Żukowo: Ruszyła Cyfrowa Akademia Kultury. Młodzi poznają m.in. zalety i zagrożenia sztucznej inteligencji
Ośrodek Kultury i Sportu w Żukowie wystartował z kolejną inicjatywą, skupioną wokół najnowszych technologii. Placówka ma już w tej sferze niemałe doświadczenie - dużą popularnością cieszy się stale rozwijane zwiedzanie klasztoru sióstr norbertanek w wirtualnej rzeczywistości, a ostatnio doszła do tego animowana historia zakonu.
Tym razem OKiS postanowił wiedzą podzielić się z innymi. Od poniedziałku, 14 lipa trwają tu warsztaty w ramach Cyfrowej Akademii Kultury. Zajęcia skierowane są do dzieci, a skupiają się wokół wspomnianej VR, ale też m.in. rzeczywistości rozszerzonej czy sztucznej inteligencji.
Przeszkoleni w najnowszych programach
To właśnie tym ostatnim tematem rozpoczęli swoją przygodę uczestnicy warsztatów. W poniedziałek młodzi poznawali przede wszystkim twórcze zastosowania AI - w generowaniu grafik, dźwięków, animacji. Prowadzący nie omieszkali też przybliżyć sytuacji, gdy zaawansowane algorytmy czy systemy uczące się używane są np. w medycynie.
- Nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja, są wykorzystywane w różnych dziedzinach nauki. Chcemy pokazać, w jaki sposób można pozytywnie wykorzystywać te technologie - podkreśla Margaretta Mielewczyk z OKiS w Żukowie.
Nie tylko na rozmowach minęło poniedziałkowe spotkanie. Zainteresowani mieli nie lada okazję samemu też tworzyć najróżniejsze treści z wykorzystaniem AI. Z możliwości tej byli zresztą bardzo zadowoleni.
Jak rozpoznać fałsz w sieci?
Dostępność sztucznej inteligencji od kilku lat ma też wiele mniej pozytywnych aspektów. Programy te bowiem często używane są do „zalewania” nas fałszywymi informacjami. Plakaty i zwiastuny zmyślonych filmów, sfałszowane konta gwiazd w mediach społecznościowych, a nawet zwyczajne oszustwa w sklepach internetowych - w tym wszystkim wielokrotnie pomaga AI.
W efekcie ważną częścią warsztatów były pogadanki o cyberbezpieczeństwie. Uczestnicy uczyli się, jak rozpoznać treści wygenerowane, by uniknąć przykrych sytuacji.
- Chcemy, żeby młodzież była wrażliwa, uważna, czy jakieś materiały są tworzone przy użyciu sztucznej inteligencji. Żeby mieli świadomość, że nie wszystko, co widzą, z czym się stykają w świecie wirtualnym, jest rzeczywistością - dodaje Margaretta Mielewczyk.
O czym jeszcze w Cyfrowej Akademii Kultury?
Warsztaty w Żukowie trwają do końca tygodnia. W programie uczestnicy mają jeszcze zajęcia z:
- rzeczywistości rozszerzonej (AR) – interaktywne zabawy i ćwiczenia angażujące dzieci. Planuje się wykorzystanie następujących aplikacji: Quiver, Google Zwierzęta AR, Halo AR, Blippar, ARIBO Doodles, EDU.AR – zabawy oraz tworzenie własnych aur;
- wirtualnej rzeczywistości (VR) – poznanie zastosowania technologii VR połączone ze strefą VR. Uczestnicy nauczą się korzystania ze sprzętu do wirtualnej rzeczywistości. Poza poznaniem różnych aplikacji VR będzie też dostępne stanowisko pozwalające na zapoznawanie się z żukowskimi projektami VR odnoszącymi się do lokalnego dziedzictwa kulturowego (projekt żukowskiego klasztoru sióstr norbertanek w VR i wirtualna wystawa historycznych zdjęć Żukowa);
- animacji poklatkowej z LEGO – dzieci będą tworzyć animacje poklatkowe przy użyciu zestawu LEGO Education StoryStarter, inspirując się żukowskimi legendami. Ta technika rozwija zdolności manualne, wyobraźnię przestrzenną i koordynację ruchową, a jednocześnie pozwala na tworzenie lokalnych opowieści w nowoczesny sposób;
- grafiki komputerowej – tworzenie wzorów inspirowanych kaszubskim haftem w takich narzędziach jak. np. Pixilart lub Piskelapp, co umożliwi dzieciom poznanie lokalnej tradycji w nowoczesnej formie.
Podobnie, jak podczas poniedziałkowych warsztatów, spotkania te łączą teorię z praktyką oraz bezpieczeństwem. Z kolei jesienią organizatorzy planują jeszcze przygotować coś podobnego dla kadr kultury z całego województwa pomorskiego.
- Tematy będą bardzo zbliżone do tych, które dzieci maja teraz na zajęciach. My chcemy pokazać, jak można zastosować te nowe technologie również w pracy edukatorów, animatorów kultury - wyjaśnia Margaretta Mielewczyk.