Kraków: Metropolia apeluje o zmiany w KPO. "Potrzebne dofinansowanie na P+R i nowe linie tramwajowe". W tle strefa czystego transportu
To powrót do starań rozpoczętych już październiku 2024 roku, gdy Kraków, wspólnie ze Związkiem Miast Polskich i Polskim Alarmem Smogowym, wskazywali na potrzebę utworzenia w ramach KPO rozwiązań wspierających finansowo miasta wprowadzające strefy czystego transportu.
- Uważamy, że aktualizacja Krajowego Planu Odbudowy i wejście w życie krakowskiej strefy czystego transportu stanowi odpowiedni moment, aby wrócić do tej propozycji. Przygotowując się do wdrożenia SCT, samorządy zrzeszone w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska zidentyfikowały szereg inwestycji, które mogłyby zostać zrealizowane już w 2026 roku oraz dodatkowe przedsięwzięcia planowane do zakończenia do 2028 roku - napisali sygnatariusze listu wystosowanego na początku sierpnia 2025 - prezydent Krakowa Aleksander Miszalski i wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Metropolia Krakowska Marek Jamborski.
Wskazali oni również, że takie projekty podniosłyby znacząco dostępność i atrakcyjność transportu zbiorowego oraz zrównoważonych form mobilności, takich jak: budowa parkingów P+R, rozbudowa infrastruktury rowerowej, zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego, czy budowa nowych linii tramwajowych.
- Działania te mają na celu stworzenie mieszkańcom realnych i wygodnych alternatyw dla codziennego korzystania z samochodów spalinowych, co wspiera wdrażanie SCT i zwiększa jej społeczną akceptowalność - zaznaczono.
Autorzy listu zaapelowali o umożliwienie finansowania tego typu komunikacyjnych inwestycji z funduszy KPO lub innych programów krajowych i europejskich, "mając na uwadze znaczenie wdrażania strefy czystego transportu nie tylko dla Krakowa, ale i dla krajowej polityki transportowej i klimatycznej".