TikTok zamiast trzepaka. Dzieci spędzają po 2 godziny dziennie na scrollowaniu

Ponad dwa miliony dzieci w wieku 7–14 lat aktywnie korzysta z TikToka. Dziewczynki z tej grupy wiekowej spędzają w aplikacji nawet dwie doby miesięcznie. Eksperci biją na alarm: to nie tylko kwestia czasu przed ekranem, ale rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego najmłodszych. Czy zdajemy sobie sprawę z tego, co się dzieje?
SUQIAN, CHINA - JUNE 10, 2025 - An illustration photo shows TikTok logo displayed in a smartphone in Suqian City, Jiangsu Province, China on June 10, 2025. (Photo credit should read CFOTO/Future Publishing via Getty Images)TikTok
Źródło zdjęć: © GETTY | CFOTO
Barbara Wesoła

TikTok zastępuje podwórko dzieciom

Z najnowszego raportu Sotrendera wynika, że w Polsce z TikToka korzysta ponad 2 miliony dzieci w wieku od 7 do 14 lat. Co więcej, dziewczynki w tej grupie wiekowej spędzają na platformie średnio niemal 48 godzin miesięcznie. To oznacza, że codziennie korzystają z aplikacji ponad 2 godziny – często bez kontroli.

Dla porównania: osoby w wieku 20–34 lat spędzają na TikToku średnio ok. 16 godzin miesięcznie, czyli trzy razy mniej niż młodsze dzieci. W przypadku najstarszych użytkowników – seniorów – to zaledwie 8 godzin. Tak duży udział najmłodszych w użytkowaniu tej aplikacji nie tylko zaskakuje, ale też niepokoi.

Uzależniamy ich od najmłodszych lat

Wojtek Kardyś, ekspert od mediów cyfrowych, przedsiębiorca i wykładowca, nie owija w bawełnę. W jednym z ostatnich postów napisał:

2 miliony dzieci spędza 48h w miesiącu NON STOP na TikToku‼️ [...] Dlaczego 7-latek w ogóle spędza na telefonie ponad 2h dziennie?! [...] To jakby dawać dzieciakowi codziennie mnóstwo cukru, trochę amfetaminy i zalewać to adrenaliną – a wszystko w formie shortsów - czytamy w publikacji na portalu X.

To mocne słowa, ale podparte wiedzą neuropsychologiczną. Kardyś zwraca uwagę na fakt, że social media – a szczególnie takie jak TikTok – działają na mózg dziecka jak szybka stymulacja. To idealne środowisko do rozwoju uzależnienia od bodźców: ogromne wystrzały dopaminy i silne emocje.

7-latek, który spędza dwie godziny dziennie na TikToku, w dorosłość będzie wchodził jako zombie. Dosłownie – podsumowuje Kardyś.

To nie tylko problem „czasu przed ekranem”

Dane nie pozostawiają złudzeń: dzieci w wieku 7–14 lat spędzają w internecie średnio ponad 4 godziny i 29 minut dziennie, z czego około 2 godziny przeznaczają na media społecznościowe. Wśród nich TikTok jest zdecydowanym liderem.

Ponad 58% dzieci w tej grupie wiekowej korzysta także regularnie z komunikatorów, co oznacza, że ponad 1,4 miliona polskich dzieci ma do nich codzienny dostęp. TikTok, Instagram, Messenger i WhatsApp to ich cyfrowa codzienność.

Jednak dyskusja o dzieciach i mediach społecznościowych zbyt często sprowadza się do pytania: „Ile czasu dziennie mogą oglądać?”. A problem jest głębszy. Tu nie chodzi tylko o minuty, ale o jakość treści, ich tempo, tematykę, wzorce i sposób oddziaływania na wciąż rozwijający się mózg dziecka.

Media społecznościowe są zaprojektowane w taki sposób, aby tzw. scrollowania nie było końca. Angażują użytkowników i powodują uzależnienie, wykorzystując zaawansowaną wiedzę z zakresu psychologii i neurobiologii. Jednym z elementów jest m.in. efekt zmiennej nagrody, który powoduje, że użytkownicy nieustannie przewijają treści w oczekiwaniu na coś atrakcyjnego. TikTok oferuje formaty stworzone do tego, aby nie móc się oderwać od małego ekranu: krótkie, intensywne materiały wideo, dopasowywane przez algorytm do zainteresowań i emocji.

Bezrefleksyjne dopuszczanie dzieci do tych treści niesie też inne konsekwencje. To, co dla dorosłego jest rozrywką, dla dziecka może być zderzeniem z tematami, na które nie jest jeszcze gotowe: przemoc, seksualizacja, wulgaryzmy, toksyczne wzorce urody czy relacji.

Nauczyciele coraz częściej obserwują u dzieci trudności z utrzymaniem uwagi, rosnącą impulsywność i nadpobudliwość. Psycholodzy mówią wprost: wzrasta liczba diagnoz ADHD, zaburzeń lękowych i depresyjnych wśród dzieci i młodzieży. I choć nie można za wszystko winić TikToka, nie da się też udawać, że nadużywanie mediów społecznościowych nie ma nic wspólnego.

Wybrane dla Ciebie

Aya Napa: Rajskie plaże, ukryte klify i tętniące życiem atrakcje. Co warto zobaczyć?
Aya Napa: Rajskie plaże, ukryte klify i tętniące życiem atrakcje. Co warto zobaczyć?
Małopolskie Szlaki Turystki Kolejowej: Pociągi Retro znów wyjadą na tory. Kolejna edycja startuje już w ten weekend
Małopolskie Szlaki Turystki Kolejowej: Pociągi Retro znów wyjadą na tory. Kolejna edycja startuje już w ten weekend
Chodzież: Ukradli nadmuchiwaną bramę tuż przed starem biegu
Chodzież: Ukradli nadmuchiwaną bramę tuż przed starem biegu
Radgoszcz: Rozbita szyba witryny sklepowej zraniła 22-latka
Radgoszcz: Rozbita szyba witryny sklepowej zraniła 22-latka
Radom: Skwer przy placu Jagiellońskim w przebudowie. Będzie tu pięknie
Radom: Skwer przy placu Jagiellońskim w przebudowie. Będzie tu pięknie
Kamieńsk: Remont ul. Kolejowej. Projekt przebudowy ulicy prawie gotowy
Kamieńsk: Remont ul. Kolejowej. Projekt przebudowy ulicy prawie gotowy
Szczecin: Sprawdź, gdzie będą duże problemy z dostawą prądu
Szczecin: Sprawdź, gdzie będą duże problemy z dostawą prądu
Tarnobrzeg: Trwają 28. Mistrzostwa Polski Strażaków - Nurków PSP
Tarnobrzeg: Trwają 28. Mistrzostwa Polski Strażaków - Nurków PSP
Rajcza: Pod osłoną nocy wykradli krowę z pastwiska
Rajcza: Pod osłoną nocy wykradli krowę z pastwiska
Zielona Góra: Na winobraniowy jarmark przybyli też wikingowie
Zielona Góra: Na winobraniowy jarmark przybyli też wikingowie
Łódź: Rozpoczyna się jubileuszowy XX Festiwal Filmów Przyrodniczych
Łódź: Rozpoczyna się jubileuszowy XX Festiwal Filmów Przyrodniczych
Alarm w sklepach - także w Biedronce i Lidlu. Salmonella w jajkach, szkło w wodzie mineralnej
Alarm w sklepach - także w Biedronce i Lidlu. Salmonella w jajkach, szkło w wodzie mineralnej