Czeka nas drastyczny wzrost kosztów dostawy jedzenia? Restauracje są przerażone

Wprowadzenie planowanych zmian do polskiego prawa, zgodnych z unijną dyrektywą platformową, może drastycznie podnieść koszty dostawy o aż 250%. Wielu klientów deklaruje, że nie jest w stanie zaakceptować takiej podwyżki, co z kolei może mieć katastrofalne skutki dla restauracji w całym kraju. W badaniu przeprowadzonym przez Pyszne.pl, 8 na 10 Polaków przyznało, że zrezygnowałoby z zamówień, jeśli koszty wzrosłyby tak radykalnie.
Dostawy jedzenia i przewóz osób znikną z polskich ulic?Dostawa jedzenia
Źródło zdjęć: © Canva
Daniel Świerżewski

Wpływ dyrektywy platformowej na koszty dostawy

Z końcem ubiegłego roku rozpoczęły się prace nad implementacją tzw. dyrektywy platformowej w Polsce. Szczegółowe zasady i regulacje wciąż nie zostały ogłoszone publicznie, co budzi niepokój w branży. Celem jest opracowanie przejrzystego i nowoczesnego systemu prawnego dla pracowników platformowych, jednak radykalne podejście do zatrudniania kurierek i kurierów może mieć negatywne efekty.

Padło pytanie o sprzedaż działki pod CPK. "Jak z aferą wizową"

Krytycznym punktem debaty jest propozycja obowiązkowego zatrudnienia kurierek i kurierów na umowach o pracę, co może znacząco podnieść koszty operacyjne. Analiza Pyszne.pl wskazuje, że Polacy mogą spodziewać się wzrostu kosztów dostawy o około 15 zł, co oznaczałoby wzrost nawet o 250%.

- Dyrektywa może umożliwić stworzenie równych warunków działania i uregulować rynek. Jednak nie powinniśmy wprowadzać zmian, które uderzą w samych kurierów, gastronomię i jej klientów oraz branżę jako całość. - komentuje Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.

Postawa konsumentów wobec podwyżek

Wyniki badań przeprowadzonych przez Pyszne.pl na początku października 2025 roku pokazują, że drastyczna podwyżka kosztów dostawy nie spotka się z aprobatą ze strony konsumentów. Aż 84% respondentów stwierdziło, że nie zaakceptuje kosztów przekraczających 15 zł za zlecenie dostawy.

Motywem wprowadzenia regulacji jest stworzenie równych warunków na rynku, jednak bez dialogu z branżą wdrożenie może być katastrofalne. - Jako branża apelujemy o dialog i wypracowanie rozwiązań, które będą chronić pracowników, nie niszcząc przy tym rynku. Potrzebny jest kompromis, który pozwoli na dalszy rozwój branży dostaw w Polsce, z korzyścią dla kurierów, konsumentów, gastronomii i platform. Potrzebna jest elastyczność, która jest najważniejszym czynnikiem przyciągającym kurierów do pracy w każdej z platform - dodaje.

Ekonomiczne konsekwencje dla restauracji

Z raportu Pragmatic Policy Group wynika, że potencjalne straty polskiego sektora gastronomicznego mogłyby sięgnąć nawet 534 milionów zł rocznie. Wyższe koszty, jakie musiałyby ponieść platformy i restauracje, w rzeczywistości zostaną przeniesione na konsumentów, co może wpłynąć na spadek liczby zamówień.

- Wzrost kosztów w ostatnich latach bardzo mocno dotknął branżę gastronomiczną, co widać choćby po zmianie cen dań gotowych. Nie jest możliwe, by i wzrost kosztów dostaw nie został w istotnej części przeniesiony na klienta. Czas pokaże, ile osób zrezygnuje z dostaw, ale pewnym jest, że restauracje i ich obroty ucierpią. Nie ma możliwości, by każdy, kto zrezygnuje z dowozu do domu, osobiście pofatygował się do restauracji - mówi Marek Zuber, ekonomista i analityk rynków finansowych Akademii WSB.

Obawy właścicieli restauracji

Dla właścicieli lokali gastronomicznych dostawy stały się nieodzowną częścią modelu biznesowego. Ewentualny spadek zainteresowania dostawami mógłby poważnie zagrozić rentowności firm. - W pandemii dowóz bardzo często ratował branżę gastronomiczną. Wzrost kosztów dostaw i w konsekwencji spadek ich liczby to byłaby niemiła niespodzianka, ograniczająca konkurencyjność i zmniejszająca szansę na dodatkowy przychód dla restauracji - mówi Jacek Dojnikowski, warszawski restaurator, współwłaściciel Bułkę Przez Bibułkę.

Restauratorzy obawiają się, że nowe regulacje mogą osłabić konkurencyjność i zmniejszyć potencjalne przychody, co jest szczególnie niepokojące dla mniejszych przedsiębiorstw.

Kurierzy stawiają na elastyczność

Paradoksem proponowanej regulacji, wprowadzanej w imię ochrony pracowników platformowych, jest to, że może ona zagrozić samym kurierom. Wewnętrzne badania Pyszne.pl wykazują, że elastyczność zatrudnienia jest kluczowa dla 87% kurierek i kurierów.

- W całej sytuacji mamy dwie kluczowe perspektywy - konsumencką i kurierską. Pierwsza to czas wejścia w życie nowych przepisów. Gdyby na lata został rozciągnięty wzrost cen i kosztu dostaw, konsumenci łatwiej by się do nich przyzwyczaili. Druga to zapowiedź obowiązkowych umów o pracę dla kurierów, którzy wolą inne rozwiązania. Ten argument jednak wydaje się być bagatelizowany - dodaje Marek Zuber.

Podsumowanie

Proponowane zmiany w prawodawstwie, pomimo potencjalnych korzyści z uregulowania rynku platformowego, mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. W chwili obecnej kluczowe jest znalezienie kompromisu, który zadowoli wszystkie strony - od konsumentów, przez kurierów, po właścicieli restauracji. Zachowanie elastyczności zatrudnienia i dbałość o konkurencyjność rynku będą kluczowe dla zapewnienia dalszego rozwoju branży gastronomicznej w Polsce.

Wybrane dla Ciebie
Lubienia: Nielegalny transport ziemniaków zatrzymany. Szokujące braki w dokumentacji
Lubienia: Nielegalny transport ziemniaków zatrzymany. Szokujące braki w dokumentacji
Katarzynka 2025. Parada tramwajów przejedzie przez Poznań. Sprawdź, co i kiedy wydarzy się w mieście
Katarzynka 2025. Parada tramwajów przejedzie przez Poznań. Sprawdź, co i kiedy wydarzy się w mieście
Wyłączenie schronów spod prawa zamówień publicznych przyspieszy wydawanie pieniędzy. Mówi o tym wiceszef MSWiA
Wyłączenie schronów spod prawa zamówień publicznych przyspieszy wydawanie pieniędzy. Mówi o tym wiceszef MSWiA
Te ustawienia w telefonie rozładowują baterię. Wyłącz je, aby wydłużyć czas pracy smartfonu
Te ustawienia w telefonie rozładowują baterię. Wyłącz je, aby wydłużyć czas pracy smartfonu
Firmy kuszą dużą grupę Polaków. Państwo już dofinansowuje im pensje
Firmy kuszą dużą grupę Polaków. Państwo już dofinansowuje im pensje
Wyższe opłaty to za mało - miała być ustawa ws. najmu krótkoterminowego. Samorząd i Unia Europejska czekają, a rząd zwleka
Wyższe opłaty to za mało - miała być ustawa ws. najmu krótkoterminowego. Samorząd i Unia Europejska czekają, a rząd zwleka
Koszalin: Jak wypada w rządowym projekcie Strategii Rozwoju Polski do 2035 roku?
Koszalin: Jak wypada w rządowym projekcie Strategii Rozwoju Polski do 2035 roku?
Lublin: Drogowcy weszli na ul. Glinianą. Zmiany dla kierowców
Lublin: Drogowcy weszli na ul. Glinianą. Zmiany dla kierowców
Bydgoszcz: Śmiertelny wypadek na Grunwaldzkiej. Z taką prędkością jechał kierowca porsche
Bydgoszcz: Śmiertelny wypadek na Grunwaldzkiej. Z taką prędkością jechał kierowca porsche
Toruń: Wielka kontrola drzew. Kasztanowce i dąb pod lupą ekspertów
Toruń: Wielka kontrola drzew. Kasztanowce i dąb pod lupą ekspertów
Gorzów Wlkp.: Nowy program. Pieniądze na remont mieszkania, które sam wybierzesz
Gorzów Wlkp.: Nowy program. Pieniądze na remont mieszkania, które sam wybierzesz
Technologie, automaty i roboty. A rolnik i tak musi wstać o 5 rano
Technologie, automaty i roboty. A rolnik i tak musi wstać o 5 rano