Ochota na słodycze. Dieta nie ma nią wpływu
Naukowcy odkryli, że po sześciu miesiącach stosowania diet o różnej zawartości produktów słodkich, preferencje uczestników badania względem słodyczy pozostały takie same - bez względu na to, ile słodkich produktów spożywali.
- Odkryliśmy również, że diety o mniejszej lub większej słodkości nie były związane ze zmianami w spożyciu energii ani w masie ciała mówi prof. Kees de Graaf z Uniwersytetu Wageningen w Holandii. - Chociaż wiele osób wierzy, że słodkie produkty sprzyjają wyższemu spożyciu energii, nasze badanie pokazało, że sama słodycz nie jest winna nadmiernemu przyjmowaniu kalorii - dodaje.
W ramach testów trzy grupy po około 60 osób otrzymywały zestawy posiłków składających się głównie z produktów słodkich, mniej słodkich lub mieszanych. Co dwa tygodnie dostarczano im paczki z żywnością i napojami zapewniające około połowy dziennego zapotrzebowania na jedzenie. Uczestnicy dostawali codzienne jadłospisy jako wskazówki, ale mogli zjadać dowolną ilość z dostarczonych produktów.
Do produktów słodkich zaliczano m.in. dżem, mleczną czekoladę, słodzone produkty mleczne i napoje z dodatkiem cukru. Do produktów niesłodkich zaliczono m.in. szynkę, ser, masło orzechowe, hummus, solony popcorn i wodę gazowaną.
Preferencje względem smaku słodkiego mierzono przed rozpoczęciem diety, dwukrotnie w trakcie, bezpośrednio po jej zakończeniu oraz miesiąc i cztery miesiące po zakończeniu programu. Badano także całkowite spożycie energii i makroskładników, dietę podczas testów oraz parametry fizjologiczne, takie jak masa ciała, skład ciała i markery krwi związane z ryzykiem cukrzycy oraz chorób sercowo-naczyniowych (glukoza, insulina, cholesterol).
Aby uniknąć czynników zakłócających, zawartość węglowodanów, tłuszczu i białka w dostarczanych produktach była jednakowa w każdej grupie. Losowo przydzielano też osoby o podobnej płci, wieku i masie ciała, aby uniknąć dużych różnic między grupami.
Jak się okazało, mniejsza ekspozycja na produkty słodkie nie prowadziła do zmian w preferencjach smaku słodkiego, jego postrzeganiu, wyborze żywności ani spożyciu energii. Podobnie, grupa jedząca więcej słodkich produktów nie odnotowała wzrostu upodobania do słodkiego smaku. Nie znaleziono też związku między ilością spożywanych produktów słodkich a zmianami masy ciała czy markerów cukrzycy i chorób serca. Po zakończeniu interwencji uczestnicy naturalnie wrócili do poziomu spożycia słodkich produktów sprzed badania - zarówno po miesiącu, jak i po czterech miesiącach.
- Testy mierzyły i kontrolowały poziom słodkości w całej diecie, w realistycznym zakresie odpowiadającym rzeczywistemu spożyciu. Ma to znaczenie, ponieważ niektórzy unikają słodkich produktów, wierząc, że regularne ich spożywanie zwiększy preferencję do smaku słodkiego - ale nasze wyniki pokazują, że tak nie jest - wyjaśnia prof. de Graaf.
Na podstawie:
Cutting sugar won't curb your sweet tooth, scientists say