Zaczynają budowę tunelu pod Zakopianką. Zamkną odcinek drogi krajowej. Uwaga na zmiany w organizacji ruchu pod Krakowem
Trwa rozbudowa układu drogowego na Zakopiance w Libertowie. Prace obejmują budowę węzła, a z nim tunelu pod droga krajową. Jak informuje jej zarządca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - rozpoczynają sie zasadnicze prace związane z budową tunelu pod zakopianką w Libertowie. A to jest związane z koniecznością wprowadzenia nowej organizacji ruchu. Te zmiany potrwają ponad trzy miesiące.
Zamykają odcinek drogi krajowej
- Tunel będzie budowany w pierwszej kolejności pod jezdnią prowadzącą do Myślenic. Dlatego też we wtorek, 22 lipca około godz. 10:00 - po porannym szczycie komunikacyjnym - zamkniemy w Libertowie ok. 700 m odcinek zakopianki prowadzący z Krakowa do Myślenic. Zmiana będzie obowiązywała od okolicy skrzyżowania z ul. Świetlistą (bez tego skrzyżowania) do wysokości ul. Przydworskiej - informuje Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ruch w miejscu budowy tunelu zostanie zorganizowany następująco:
- Samochody w kierunku Myślenic pojadą dwoma pasami ruchu poprowadzonymi drugą jezdnią zakopianki, którą zwykle jadą samochody w kierunku Krakowa.
- Jadąc w kierunku Kraków kierowcy również będą mieć do dyspozycji dwa pasy – jeden (lewy) na dotychczasowej jezdni, drugi (prawy) na jezdni dodatkowej, którą specjalnie w tym celu GDDKIA przygotowała wzdłuż zakopianki.
Obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 50 km na godzinę, miejscami do 40 km na godzinę (zjazd na jezdnię dodatkową).
Jak zapowiada zarządca drogi - kilka razy w miesiącu możliwe będą też krótkie, trwające ok. godziny, zamknięcia prawego pasa (jezdnia dodatkowa) prowadzącego w kierunku Krakowa. Ich harmonogram będzie uzależniony od etapu prac i wymogów technologicznych.
Taka organizacja ruchu potrwa do listopada.
Układu drogowego w Libertowie. Będą duże zmiany
- W ramach inwestycji zlikwidujemy skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Pod DK7 wybudujemy tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Wzdłuż trasy poprawimy i uzupełnimy sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Sąsiadujące z inwestycją drogi gminne i powiatowe zostaną połączone z jezdniami dodatkowymi równoległymi do zakopianki - informuje Kacper Michna.
Inwestycje są realizowane w celu zwiększenia przepustowości tego odcinka zakopianki pod Krakowem. Prace obejmują:
- Rozbudowę DK7 w Libertowie i likwidację świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą.
- Budowę trzech kładek – w okolicy likwidowanego skrzyżowania, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju. Zastąpią one dotychczasowe przejścia dla pieszych.
- Poprawa i uzupełnienie sieć dróg lokalnych wzdłuż reasy, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic.
- Poszerzenie drogi łącznikowej po wschodniej stronie drogi w Libertowie i przebudowa wjazdów na posesje.
- Budowa dwóch ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod trasą.
- Likwidacja skrętów w prawo z zakopianki: w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.
- Budowa ekranów akustycznych.
- Budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie.
- Budowa dwóch przepustów na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.
Wykonawca prac jest Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. Ich koszt to prawie 150 mln zł. Planowany termin zakończenia inwestycji to wakacje 2027.
Konsekwentna modernizacja zakopianki
Rozbudowa układu drogowego w Libertowie to kolejny etap realizowanego konsekwentnie programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa, tak kierowców, jak i pieszych.
W zeszłym roku oddano do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Budowane są kolejne dwa węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach. Został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę następnego takiego węzła w Jaworniku.