Coś złego dzieje się w fast foodach w Polsce
Spadki w liczbie klientów
W maju liczba unikalnych klientów w pizzeriach spadła o 4,3 proc., a w lokalach z kanapkami i daniami z kurczaka o 4,9 proc. To mniejsze spadki niż w kwietniu, kiedy wyniosły odpowiednio 7,7 proc. i 8,5 proc.
– Chłodniejszy niż rok wcześniej kwiecień oraz delikatnie zimniejszy maj mogły zniechęcać klientów do odwiedzin sieci fast food. Pogoda, jako jeden z decydujących czynników sezonowych, mogła więc ograniczyć ruch w restauracjach, zwłaszcza w lokalach nastawionych na konsumpcję na miejscu. W wakacje sytuację całego sektora mogą poprawić zapowiadane fale upałów, które prawdopodobnie zachęcą konsumentów do stołowania się poza domem. Zyskać mogą szczególnie przydrożne restauracje szybkiej obsługi, nastwione na ruch turystyczny – komentuje Weronika Piekarska, współautorka raportu z Proxi.cloud.
Wpływ pogody na ruch w restauracjach
Prognozowane fale upałów mogą wpłynąć na zwiększenie ruchu w restauracjach, szczególnie tych przydrożnych, które są nastawione na obsługę turystów. Jednakże, jak zauważa Mateusz Chołuj, pogoda nie jest jedynym czynnikiem, który decyduje o sukcesie w branży fast food.
– Od dłuższego czasu widać malejącą, a często praktycznie nieistniejącą, przewagę cenową restauracji szybkiej obsługi nad pozostałą częścią rynku gastronomicznego. Nadchodzący sezon na pewno wymusi na sieciach fast food jeszcze sprawniejsze zarządzanie ceną – podkreśla Mateusz Chołuj, drugi ze współautorów raportu z Proxi.cloud.
Rywalizacja o Klienta w Sezonie Wakacyjnym
Sezon wakacyjny to czas wzmożonej rywalizacji o klienta. W ubiegłym roku w okresie od czerwca do sierpnia przeważały spadki rdr. w liczbie odwiedzających. W pizzeriach spadki wyniosły odpowiednio 4,2 proc. w czerwcu, 10,9 proc. w lipcu i 15,6 proc. w sierpniu.
– Gdyby powtórzył się ubiegłoroczny scenariusz spadków, szczególnie dotkliwy dla pizzerii, sieci mogłyby stanąć przed wyzwaniem utrzymania ruchu. W takiej sytuacji kluczowe mogłoby być aktywne przyciąganie klientów, np. poprzez promocje i oferty sezonowe. Wakacje to czas wzmożonej rywalizacji o konsumenta, dlatego odpowiednio dopasowane działania marketingowe pomogą złagodzić ewentualne spadki. W sezonie letnim, w czasach wszechobecnej drożyzny, kluczowe będzie pokazanie klientowi, że odwiedzanie danej restauracji jest bardziej opłacalne niż konkurencyjnego lokalu – zauważa Piekarska.
Zmiany w Zachowaniach Konsumentów
Zmiany w liczbie unikalnych klientów mogą być wynikiem zmiany przyzwyczajeń kulinarnych oraz wzrostu popularności zamawiania jedzenia na dowóz.
– Wyższy spadek liczby unikalnych klientów niż ruchu świadczy o rezygnacji części konsumentów z korzystania z tego typu placówek. Spowodowane to może być zmianą przyzwyczajeń kulinarnych, wzrostem cen czy inną strukturą promocyjną oferowaną przez poszczególne sieci. Znaczenie może mieć również wzrost popularności zamawiania jedzenia na dowóz. Widoczne jest też zróżnicowanie spadków tzw. unique users w kwietniu, kiedy były one wyższe niż w maju – dodaje Mateusz Nowak, współautor raportu z Proxi.cloud.
Stabilność czasu wizyt
Średni czas wizyty w lokalach fast food również uległ zmianie. W maju średni czas przebywania w pizzeriach wyniósł 21:48, a w lokalach z kanapkami i daniami z kurczaka 21:30.
– Niewielkie zmiany w średnim czasie trwania wizyty sugerują, że klienci wypracowali stały model zachowania w lokalach fast food. Spędzają tam zazwyczaj od 21 do 23 minut. Taka stabilność może być korzystna dla sieci, ponieważ ułatwia planowanie rotacji stolików, pracy zespołu i obsługi. W wakacje klienci mogą nieco przedłużać wizyty, szczególnie w lokalach z klimatyzacją i miejscem do odpoczynku. Jednak ogólny model konsumpcji raczej nie ulegnie dużym zmianom – podsumowuje Piekarska.
Opis metody analitycznej/badawczejRaport został opracowany przez firmę technologiczną Proxi.cloud i platformę analityczno-badawczą UCE RESEARCH w oparciu o dane z lat 2023-2025. Przeanalizowano zachowania użytkowników odwiedzających restauracje typu fast food z kwietnia i maja br. i ub.r. oraz z czerwca, lipca i sierpnia 2024 r. i 2023 r. Dane podzielono na dwa formaty – lokale z kanapkami i daniami z kurczaka oraz pizzerie. Próbę badawczą w ujęciu średniomiesięcznym stanowiła grupa 1,5 mln użytkowników.