Kraków: Największa inwestycja w historii portu lotniczego w Balicach
Rygor natychmiastowej wykonalności
Zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego dla inwestycji Przebudowa lotniska użytku publicznego polegająca na przebudowie i rozbudowie terminala pasażerskiego oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej oraz budową obiektów towarzyszących w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o. zostało wydane 4 czerwca 2021 r. Ostatnia decyzja wojewody zmienia tę decyzję i zatwierdza zamienne rozwiązania projektowe. Ze względu na ważny interes społeczny decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności.
Władze portu lotniczego podkreślają, że inwestycja jest wyczekiwana, bo obecny terminal, który obsługuje pasażerów, był budowany na docelową przepustowość 8 mln pasażerów, a już w tym roku spodziewane jest około 13 mln pasażerów.
Szef portu wskazuje, że pozycja lotniska w Balicach jako lidera wśród lotnisk europejskich, jeżeli chodzi o tempo rozwoju, nakłada obowiązek zadbania o odpowiedni poziom infrastruktury, zapewnienie pasażerom komfortu.
Największa troska lotniska to przepustowość
- Nigdy nie kryliśmy, że naszą troską jest przepustowość terminalu pasażerskiego, a wprowadzane od miesięcy modernizacje tego budynku i jego wyposażenia oraz przebudowa dawnego cargo i przystosowanie go do potrzeb podróżnych to jedynie półśrodki, bo naszym celem jest stworzenie nowoczesnego obiektu, który po zakończeniu wszystkich planowanych etapów w 2031 roku będzie mógł obsłużyć nawet 19 milionów pasażerów rocznie - wylicza prezes Strutyński.
Rozbudowa i przebudowa została podzielona na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmuje powstanie nowego obiektu (zachodnia część terminalu tzw. obiekt T6) powstanie pomiędzy obecnym budynkiem a drogą do wieży kontroli lotów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Pod względem architektonicznym będzie stanowił spójną kontynuację obecnego terminalu.
Zyska dodatkowe 44,5 tys. mkw.
Aktualnie terminal pasażerski ma 55 tys. mkw. powierzchni użytkowej. Po zakończeniu inwestycji lotnisko zyska dodatkowe 44,5 tys. mkw. powierzchni na czterech kondygnacjach. Na parterze zaplanowano halę odbioru bagażu i strefę przylotów non-Schengen. Na pierwszym piętrze będą się mieścić m. in. poczekalnie przedodlotowe do strefy non-Schengen, a także strefa komercyjno-gastronomiczna. Na drugim piętrze - Business Lounge. Kondygnacja podziemna zostanie przeznaczona na szatnie, magazyny i pomieszczenia techniczne.
W części terminalu T6 zaplanowano nową strefę kontroli paszportowych dla strefy non-Schengen - 32 stanowiska kontroli i 10 bramek ABC (do automatycznej kontroli dokumentów) przy przylotach oraz 22 stanowiska i 10 bramek ABC przy odlotach.