WAŻNE
TERAZ

Pilne spotkanie ministra z kierownictwem KOWR. Będą domagać się zwrotu działki pod CPK

Profilaktyka raka piersi w Polsce: rośnie świadomość, ale bariery wciąż zaskakują

Październik to Miesiąc Świadomości Raka Piersi, dlatego powraca temat profilaktyki tych nowotworów. Firma badawcza Maison&Partners na zlecenie marki Schwarzkopf Gliss zapytała niedawno kobiety o to, czy, jak i dlaczego badają swoje piersi, a co je powstrzymuje.
Woman with pink ribbon on grey background, space for text. Breast cancer awareness
aid, awareness, background, breast, campaign, cancer, care, chemotherapy, closeup, color, concept, copy, danger, day, diagnosis, disease, female, fight, grey, health, help, hope, illness, mammography, medical, medicine, month, october, oncology, patient, person, pink, prevention, problem, ribbon, sickness, solidarity, space, support, survivor, symbol, text, treatment, woman, women, world, aid, awareness, background, breast, campaign, cancer, care, chemotherapy, closeup, color, concept, copy, danger, day, diagnosis, disease, female, fight, grey, health, help, hope, illness, mammography, medical, medicine, month, october, oncology, patient, person, pink, prevention, problem, ribbon, sickness, solidarity, space, support, survivor, symbol, text, treatment, woman, women, worldPaździernik - Miesiąc Świadomości Raka Piersi
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy)

Październik - Miesiąc Świadomości Raka Piersi - to czas, w którym szczególnie dużo mówi się o profilaktyce nowotworów piersi. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Maison&Partners na zlecenie marki Schwarzkopf Gliss wynika, że choć coraz więcej Polek podejmuje działania profilaktyczne, nadal zbyt wiele kobiet nie bada się regularnie. Dlaczego?

Coraz więcej kobiet się bada - to dobry znak

Z raportu "Polki a profilaktyka raka piersi - motywacje, bariery oraz opinie o zaangażowaniu marek w kwestie prozdrowotne" wynika, że:

Pytała Polki, czy inwestują. Oto co wyszło z badań

  • 43% kobiet regularnie wykonuje samobadanie piersi,
  • 39% decyduje się na USG,
  • 33% wykonało mammografię w ciągu ostatnich dwóch lat.

W grupach wiekowych szczególnie narażonych na zachorowanie wyniki są jeszcze lepsze:

  • 45% kobiet w wieku 45-54 lata oraz
  • 61% kobiet po 55. roku życia wykonało mammografię.

To wyraźny sygnał, że świadomość rośnie, a profilaktyka staje się częścią codziennej troski o zdrowie.

Wciąż zbyt wiele kobiet unika badań

Z drugiej strony, aż 40% kobiet nie bada się regularnie, a 46% kobiet w wieku 45-54 lata oraz 31% po 55. roku życia nie wykonało mammografii w ostatnich dwóch latach - mimo że właśnie w tym okresie badanie jest szczególnie zalecane.

Niepokojące są też dane dotyczące młodych kobiet:

  • 46% kobiet do 24. roku życia nie wykonuje samobadania,
  • 61% nie robi USG piersi.

To pokazuje, jak wiele jeszcze trzeba zrobić w zakresie edukacji i dostępności badań.

Co motywuje kobiety do badań?

Najczęściej wskazywane motywacje to:

  • zalecenie lekarza (36%),
  • wewnętrzna potrzeba i troska o zdrowie (30%),
  • obciążenie genetyczne lub przypadki nowotworów w rodzinie (28%),
  • niepokojące objawy (27%).

Największym autorytetem pozostaje lekarz ginekolog - dla 50% kobiet to najważniejsze źródło zachęty do badań. Duże znaczenie mają też osoby, które przeszły przez chorobę - inspirują aż 39% respondentek. Młodsze kobiety częściej wskazują na wpływ bliskich i treści w mediach społecznościowych.

Co powstrzymuje kobiety przed badaniami?

Najczęściej wskazywane bariery to:

  • koszty prywatnych badańbrak czasu (po 27%),
  • długie terminy w publicznej służbie zdrowia (26%),
  • strach przed diagnozą (20%) - szczególnie silny w dużych miastach.

Gdzie szukamy wiedzy o profilaktyce?

  • 39% Polek wskazuje ginekologa jako główne źródło informacji,
  • 23% korzysta z portali internetowych,
  • młodsze kobiety częściej sięgają po media społecznościowe, kampanie edukacyjne i webinary.

Niepokoi fakt, że aż 20% kobiet w ogóle nie poszukuje wiedzy na temat profilaktyki raka piersi.

Profilaktyka bliżej kobiet - nawet w centrum handlowym

Polki są otwarte na innowacyjne formy edukacji i badań:

  • 56% pozytywnie ocenia pomysł spotkań edukacyjnych w miejscach codziennych aktywności,
  • 55% chciałoby mieć możliwość wykonania badań "od ręki",
  • 34% wskazuje na potrzebę szybszego dostępu do wizyt,
  • coraz więcej kobiet docenia też przypomnienia wysyłane przez aplikacje, np. mObywatel.

Na potrzeby ujawnione w badaniu odpowiada ogólnopolska inicjatywa Różowy Patrol Gliss, realizowana przez Fundację OnkoCafe - Razem Lepiej we współpracy z marką Gliss. Projekt działa od 2023 roku i już:

  • utworzono 95 klubów Różowego Patrolu,
  • przeszkolono ponad 350 Ambasadorek,
  • z działań skorzystało ponad 30 000 kobiet.

Ambasadorki uczą samobadania piersi z użyciem fantomów, rozdają materiały edukacyjne i wspierają kobiety w przyjaznej atmosferze. Więcej informacji: www.rozowypatrol.pl

Wniosek? Polki chcą się badać i mają coraz większą świadomość, ale nadal zbyt często napotykają przeszkody - finansowe, organizacyjne i psychologiczne. Kluczowe jest ułatwienie dostępu do badań, skrócenie kolejek, edukacja oparta na autorytecie lekarzy i kampanie, które wpisują się w codzienne życie kobiet.

Źródło: Informacja Prasowa: Profilaktyka raka piersi w Polsce. Są sukcesy, ale i szokujące braki, jak wynika z badania Maison&Partners na zlecenie marki Szwarzkopf Gliss

Wybrane dla Ciebie
Radomsko: Konkurs Plastyczny "Pocztówka z wakacji" rozstrzygnięty
Radomsko: Konkurs Plastyczny "Pocztówka z wakacji" rozstrzygnięty
Kraśnik: Inauguracja budowy fabryki amunicji
Kraśnik: Inauguracja budowy fabryki amunicji
Kraków: Digital Dragons 2026. Miasto znów stanie się stolicą gamingu
Kraków: Digital Dragons 2026. Miasto znów stanie się stolicą gamingu
Zakopane: Awantura w schronisku nad Morskim Okiem. Agresywna para trafiła z Tatr na komendę policji
Zakopane: Awantura w schronisku nad Morskim Okiem. Agresywna para trafiła z Tatr na komendę policji
Szkaradowo: Piąty raz złamał sądowy zakaz prowadzenia. Pójdzie do więzienia
Szkaradowo: Piąty raz złamał sądowy zakaz prowadzenia. Pójdzie do więzienia
Kupiłeś ten ser w Auchan? Natychmiast oddaj, chodzi o szkło i tworzywo sztuczne
Kupiłeś ten ser w Auchan? Natychmiast oddaj, chodzi o szkło i tworzywo sztuczne
Ukrainiec łamał sądowe zakazy prowadzenia. Został deportowany
Ukrainiec łamał sądowe zakazy prowadzenia. Został deportowany
Mirzec: Ciągnik nie przechodził badań ćwierć wieku
Mirzec: Ciągnik nie przechodził badań ćwierć wieku
Stodoły-Kolonie: Kierowca z czterema zakazami uciekał przed policją
Stodoły-Kolonie: Kierowca z czterema zakazami uciekał przed policją
Świętokrzyskie: Ponad 30 milionów złotych unijnego wsparcia dla szpitali. Nowy ośrodek i rozbudowana przychodnia
Świętokrzyskie: Ponad 30 milionów złotych unijnego wsparcia dla szpitali. Nowy ośrodek i rozbudowana przychodnia
Jarosław: Miasto zyska nową ochronę przeciwpowodziową. Inwestycja za ponad 40 milionów złotych
Jarosław: Miasto zyska nową ochronę przeciwpowodziową. Inwestycja za ponad 40 milionów złotych
Rewolucja na drogach: nowe europejskie prawo jazdy zmieni zasady dla kierowców
Rewolucja na drogach: nowe europejskie prawo jazdy zmieni zasady dla kierowców