Polacy szukają oszczędności. Najczęściej na elektronice, najrzadziej na lekach
W tym artykule:
Elektronika na czele oszczędności
W badaniu przeprowadzonym przez UCE Research i Shopfully elektronika znalazła się na szczycie listy kategorii, na których Polacy najczęściej oszczędzają. Aż 37,2% ankietowanych wskazało, że ogranicza wydatki na ten rodzaj produktów. Autorzy raportu tłumaczą to wysokimi cenami jednostkowymi sprzętu elektronicznego, który jest kupowany stosunkowo rzadko i nie zawsze z pilnej potrzeby.
"W warunkach niepewności gospodarczej i presji inflacyjnej konsumenci unikają wymiany działającego sprzętu. Ponadto produkty elektroniczne są kupowane tylko raz na kilka lat i raczej nie robi się takich zakupów pod wpływem impulsu, jak np. w przypadku ubrań czy perfum" – zauważył Robert Biegaj z Shopfully.
Ekspert dodaje, że w sytuacjach, gdy zakup elektroniki staje się nieunikniony, np. z powodu awarii, Polacy coraz częściej sięgają po produkty outletowe lub używane. "Duża część konsumentów nie widzi wyraźnych korzyści z wymiany na nowy model, ponieważ różnice między kolejnymi generacjami urządzeń często nie są wielkie" – zauważył Robert Biegaj.
Meble i odzież również na liście
Na drugim miejscu w zestawieniu znalazły się meble domowe, które wskazało 36,6% respondentów. Tuż za nimi uplasowała się odzież z 35% wskazań, a także materiały budowlane, wykończeniowe i narzędzia – 34,2%.
Biegaj zauważa, że meble oraz materiały budowlano-wykończeniowe to produkty o charakterze inwestycyjnym. W czasach niepewności finansowej konsumenci są bardziej skłonni do rezygnacji z remontów czy wymiany wyposażenia wnętrz. "Ponadto w tych kategoriach produktów w ostatnich latach obserwowaliśmy znaczący wzrost cen" – dodaje ekspert.
W przypadku odzieży klienci ograniczają zakupy, które są dyktowane przez zmieniające się trendy w modzie. Konsumenci często odkładają zakupy lub szukają tańszych alternatyw.
Kosmetyki i produkty drogeryjne
Na piątym miejscu znalazły się kosmetyki, na których oszczędza 28,6% ankietowanych. Produkty drogeryjne zajęły szóstą pozycję z 23,1% wskazań. Robert Biegaj zauważa, że konsumenci starają się wydawać mniej na kosmetyki, które nie są niezbędne, częściej sięgając po tańsze marki lub poszukując promocji.
Farmaceutyki najmniej oszczędzane
Spośród dziewięciu grup produktowych wymienionych w ankiecie najmniejszy odsetek badanych wskazał farmaceutyki – jedynie 10,7%. Na artykułach dla zwierząt domowych zamierza oszczędzać 12,9% respondentów, na produktach dla dzieci i zabawkach – 16,9%, a na żywności i napojach – 17,8%.
Biegaj podkreśla, że w przypadku produktów pierwszej potrzeby trudno myśleć o ich zastąpieniu czy ograniczeniu. "Zwłaszcza oszczędzanie na lekach bywa ryzykowne i może skutkować nieprzewidzianymi konsekwencjami - również finansowymi" – ostrzega ekspert.
Polacy zmęczeni oszczędzaniem
Raport wskazuje, że 19,5% Polaków nie zamierza ograniczać swoich wydatków. Autorzy raportu zauważają, że w tej grupie mogą znajdować się zarówno osoby najzamożniejsze, które nie muszą oszczędzać, jak i te najuboższe, które już wcześniej ograniczyły wydatki i nie mają z czego rezygnować.
"Przy tym część Polaków jest już zmęczona >>zaciskaniem pasa<<. Po latach wysokiej inflacji ludzie pragną powrotu do normalności. Ta postawa może dotyczyć zwłaszcza grupy średnio zamożnych" – przypuszcza ekspert Shopfully.
Raport został opracowany na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez UCE Research i Shopfully na próbie 1032 Polaków w wieku od 18 do 80 lat.