PKP Intercity planuje zakupy. Jeszcze w tym roku ogłosi ważny przetarg
Plany zakupowe PKP Intercity
PKP Intercity planuje w tym roku przetarg na zakup pociągów elektrycznych, które mają obsługiwać przyszłe linie wysokich prędkości. Jest to znaczący krok w rozwoju polskiej kolei, który zakłada zakup 20 pociągów z opcją rozszerzenia o 35 kolejnych składów.
- Mamy przygotowany harmonogram całego procesu zakupowego. W zeszłym tygodniu skierowaliśmy zapytanie RFI (prośba o informację - PAP) do 9 wiodących firm, w tym 2 polskich - powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Przetarg jest częścią strategicznego projektu, który zakłada, że nowe pociągi będą obsługiwać trasy z Warszawy przez Łódź do Wrocławia lub Poznania. Docelowa prędkość maksymalna tych pociągów to minimum 320 km/h, z możliwością zwiększenia do 350 km/h.
Szczegóły dotyczące zamówienia
Podpisanie kontraktu z wybranym producentem planowane jest na przełom pierwszego i drugiego kwartału 2027 roku. Malinowski wyjaśnia, że "zamówienie będzie obejmowało 20 pociągów w zamówieniu podstawowym i 35 kolejnych pociągów w opcji".
Kupowane jednostki będą nie tylko szybkie, ale także nowoczesne, oferując różnorodność udogodnień dla pasażerów, takich jak rozkładane fotele, indywidualne oświetlenie, gniazdka elektryczne, Wi-Fi oraz informacje pasażerskie.
"Wysoka prędkość maksymalna pociągów zagwarantuje, że czas przejazdu z Warszawy do tych ostatnich miast wyniesie mniej niż 100 minut. Możliwe będzie także wydłużenie ich kursów do sąsiednich europejskich stolic" - podała spółka.
Perspektywy rozwoju infrastruktury kolejowej
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślił znaczenie skrócenia czasu podróży pomiędzy dużymi miastami. Jak zauważył, "duża prędkość w Europie, we wszystkich przypadkach, wiązała się z bardzo znaczącym skróceniem czasu przejazdu i polski projekt nie może się tutaj niczym różnić".
Kluczowym celem jest "bardzo wyraźne skrócenie czasu przejazdu w podstawowych relacjach na linii 'Y' z Warszawy do Łodzi i dalej w kierunku Wrocławia i Poznania".
Polskie firmy, jak Pesa i Newag, wykazują zainteresowanie udziałem w projekcie.
"Po nieformalnych konsultacjach mogę powiedzieć, że jest bardzo prawdopodobne, że będziemy mieli chętnych do tego wielkiego przedsięwzięcia, jakim są koleje dużych prędkości 300 km plus" - mówił premier Donald Tusk.
PKP Intercity a nowe wyzwania
Obecnie PKP Intercity jest głównym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, przewożącym w zeszłym roku aż 78,5 milionów pasażerów. Spółka intensywnie rozwija się, przewidując wzrost liczby przewożonych pasażerów do 88 milionów w bieżącym roku i nawet do 110 milionów w 2030 roku.
Planowane wprowadzenie nowych składów oznacza dla PKP Intercity dalszą modernizację oferowanych usług, w tym poprawę komfortu pasażerów i skrócenie czasu podróży. Zgodnie z informacjami z biura prasowego spółki, nowe pociągi będą uwzględniały potrzeby wszystkich grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami, seniorów i opiekunów podróżujących z dziećmi.