Polacy kupują online. E-zakupy robi już prawie 70 procent
Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2025 r. zakupy przez Internet zrobiło 69,7 proc. osób w wieku 16-74 lata, wobec 67,4 proc. rok wcześniej. W miastach e-zakupy robiło 73,8 proc. mieszkańców, a na wsi - 63,7 proc.
Dostęp do Internetu i usługi e-administracji
Odsetek gospodarstw domowych z dostępem do internetu wzrósł o 0,3 pkt. proc., do 96,2 proc.. Przy tym spadł udział łączy stacjonarnych (70,3 proc.), a wzrósł łącz mobilnych (78,2 proc.).
Z usług administracji publicznej online skorzystało 61,1 proc. osób, głównie w celu:
- wysyłki deklaracji podatkowych (39,4 proc.),
- wyszukiwania informacji (36,2 proc.),
- odbioru korespondencji urzędowej (30,9 proc.).
Najrzadziej Polacy korzystali z e-administracji, by złożyć wniosek o urzędowe dokumenty - tylko 7,8 proc.
Cyfrowe kompetencje i technologia w firmach
GUS podkreśla, że umiejętności cyfrowe są zależne od wieku. Podstawowe lub ponadpodstawowe kompetencje posiada 75,7 proc. osób w wieku 25-34 lata oraz 73,6 proc. w grupie 16-24, podczas gdy wśród osób 65-74 lata - jedynie 12,3 proc.
W 2025 r.:
- 67,5 proc. firm posiada stronę WWW,
- 47,8 proc. firm jest obecnych w mediach społecznościowych,
- 55,3 proc. korzysta z płatnych usług chmurowych, najczęściej poczty elektronicznej (37,3 proc.), oprogramowania biurowego (28 proc.) i przechowywania plików (21,8 proc.).
Technologię sztucznej inteligencji wykorzystuje 8,7 proc. przedsiębiorstw, głównie do marketingu i sprzedaży (5 proc.) oraz w HR (3,7 proc.). Analitykę danych prowadzi 25,9 proc. firm, a 51,3 proc. korzysta z e-Doręczeń w kontaktach z administracją.