Zakończyła się budowa przystanku kolejowego Radom Wschodni. Będzie się tutaj zatrzymywało 50 pociągów dziennie
Koniec budowy przystanku kolejowego Radom Wschodni. Zobacz jak wygląda
Nazwa „przystanek kolejowy Radom Wschodni” znalazła się już rozkładzie jazdy pociągów, który wchodzi w życie 15 czerwca, ale pierwsze pociągi zatrzymają się na przystanku 30 czerwca. Przystanek znajduje się pod wiaduktem na ulicy Żeromskiego. Nowoczesna konstrukcja ze stali i szkła powstała zgodnie z planem w ciągu 1,5 roku i czeka już tylko na wydanie zgód administracyjnych, by można z niej korzystać. Inwestycja kosztowała 39 milionów złotych i jest finansowana ze środków budżetowych. We wtorek, 27 maja przystanek mogli oglądać dziennikarze w towarzystwie przedstawicieli inwestora, wykonawcy oraz Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
Przystanek kolejowy Radom Wschodni. Zobacz w galerii zdjęć jak wygląda
Spółka kolejowa PKP PLK informuje, że zakończyły się już zasadnicze prace związane z budową peronu i szklanej galerii na przystanku. Zamontowano dwie windy oraz schody ruchome. Złożono dokumenty do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego z wnioskiem o wydanie pozwolenia na użytkowanie nowego przystanku.
Nowy peron jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz pasażerów z bagażami podróżujących na lotnisko. Powstał pod wiaduktem drogowym w ciągu ulic Żeromskiego i Lubelskiej. Miasto odpowiada za budowę wiaduktu i deklaruje, że obie jego części będą gotowe na koniec czerwca tak jak przystanek kolejowy. Dokładnie otwarcie dla ruchu całego wiaduktu ma się odbyć w piątek, 27 czerwca.
Przystanek kolejowy Radom Wschodni wyposażony jest w wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco oraz elektroniczne wyświetlacze, gabloty z rozkładami jazdy i tablice informacyjne. Przy wejściach są stojaki na rowery, a teren przystanku oświetla energooszczędne oświetlenie LED.
Układ torów i rozjazdów na przystanku Radom Wschodni umożliwia zatrzymywanie się przy peronie pociągów z Warszawy i Dęblina. Podczas opracowywania czerwcowej korekty rozkładu jazdy, przy tak dużym natężeniu ruchu pasażerskiego (również pociągów dalekobieżnych PKP Intercity oraz ruchu towarowego) na liniach do Warszawy i Dęblina, stwierdzono, że nie wszystkie składy kursujące na linii Radom–Dęblin mogłyby się zatrzymywać przy peronie Radomia Wschodniego. Wspólnie z Kolejami Mazowieckimi ustalono, że pociągi do i z Dęblina nie będą zatrzymywały się na Radomiu Wschodnim.
Przy opracowywaniu nowego rocznego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w grudniu mają być sprawdzone możliwości zatrzymywania się na Radomiu Wschodnim wszystkich pociągów pasażerskich regionalnych i dalekobieżnych, uwzględniając przy tym ruch towarowy.
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Poprawa Bezpieczeństwa i Likwidacja Zagrożeń Eksploatacyjnych na Sieci Kolejowej w Radomiu”.
Do zamknięcia całego układu komunikacyjnego w tej części miasta brakuje jeszcze dokończenie III etapu budowy trasy N-S oraz wybudowanie ronda u zbiegu ulic Żeromskiego i Zbrowskiego. Ta druga inwestycja ma się rozpocząć niebawem. Jeśli chodzi o trasę N-S to być może za dwa miesiące uda się uruchomić część trzeciego odcinka trasy – od ulicy Andersa do ulicy Kolberga. Cały trzeci odcinek zostanie oddany do użytku, gdy skończą się roboty pod wiaduktem.
Warto dodać, że najszybsze pociągi Kolei Mazowieckich trasę z Radomia Wschodniego do Warszawy Zachodniej będą pokonywały dokładnie w godzinę. Dziennikarze mieli okazję dowiedzieć się, że obecnie nie ma żadnych przeszkód technicznych, aby pociągi Kolei Mazowieckich jadących z Radomia przejeżdżały przez centrum Warszawy, zatrzymując się na stacji Warszawa Śródmieście. Przypomnijmy, przez dłuższy czas w związku z modernizacją stacji Warszawa Zachodnia a także tunelu średnicowego pociągi z Radomia były kierowane do Warszawy Gdańskiej, a nie do centrum stolicy.