Ciszej, szybciej, wygodniej. Polskie pociągi doganiają Zachód
Komfort podróży pociągiem poprawia się z roku na rok. Mało kto pamięta, jak wyglądało przemieszczanie się tym środkiem transportu 20 czy 10 lat temu. A było np. tak, jak na poniższych zdjęciach.
Nowoczesny tabor kluczem do wygodniejszej jazdy
Stan rzeczy sprzed 15 czy 20 lat ma jednak prawo nieco zatrzeć się w pamięci, bo od tego czasu wiele się zmieniło. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy spółki kolejowe wprowadziły sporo zmian podnoszących komfort podróży. Duże znaczenie mają tu dostawy nowego taboru.
- Od lutego 2025 roku po torach kursują trzy nowoczesne Impulsy 2, które znacząco przyczyniły się do poprawy komfortu pasażerów. Do 2027 roku do Kolei Śląskich trafi łącznie 31 Impulsów 2, co pozwoli zwiększyć flotę taborową o połowę. Zgodnie z harmonogramem dostaw, kolejne pojazdy pojawią się do końca lipca 2025 roku, a następne w sierpniu i wrześniu - informuje Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Jak dodaje, na pokładzie każdego z czteroczłonowych pojazdów 31WEbc z rodziny Impuls 2 znajduje się 400 miejsc dla pasażerów, w tym 192 siedzące. Każdy skład wyposażony jest w przestrzeń na 10 rowerów, strefę rodzinną z interaktywną grą edukacyjną, pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej w trzech językach.
Inwestycjami w tabor chwali się też Polregio.
- W ostatnich 12 miesiącach rozmowy zarządu Polregio z rządem, instytucjami dystrybuującymi środki unijne oraz samorządami, zaowocowały pozyskaniem dofinansowania na zakup nowoczesnych, zeroemisyjnych pojazdów dla regionów świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Dzięki współpracy z samorządami, na przełomie 2028 i 2029 roku na tory wyjedzie pięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z najnowocześniejszymi systemami bezpieczeństwa, klimatyzacją, monitoringiem oraz udogodnieniami dla pasażerów, m.in. ładowarkami USB i miejscami dla osób o ograniczonej mobilności - wylicza Jakub Leduchowski, rzecznik prasowy Polregio.
Natomiast w przypadku Szybkiej Kolei Miejskiej ostatnie 12 miesięcy było czasem, w którym SKM podpisała kluczową dla swojej działalności umowę wykonawczą ze stołecznym Zarządem Transportu Miejskiego na świadczenie usług przewozowych w latach 2025-2039 na terenie metropolii warszawskiej.
- W umowie zapisano np. gwarancje wysokiego poziomu usług. Linie SKM będą w dalszym ciągu obsługiwać jednoprzestrzenne elektryczne zespoły trakcyjne, bo takie składy są pojemniejsze i przez to wygodniejsze dla pasażerów, wyposażone m.in. w System Monitoringu Wizyjnego, klimatyzację oraz kasowniki i biletomaty. Dla wygody pasażerów i pasażerek składy muszą mieć także wyświetlacze Systemu Informacji Liniowej prezentujące m.in. stacje znajdujące się na trasie oraz czas przejazdu. Nowa umowa oznacza dalszy rozwój SKM. Kontrakt przewiduje zwiększenie liczby miejsc dla pasażerów w pociągach w dni robocze - tłumaczy Magdalena Łuczyk-Słoma, zastępca rzecznika prasowego Szybkiej Kolei Miejskiej.
Dodatkowo w odniesieniu do 13 pojazdów spółka planuje wymianę systemu informacji pasażerskiej, żeby komunikaty były czytelniejsze. SKM myśli też o wymianie oraz zwiększeniu liczby monitorów reklamowych (wykorzystywanych również do prezentacji informacji pasażerskiej), montażu dodatkowych poręczy z uchwytami ułatwiającymi zachowanie równowagi podczas jazdy, wymianie foteli oraz ładowarek USB na nowszy standard.
Intercity stawia na strefy dla dzieci i gastronomię
A jak sytuacja wygląda w Intercity?
- Z myślą o stałej poprawie komfortu i dostępności połączeń w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększaliśmy m.in. liczbę miejsc w pociągach PKP Intercity o 16 proc. Udostępniamy kolejne strefy dla dzieci w wagonach COMBO, z których docelowo będzie można korzystać w 293 pojazdach PKP Intercity. Wagony COMBO to nie tylko udogodnienie dla osób podróżujących z dziećmi, ale też osób z niepełnosprawnościami oraz rowerzystów - mówi Strefie Biznesu Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Jak dodaje, dzięki współpracy z WARS podnoszona jest jakość oferty gastronomicznej.
- Dbając o komfort pasażerów zapewniamy w podróży dostęp do napojów i przekąsek m.in. zwiększając dostępność automatów vendingowych w naszych pociągach. Obecnie w ciągu doby jesteśmy w stanie uruchomić 100 składów z takimi automatami na pokładzie - zapewnia Maciej Dutkiewicz.
Natomiast Koleje Małopolskie w ciągu ostatnich 12 miesięcy w części pojazdów zamontowały wygodniejsze siedzenia z materiałów oddychających i łatwych w utrzymaniu czystości. Wdrożono system pętli indukcyjnych dla osób słabosłyszących. Zastosowano folie przeciwsłoneczne UV w oknach ograniczające emisję promieni UVA i UVB,. Zainstalowane zostały automatyczne suszarki do rąk w toaletach. Spółka wdrożyła również GTFS-RT, dzięki czemu pasażerowie mogą na bieżąco sprawdzać opóźnienia m.in. w Google Maps.
- Aktualnie wdrażamy odświeżoną wersję systemu informacji pasażerskiej w pojazdach. Planujemy dalszy rozwój systemów informatycznych, w tym ulepszanie GTFS i wdrażanie nowych kanałów komunikacji online - podaje Departament Promocji i PR Kolei Małopolskich.
Czego oczekują pasażerowie?
Spółki kolejowe regularnie badają poziom satysfakcji klientów. I tak np. Marcin Józefowicz, rzecznik prasowy PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście wskazuje, że pasażerowie oczekują przede wszystkim nowoczesnego taboru, wysokiej punktualności, atrakcyjnych ofert przewozowych, czystości, dobrej obsługi oraz bezpieczeństwa.
- Reagujemy na te potrzeby – sprzątamy codziennie, szkolimy załogi, współpracujemy z SOK i firmą ochroniarską, a także inwestujemy w monitoring i infrastrukturę. Wydatki na inwestycje, mające na celu poprawę komfortu podróży w ostatnich latach sięgają kilkuset milionów złotych, z czego znacząca część została współfinansowana ze środków UE. W planach mamy dalszą rozbudowę systemu informacji pasażerskiej, zakończenie trwających modernizacji oraz wprowadzenie kolejnych nowoczesnych pojazdów - podkreśla Marcin Józefowicz.
W przypadku Kolei Mazowieckich, jak informuje spółka, pasażerowie najlepiej oceniają m.in. obsługę podróżnego przez drużyny konduktorskie oraz w kasach KM, czystość w pociągach, poczucie bezpieczeństwa, a także dostępność informacji o rozkładzie jazdy i zmianach doraźnych oraz cenach biletów i przysługujących ulgach. Natomiast aspektami, które uzyskały niższe wyniki w ankietach są częstotliwość uruchamianych pociągów (co, jak podkreślono, jest często niezależne od przewoźnika) oraz informacja o opóźnieniach pociągów KM.
- Spółka sukcesywnie rozbudowuje także kanały dystrybucji biletów. We wrześniu została uruchomiona ich sprzedaż w aplikacji Jakdojade, a w grudniu w serwisach: KOLEO oraz BILKOM. W dalszym ciągu była i jest rozwijana aplikacja KM, która w ubiegłym roku została wzbogacona o nowe funkcje, m.in. wprowadzono możliwość zakupu kilku biletów podczas jednego zamówienia - podsumowuje Donata Nowakowska, dyrektor Biura Rzecznika Prasowego Kolei Mazowieckich.