Polskie latanie musi przyspieszyć. Inaczej zapłacimy wyższą cenę
W tym artykule:
Wyzwania regulacyjne dla europejskich linii lotniczych
Podczas Kongresu Nowej Mobilności, Robert Ludera, dyrektor biura siatki połączeń Polskich Linii Lotniczych LOT, zwrócił uwagę na niespotykane wyzwania regulacyjne, z którymi muszą się mierzyć europejskie linie lotnicze. Europejskie przepisy, szczególnie te dotyczące kwestii zrównoważonego rozwoju i klimatycznych, stawiają przewoźników z Unii Europejskiej w trudnej sytuacji konkurencyjnej w porównaniu z liniami spoza UE.
- Perspektywa polska nie jest bardzo różna od perspektywy europejskiej. Dotyczą nas te same przepisy, w szczególności zobowiązania dot. kwestii zrównoważonego rozwoju, kwestii klimatycznych, więc PLL LOT są tak samo narażone na utratę konkurencyjności, jak inne linie europejskie. (...) Konkurencyjność jest nam potrzebna, aby m.in. sfinansować nasze zobowiązania dot. naszego śladu emisji CO2, nasze zobowiązania dot. dekarbonizacji - powiedział Robert Ludera.
Rozwój lotnisk jako klucz do konkurencyjności
W Polsce rozwój infrastruktury lotniczej jest jedną z odpowiedzi na wyzwania związane z konkurencyjnością. Monika Krajewska, dyrektor biura strategii i rozwoju Polskich Portów Lotniczych, podkreśliła z kolei znaczenie Lotniska Chopina oraz lotnisk regionalnych. Na Dalekim Wschodzie obserwowany jest dynamiczny rozwój portów lotniczych, co stanowi wyzwanie dla europejskich i polskich przewoźników.
Krajewska wskazała na raport "Wpływ polskich portów lotniczych na regiony", opublikowany w 2025 r. przez Polskie Porty Lotnicze, według którego branża lotnicza w Polsce zatrudnia ok. 500 tys. osób. Podkreśliła, że ważne dla konkurencyjności są inwestycje w kompetencje obecnych i przyszłych pracowników, którzy będą obsługiwać m.in. Centralny Port Komunikacyjny.
Rola Centralnego Portu Komunikacyjnego w strategii rozwoju
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce, który ma na celu zwiększenie konkurencyjności krajowego lotnictwa. Jan Gołąb, zastępca dyrektora CPK do spraw operacyjnych, zaznaczył, że CPK ma za zadanie zapewnić polskim liniom lotniczym przewagę konkurencyjną na długie lata.
- Długofalowo CPK jest strategiczną odpowiedzią na potrzeby, które są teraz i które będą za kilka lat. Nasze podejście ma zapewnić konkurencyjność poprzez dostarczenie infrastruktury, która już w dniu otwarcia i w kolejnych latach nie będzie charakteryzowała się żadnymi ograniczeniami przepustowości - powiedział Jan Gołąb.
CPK ma na celu stworzenie nowoczesnego węzła komunikacyjnego, który przyciągnie inwestycje i poprawi dostępność lotniczą w regionie.
Kongres Nowej Mobilności: platforma wymiany wiedzy
Kongres Nowej Mobilności, odbywający się w Katowicach, to miejsce spotkań ekspertów z różnych dziedzin, którzy poruszają kwestie zrównoważonej transformacji w transporcie i gospodarce. W 2025 roku planowane jest niemal 250 paneli dyskusyjnych, wykładów i warsztatów, co pozwala na wymianę doświadczeń i poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań.
Źródło: PAP