Parkingowa rewolucja w Krakowie. Mieszkańcy zapłacą mniej niż przyjezdni
W obszarze płatnego parkowania w Krakowie na tę chwilę obowiązuje cennik uzależniony jedynie od podstrefy. Za każdą godzinę w podstrefie A wszyscy kierowcy płacą obecnie 6 zł, w podstrefie B – 5 zł, a w podstrefie C – 4 zł.
Od 4 sierpnia, zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa, ceny zostaną uzależnione zarówno od długości postoju, jak i od posiadania uprawnień Karty Krakowskiej. Nowe stawki zostały ustalone tak, by premiować osoby płacące podatki w Krakowie.
Kierowcy posiadający status Karty Krakowskiej zapłacą od 4 sierpnia:
- w podstrefie A – 6 zł za pierwszą godzinę, 7 zł za drugą, 8 zł za trzecią, 6 zł za kolejne
- w podstrefie B – 5 zł za pierwszą godzinę, 6 zł za drugą, 7 zł za trzecią, 5 zł za kolejne
- w podstrefie C – 4 zł za każdą godzinę postoju.
Kierowcy nieposiadający statusu Karty Krakowskiej zapłacą natomiast:
- w podstrefie A – 9 zł za pierwszą godzinę, 10 zł za drugą, 11 zł za trzecią, 9 zł za kolejne
- w podstrefie B – 8 zł za pierwszą godzinę, 9 zł za drugą, 10 zł za trzecią, 8 zł za kolejne
- w podstrefie C – 7 zł za pierwszą godzinę, 8 zł za drugą, 9 zł za trzecią, 7 zł za kolejne.
Nowe parkomaty w Krakowie. To znaczy używane, z Warszawy
Zmiany w cenniku parkowania oznaczają konieczność wymiany części urządzeń do pobierania opłat. Do 4 sierpnia w centrum miasta zainstalowane zostaną przez Zarząd Zarząd Dróg Miasta Krakowa używane, z drugiej ręki, parkomaty z Warszawy. Zastąpią one starsze urządzenia z ograniczonymi funkcjami. Warszawskie parkomaty zostaną zmodernizowane i przystosowane do krakowskiego systemu.
Dwie opcje do wyboru dla kierowców
Od 4 sierpnia kierowca przy korzystaniu z parkomatu będzie miał do wyboru dwie opcje: ze zniżką „Karty Krakowskiej" lub bez zniżki. Kolejnym krokiem, obowiązkowym dla wszystkich kierowców, będzie wpisanie numeru rejestracyjnego pojazdu oraz czterocyfrowego PIN-u. Po wykonaniu tych czynności system sprawdzi dane w centralnej bazie, a następnie naliczy preferencyjną opłatę.
Cały proces obsługiwany będzie przez specjalnie uruchomiony miejski hub autoryzacyjny łączący system Karty Krakowskiej z parkomatami i aplikacjami mobilnymi. Umożliwi to jednolite rozpoznanie użytkownika niezależnie od sposobu zapłaty.
Analogiczne rozwiązanie będzie działać w aplikacjach do parkowania. Tam również zostanie dodana funkcjonalność umożliwiająca weryfikację uprawnień Karty Krakowskiej.
Karta Krakowska zadziała w każdej formie
Niewątpliwym ułatwieniem dla kierowców jest fakt, że dla systemu nie jest ważna forma posiadania Karty Krakowskiej. Nowa opcja dostępna jest zarówno dla kierowców posiadających plastikową kartę, jak i tych, którzy korzystają z aplikacji. Kluczowe jest jedynie, by zarejestrować w systemie pojazd i numer rejestracyjny, z którym powiązana będzie autoryzacja.
Dodatkowo – uprawnienia do parkowania z bonifikatą przypisane są do osoby, a nie do pojazdu. Na podstawie jednej Karty Krakowskiej można więc w tym samym czasie parkować z bonifikatą tylko jeden pojazd.