Złotoryja: Obwodnica coraz bliżej. Będą też modernizacje kolejnych linii kolejowych na Dolnym Śląsku
O szczegółach inwestycji opowiedzieli dziś (10.12) Marszałek Województwa Dolnośląskiego Paweł Gancarz, wicemarszałek Michał Rado oraz Mateusz Masłowski, Dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei. Jak podkreślili, samorząd województwa intensywnie pracuje nad efektywnym wykorzystaniem funduszy europejskich oraz środków z KPO na infrastrukturę w regionie. Wśród wielu inwestycji najwięcej jest tych w infrastrukturę kolejową i drogową na Dolnym Śląsku.
Miał czerwone światło. 15-latek je zignorował. Dramatyczne nagranie
- Każda złotówka z KPO wykorzystana na infrastrukturę to złotówka, którą możemy zachować w budżecie województwa. Modernizujemy linie, które od lat służą mieszkańcom i przygotowujemy je do bezpiecznej eksploatacji przez kolejne dekady - powiedział Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Jednym z największych zadań inwestycyjnych jest z pewnością budowa obwodnicy Złotoryi. To zadanie istotne z punktu widzenia całego powiatu i układu komunikacyjnego w tej części regionu. Czterokilometrowy odcinek zmieni układ komunikacyjny miasta, wyprowadzi ruch tranzytowy poza tereny zabudowane i wpłynie na bezpieczeństwo zarówno mieszkańców jak i użytkowników drogi.
Dolny Śląsk, realizując projekt walki z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie, ma już za sobą rewitalizację 80 km linii kolejowych, a kolejne 200 km jest w przygotowaniu.
- Modernizacje, które dziś ogłaszamy, znacząco poprawią bezpieczeństwo, przepustowość i parametry techniczne torów. Na linii 326 podniesiemy prędkość do 100 km/h, na odcinku Dzierżoniów - Bielawa wzmocnimy podtorze pod cięższe składy, a na linii 311 wprowadzimy nowoczesną sygnalizację przejazdową. To inwestycje, które realnie przełożą się na komfort i punktualność transportu - wyliczał wicemarszałek Michał Rado. Dodatkowo, przeprowadzone modernizacje umożliwią dalsze rozbudowywanie oferty regionalnych przewoźników kolejowych.
Linia kolejowa nr 326 do Trzebnicy była pierwszą, zrewitalizowaną przez samorząd województwa ponad 15 lat temu. Od początku cieszy się ona ogromnym zainteresowaniem co czyni ją dziś priorytetem remontowym ze względu na intensywne użytkowanie.
- Modernizacja torów i wymiana podkładów pozwolą nie tylko podnieść prędkość, ale przede wszystkim zapewnić trwałość infrastruktury na kolejne lata. Z kolei wzmocnienie podtorza na linii 341 jest konieczne z uwagi na eksploatację przez nowocześniejsze, cięższe składy. Na linii 311 montujemy infrastrukturę tzw. samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, która znacząco poprawi bezpieczeństwo w dwóch miejscach o ograniczonej widoczności. To działania, które odpowiadają realnym potrzebom pasażerów - podkreślał Mateusz Masłowski, Dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
Inwestycje kolejowe mają zostać zakończone do połowy 2026 r., natomiast obwodnica Złotoryi wejdzie w fazę robót po zakończeniu procedur przetargowych. Otwarcie ofert zaplanowano na początek przyszłego roku, a czas realizacji inwestycji przewidziano na 3 lata.