Polska staje się zagłębiem w tej dziedzinie. Jesteśmy w czołówce lokalizacji
W ostatnich miesiącach otwarto 61 nowych centrów, zajmujących się IT oraz badaniami i rozwojem
Na koniec pierwszego kwartału 2025 r. w Polsce działało 2081 centrów usług biznesowych należących do 1 258 inwestorów z 50 państw. W okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 marca 2025 r. otwarto 61 nowych centrów, zajmujących się głównie IT (42,6%) oraz badaniami i rozwojem (26,2%). Tylko w nowych centrach stworzono 5 400 miejsc pracy.
– Udział usług wiedzochłonnych osiągnął już prawie 60%, a procesy mid-office obejmujące kompleksowe zadania, takie jak wielowymiarowe planowanie, procesy cyberbezpieczeństwa czy pogłębiona analityka przekroczyły 54%. Stajemy się prawdziwym zagłębiem specjalistycznych usług w skali globalnej. Specjalizacja polskiego sektora usług biznesowych wciąż przyspiesza, stabilizując naszą pozycję w czołówce lokalizacji wybieranych przez międzynarodowych inwestorów - twierdzi Janusz Dziurzyński, prezes ABSL – Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych.
Pracownicy z wysokimi kwalifikacjami pozostają najważniejszym atutem polskiego sektora usług biznesowych. Na koniec pierwszego kwartału 2025 r. w centrach usług biznesowych w Polsce zatrudnionych było 488 700 osób, co oznacza wzrost o 6,2% r/r. Ponadto szacunki wskazują, że zatrudnienie obejmujące realizację usług biznesowych, zarówno w centrach usług biznesowych jak i poza nimi, wynosi 2,3 mln osób.
Wystąpił przepływ pracowników w ramach sektora, nie można tu mówić o zwolnieniach
Specjalizację sektora widać również poprzez zmiany w strukturze zatrudnienia. Rośnie średnia wieku pracowników. Już 46% pracowników w centrach jest w wieku 35+, co odzwierciedla wzrost zapotrzebowania na doświadczone zespoły do obsługi coraz bardziej złożonych funkcji. Blisko 80% firm wdraża lub kontynuuje wdrażanie strategii transformacyjnych, przy czym ponad 55% firm rozszerzyło zakres świadczonych usług. Poza tym, pracownicy centrów są w coraz większym stopniu wspierani przez rozwój technologii.
– Dane jednoznacznie wskazują, że w minionym roku utrzymał się trend związany ze stabilnym wzrostem zatrudnienia i wzrostem wartości eksportu coraz bardziej zaawansowanych usług. W przypadku informacji o zwolnieniach, w praktyce mieliśmy do czynienia z przepływami pracowników w ramach sektora – podkreśla Dariusz Kubacki, wiceprezes ABSL ds. analiz biznesowych. – Warto zwrócić też uwagę, że wraz ze wzrostem specjalizacji sektora kształtuje się model biznesowy. Centra stają się wyspecjalizowane w obsłudze klientów z wybranych branż np. energetycznej czy ochrony zdrowia. Następuje też bardzo wyraźna zmiana – myślimy o pracownikach przez pryzmat kompetencji, a nie stanowisk pracy.
Pięć krajów importuje z polskich centrów usługi o wartości przekraczającej 2 miliardy dolarów każdy
Ponad 84% miejsc pracy w centrach usług biznesowych w Polsce tworzą firmy z kapitałem zagranicznym, pochodzące z 50 krajów. Tym samym systematycznie rośnie wartość eksportu usług biznesowych. W 2024 r. wyniosła 42,3 mld dolarów. Wzrasta również wartość eksportu na pracownika – na koniec 2024 r. wynosiła 64 300 dol., osiągając wzrost o 52,3% od 2016 r. Jednocześnie szacunki ABSL wskazują, że wartość eksportu na pracownika na koniec 2025 r. osiągnie 65 400 dol.
– Aż pięć krajów importuje z polskich centrów usługi o wartości przekraczającej 2 miliardy dolarów każdy. Są to Niemcy, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Holandia, Szwajcaria. Wartość eksportu do Niemiec – głównego rynku eksportowego dla polskich centrów usług biznesowych – zbliża się do 5 miliardów dolarów - twierdzi Janusz Dziurzyński.
ABSL to Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych, który zrzesza ponad 260 największych światowych firm, reprezentując sektor zatrudniający obecnie w Polsce prawie pół miliona osób. Misją ABSL jest rozwijanie potencjału sektora nowoczesnych usług biznesowych i tworzenie warunków do jego dalszego wzrostu w Polsce.