Zmienią zasady opłat za parkowanie w Białymstoku? Co na to prezydent?
Obowiązkiem kierowcy pojazdu samochodowego parkującego w Strefie Płatengo Parkowania w Białymstoku jest wniesienie opłaty za postój. Musi to zrobić niezwłocznie po zaparkowaniu pojazdu za cały przewidywany czas postoju.
Strefa płatnego parkowania w Białymstoku. Jak płacić za postój.
Opłatę można wnieść poprzez:
- wykupienie biletu parkingowego w parkomacie z jednoznacznie określonym czasem postoju oraz numerem rejestracyjnym parkującego pojazdu,
- wniesienie opłaty za pomocą systemu płatności mobilnych,
- wykupienie abonamentu mieszkańca,
- wykupienie abonamentu zwykłego,
- wniesienie opłaty ryczałtowej za zastrzeżenie stanowiska postojowego - "koperty" na podstawie zawartej umowy.
Ile kosztuje parkowanie w strefie płatnego parkowania w Białymstoku
Od listopada 2024 roku podstawowe stawki opłat za postój pojazdu w Podstrefie A wynoszą:
- 4,40 zł za pierwszą godzinę,
- 5,20 zł za drugą godzinę,
- 6,20 zł za trzecią godzinę
- 4,40 zł za czwartą i każdą następną godzinę.
Minimalny opłacony czas postoju wynosi 15 minut - 1,10 zł.
Z kolei opłat za postój pojazdu w Podstrefie B to:
- 2,80 zł za pierwszą godzinę,
- 3,20 zł za drugą godzinę,
- 3,60 zł za trzecią godzinę
- 2,80 zł za czwartą i każdą następną godzinę.
- Minimalny opłacony czas postoju wynosi 15 minut - 0,70 zł.
Jaka kara za brak opłaconego postoju w strefie płatnego parkowania w Białymstoku?
Opłaty za postój pojazdów pobiera się w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Jeśli kierowca nie opłaci postoju musi liczyć się z sankcjami:
- wysokość opłaty dodatkowej za brak opłaty za postój pojazdu w SPP wynosi 150,00 zł.
- w przypadku uregulowania opłaty dodatkowej w terminie 7 dni od daty wystawienia wezwania-raportu opłata dodatkowa ulega zmniejszeniu i wynosi 100,00 zł.
Strefa płatnego parkowania w Białymstoku. Radny pyta o zmiany po wyroku na Śląsku
O możliwość zmian w katalogu opłat zapytał prezydenta Henryk Dębowski. Radny przyznał w interpelacji, że inspiracją dla niego był wyrok sądu w Gliwicach.
- Uznał on, że osoba korzystająca z płatnego miejsca parkingowego bez opłaty nie popełnia wykroczenia, a miasto może jedynie domagać się zapłaty należnego czynszu najmu miejsca parkingowego - podkreślił Henryk Dębowski.
Dlatego zwrócił się z prośbą do prezydenta o odpowiedź na następujące pytania:
- Czy Miasto Białystok zapoznało się z treścią tego wyroku oraz jego uzasadnieniem?
- Czy w świetle tego orzeczenia miasto planuje zmianę sposobu naliczania opłat za przekroczenie czasu parkowania lub brak biletu?
- Czy miasto planuje zmiany w obowiązującym regulaminie Strefy Płatnego Parkowania, które mogłyby uwzględniać różnicowanie sankcji (np. ograniczenie do należnego czynszu)?
- Czy w Białymstoku prowadzono lub planuje się przeprowadzenie analizy prawnej dotyczącej aktualnie obowiązujących zasad i ich zgodności z orzecznictwem sądowym w skali kraju?
- Czy aktualnie "stawiane „opłaty dodatkowe” za brak biletu są naliczane w sposób, który mógłby zostać zakwestionowany w świetle powyższego wyroku?
Biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie społeczne tematem zasadności tzw „kar"' za brak biletu parkingowego, a także potrzebę zapewnienia pełnej przejrzystości w działaniach administracji publicznej, uprzejmie proszę o przedstawienie stanowiska Miasta Białystok w powyższej sprawie - napisał szef klubu PiS.
Strefa płatnego parkowania i zmiany. Prezydent stawia sprawę jasno
W odpowiedzi prezydent wskazuje, że wyrok Sądu Rejonowego w Gliwicach odnosi się do opłat za postój pojazdów oraz opłat za brak biletu pobieranych na terenach miejskich niebędących drogami publicznymi przeznaczonymi na postój pojazdów.
- Takie parkingi, w przeciwieństwie do strefy płatnego parkowania, nie działają na podstawie ustawy o drogach publicznych, a jak w przypadku przywołanej sprawy, Zarządzenia Prezydenta Miasta Rybnika - zaznacza Tadeusz Truskolaski.
Przypomina, że podstawą ponoszenia opłat za postój na drogach publicznych jest art. 13 ust. 1 ustawy o drogach publicznych. Przepis ten stanowi, że korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania. Obowiązek uiszczenia opłaty w strefie płatnego parkowania, a w przypadku jej braku również opłaty dodatkowej jest obowiązkiem wynikającym z mocy samego prawa tj. przepisów wskazanej ustawy i wydanej z jej upoważnienia uchwały.
W świetle powyższego, brak jest jakichkolwiek przesłanek dla wprowadzania zmian w obowiązujących przepisach regulujących działanie strefy płatnego parkowania - podkreśla Tadeusz Truskolaski.