Upadek znanej szwedzkiej fabryki. Chińskie baterie są tańsze
Syndyk ogłasza koniec produkcji w fabryce Northvolt w Szwecji. 900 pracowników zakładu zostanie zwolnionych. Jedyny klient fabryki, Scania, zdecydowała się na współpracę z chińskim dostawcą baterii, firmą CATL, ze względu na korzystniejsze warunki finansowe.
Chińskie baterie są tańsze, taki jest koniec produkcji w Szwecji
Syndyk Mikael Kubu wyjaśnił w specjalnym oświadczeniu, że dotychczasowa produkcja ogniw bateryjnych była możliwa dzięki współpracy z jedynym klientem – firmą Scania, producentem ciężarówek. Jednak, jak donosi szwedzki nadawca publiczny SVT, Scania zdecydowała się na współpracę z chińskim dostawcą baterii, firmą CATL, ze względu na korzystniejsze warunki finansowe.
Ciekawostka: Scania to część światowego potentata
Scania, z siedzibą w Södertälje w Szwecji, specjalizuje się w produkcji ciężkich pojazdów użytkowych, takich jak ciężarówki i autobusy, oraz silników wysokoprężnych. Firma zatrudnia ponad 56 000 pracowników na całym świecie i posiada zakłady produkcyjne w Europie, Ameryce Południowej i Azji .
Co ciekawe, właścicielem firmy Scania AB jest niemiecki koncern Volkswagen AG, czyli jeden z największych producentów pojazdów użytkowych na świecie.
Nie ma chętnych na kupno europejskiej fabryki
Syndyk podkreślił, że nie udało się znaleźć nowego nabywcy dla fabryki w Skelleftea. Zwrócił uwagę na ograniczoną liczbę potencjalnych inwestorów na świecie, którzy byliby zainteresowani tak dużymi projektami.
Taka działalność wymaga wsparcia ze strony państwa (szwedzkiego) lub UE, aby mogła się rozwijać – zaznaczył Kubu, cytowany przez Szwedzkie Radio.
Nie udało się uniezależnić od chińskich komponentów
Rząd Szwecji do tej pory nie zdecydował się na inwestowanie publicznych środków w ratowanie fabryki. Northvolt miał ambicje produkować baterie do samochodów, aby zmniejszyć zależność europejskiego przemysłu od chińskich komponentów. Jednak rzeczywistość okazała się bardziej skomplikowana, a w bateriach produkowanych w Szwecji nadal znajdowały się chińskie części.
W obliczu problemów finansowych i braku klientów, Northvolt złożył wniosek o upadłość. Jeszcze w 2024 roku firma zatrudniała kilka tysięcy osób, co pokazuje skalę trudności, z jakimi się borykała.
Przyszłość pracowników fabryki
Według SVT, na początku przyszłego tygodnia 900 pracowników fabryki w Skelleftea zostanie poinformowanych o kolejności zwolnień. Produkcja będzie stopniowo wygaszana, a całkowite zakończenie działalności planowane jest na koniec czerwca. W lipcu w fabryce pozostaną jedynie osoby odpowiedzialne za utrzymanie obiektu.
Wśród pracowników jest wielu imigrantów, którzy uzyskali pozwolenie na pobyt na podstawie umowy o pracę. Dla nich utrata pracy oznacza konieczność znalezienia nowego zatrudnienia w ciągu trzech miesięcy lub opuszczenie kraju.