Rozwój AI w Polsce tylko z ochroną danych. Mocne przepisy w ciągu 5 lat
Wyzwania w zakresie ochrony danych
Zdaniem Mirosława Wróblewskiego, w projekcie "Polityki rozwoju sztucznej inteligencji" przyjęto niewystarczające, horyzontalne podejście do zagadnień związanych z ochroną informacji osobowych.
Zdaniem Prezesa UODO zaprezentowane w „Polityce rozwoju sztucznej inteligencji” ogólne, horyzontalne podejście do oceny bezpieczeństwa danych osobowych jest niewystarczające, a prawidłowe wyznaczenie standardów ochrony danych osobowych wymaga uwzględnienia kontekstu sektorowego dla poszczególnych obszarów funkcjonowania państwa — twierdzi Wróblewski.
Wróblewski postuluje, aby w projekcie uwzględnić prawo do ochrony danych osobowych w każdym sektorze Polityki AI, takich jak infrastruktura, zdrowie czy edukacja. Ponadto, prezes UODO uważa, że należy uzupełnić Politykę o wymóg zgodności z przepisami RODO oraz AI Act, a także Konwencją 108+. To zapewniłoby lepsze zabezpieczenie danych i uwzględnienie ryzyka związanego z otwartymi danymi.
Edukacja i rola UODO
Prezes UODO sugeruje, że rola jego urzędu jako niezależnego organu powinna być doprecyzowana w kontekście AI. Chodzi tu o ochronę prawa do prywatności w związku z rozwojem technologii sztucznej inteligencji. Dokument ten powinien być także rozszerzony o działania edukacyjne, które byłyby skierowane nie tylko do specjalistów, ale także do społeczności, co pozwoliłoby na świadome podejście do technologii AI.
Wróblewski podkreślał także, że "Polityka rozwoju sztucznej inteligencji" powinna zawierać konkretne rozwiązania dotyczące planu utworzenia ram prawnych dla rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce z uwzględnieniem unijnego systemu regulacyjnego, zarówno na płaszczyźnie horyzontalnej, jak i sektorowej. Takie podejście umożliwiłoby Polsce zajęcie miejsca wśród liderów AI w Europie.
Planowane działania i rozwój centrów AI
Projekt "Polityki rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce do 2030 roku" zakłada rozwój regionalnych ośrodków AI wokół pięciu wiodących centrów w Poznaniu, Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu i Warszawie. W planach jest stworzenie 34 wspierających ośrodków oraz przeszkolenie 30 tysięcy pracowników administracji publicznej do 2028 roku.
MC chce także zwiększyć liczbę międzynarodowych inicjatyw z udziałem Polski. Do 2030 roku liczba takich współprac ma wzrosnąć z pięciu do dziesięciu. Działania te mają na celu wzmocnienie pozycji Polski w europejskim i globalnym ekosystemie AI. Poprzez te inicjatywy Polska dąży do stworzenia skoordynowanego, zaufanego środowiska sztucznej inteligencji, które pozwoli na rozwój gospodarczy i poprawę jakości życia obywateli.