Za trzy lata z Lublina do Warszawy dojedziemy pociągiem w 90 minut
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisało właśnie umowę na modernizację i rozbudowę ostatniego odcinka trasy Warszawa Wschodnia - Lublin, czyli fragmentu Warszawa Wawer - Otwock (zwanego też linią otwocką). Wart ok. 1,4 mld euro netto kontrakt trafił do firmy Trakcja S.A. Roboty budowlane mają rozpocząć się jeszcze w tym roku.
- Docelowo na odcinku Warszawa Wawer - Otwock zaplanowaliśmy rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych. W tym celu wybudowane zostaną dwa dodatkowe tory, co pozwoli na stworzenie zupełnie nowego układu między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. Dzięki temu zwiększy się przepustowość linii, a liczba kursujących pociągów między Warszawą a Otwockiem oraz Warszawą a Lublinem będzie mogła być większa. Przełoży się to na sprawniejsze i bardziej przewidywalne podróże zarówno w aglomeracji, jak i na trasach dalekobieżnych - podaje Anna Znajewska-Pawluk, rzeczniczka PKP PLK.
W ramach zadania przebudowanych zostanie osiem przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacja Warszawa Falenica.
- Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej. Wszystkie przystanki będą przystosowane do obsługi pasażerów mających problemy z poruszaniem się. Zakres prac został uzgodniony z konserwatorem zabytków tak, aby - jak np. w Falenicy zachować historyczny wygląd "skrzydlatych" wiat - opisuje Znajewska-Pawluk.
To nie wszystko. Powstanie też 20 nowych przejść pod torami oraz przebudowane zostanie istniejące przejście na stacji Warszawa Falenica.
- W ramach inwestycji zlikwidujemy cztery przejazdy kolejowo-drogowe, a w ich miejsce powstaną: tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej - Izbicka), tunel w Falenicy (ul. Walcownicza - Bystrzycka), tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej - Matejki), wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny - Brucknera) - wylicza Znajewska-Pawluk.
Aby skrócić czas realizacji inwestycji, już na początku 2025 roku kolejarze rozpoczęli prace przygotowawcze.
- W Radości (ul. Patriotów 211 i Panny Wodnej 50) oraz w Falenicy (ul. Bysławska) rozebraliśmy budynki kolidujące z nowym układem drogowym. W tych miejscach powstaną bezkolizyjne skrzyżowania, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację. Przebudowaliśmy również kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem - przeniesiono ją z terenu kolejowego pod jezdnię, co umożliwi budowę przejść podziemnych w ramach realizacji dodatkowego toru - informuje Znajewska-Pawluk.
Remonty przejdą też mosty na rzece Świder. Wybudowane zostaną również dwa nowe pod tory linii nr 506. Wzdłuż linii pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Zakończenie prac budowlanych przewidziano na 2028 r.
Roboty na linii otwockiej to ostatni odcinek zmodernizowanej linii Warszawa Wschodnia - Lublin.
- Po zakończeniu prac i uzyskaniu wszystkich niezbędnych dokumentów czas przejazdu między Warszawą a Lublinem skróci się do około 90 minut - obecnie najszybszy pociąg pokonuje tę trasę w 1 godzinę i 46 minut - zapowiada Znajewska-Pawluk.
W poprzednich latach dobudowano drugi tor między Otwockiem a Pilawą oraz przebudowano odcinek od Pilawy do Lublina. Dodatkowo, w Lublinie powstał nowy przystanek Lublin Zachodni.
- Linia otwocka to jedna z najbardziej eksploatowanych linii w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i dodatkowe tory na niej są potrzebne. Rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego to więcej pociągów, więcej połączeń i szybsze przejazdy. To także gwarancja sprawnej kolei na następne dziesięciolecia. Inwestycja na Wawer - Otwock wpisuje się w szerszy plan modernizacji infrastruktury w Warszawie - nie ma wątpliwości Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP PLK.
Projekt "Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na odcinku Warszawa - Otwock - Dęblin - Lublin, etap II b" (Warszawa Wawer - Otwock) ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.