" do skrzyżowania z ulicą Straszewskiego. Z kolei ulica Straszewskiego będzie wyłączona z ruchu kołowego, z wyjątkiem komunikacji miejskiej (autobusy i tramwaje).
Zasadnicze roboty drogowe rozpoczną się od rozbiórki nawierzchni na ulicy Piłsudskiego. To tam znajduje się najwięcej sieci podziemnych. Równolegle, poza placem budowy, będą wykonywane ciężkie prefabrykowane elementy, w których zamontowane zostaną tory tramwajowe. Nastąpi to w drugim, zaplanowanym na około 6 miesięcy etapie prac. W tym etapie ul. Straszewskiego będzie zamknięta również dla komunikacji zbiorowej.
Modernizacja po konsultacjach
Przed planowanym rozpoczęciem inwestycji odbywały się spotkania konsultacyjne z miejscowymi przedsiębiorcami (w modernizowanym pasie drogowym działalność prowadzi kilkanaście firm). Omawiano schemat dotyczący tymczasowej organizacji ruchu, harmonogram robót, ustalano możliwości jego dostosowania do potrzeb przedsiębiorców, przebieg ciągów pieszych, zakres wyłączenia ruchu, lokalizację punktów odbioru odpadów i miejsc dla obsługi dostaw dla lokali.
"Modernizacja torowiska w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego to pierwsze duże zadanie remontowe, podczas którego wdrożone zostaną rozwiązania wypracowane wspólnie z przedsiębiorcami (inicjatywa "Pakt dla przedsiębiorców"), mające minimalizować negatywne skutki tymczasowo ograniczonego dostępu do lokali lub firm - podkreśla magistrat.
Bez ogródków, z ekranami z informacją
Na potrzeby dostaw do okolicznych lokali wyznaczono cztery specjalne miejsca postojowe - dwa od strony Straszewskiego i dwa od strony Piłsudskiego. Chodnik wzdłuż remontowanego odcinka ul. Piłsudskiego po stronie numerów nieparzystych będzie zawężony do szerokości 2 metrów - tak, aby zapewnić komfort poruszania się, także osobom z niepełnosprawnościami. Tymczasowo znikną stojaki rowerowe oraz sezonowe ogródki gastronomiczne po tej stronie ulicy. Po drugiej jej stronie chodnik będzie zamknięty, ale oczywiście zachowana zostanie możliwość dojścia do budynków.
Po obu stronach placu budowy - przy skrzyżowaniu ulic Straszewskiego i Smoleńsk oraz w ciągu ulicy Piłsudskiego na wysokości przystanku "UJ /AST" - ustawione zostaną elektroniczne ekrany dotykowe. Dzięki nim każdy mieszkaniec będzie mógł zapoznać się z zakresem i przebiegiem remontu (aktualne mapy organizacji ruchu, inne przydatne informacje) oraz dowiedzieć się, jakie usługi i firmy są dostępne na tym obszarze. Wraz z rozpoczęciem prac uruchomione zostaną również specjalny punkt informacyjny oraz infolinia telefoniczna.
"Wraz z rozpoczęciem modernizacji na skrzyżowaniu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego uruchomiony zostanie specjalny punkt informacyjny oraz dedykowana infolinia telefoniczna" - zapowiada też Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Co się zmieni?
Całość prac ma się zakończyć w drugim kwartale 2026 roku. W ich efekcie ma m.in. powstać nowe, wytłumione torowisko, które poprawi komfort zarówno okolicznych mieszkańców, jak i pasażerów miejskiej komunikacji. Zbudowany zostanie też tzw. peron wiedeński, ułatwiający dostęp i wsiadanie do tramwaju. W ramach zadania zostaną też przebudowane chodniki i zjazdy.
Co ważne, po zakończeniu prac ruch drogowy na ul. Straszewskiego zostanie wprowadzony jako jednokierunkowy.
Projekt pod nazwą "Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej wraz z węzłami rozjazdów i infrastrukturą towarzyszącą w Krakowie" współfinansowany jest z funduszy europejskich.