Wielki powrót gastronomii. Takich wyników nie było od lat
W tym artykule:
Sezon letni (maj-wrzesień) znacząco wpływa na wzrost przychodów w branży gastronomicznej. W 2024 roku średni miesięczny przychód w lokalach wzrósł w tym okresie o 20% w porównaniu z innymi miesiącami. W porównaniu do 2023 roku, przychody w wakacje były wyższe o 9%. Ogólne przychody branży wzrosły z 48,7 mld zł w 2021 roku do 76,7 mld zł w 2023 roku.
Małe biznesy z największym wzrostem
Małe, jednolokalowe biznesy odnotowują najszybszy wzrost średnich miesięcznych przychodów. W styczniu 2025 roku były one wyższe o 23% w porównaniu do 2023 roku. Biznesy z dwoma do pięciu lokali zanotowały wzrost o 17%, a większe sieci (powyżej sześciu lokali) o 7%. Wzrosty te przewyższają poziom inflacji, który wynosił 11,4% w 2023 roku i 3,6% w 2024 roku.
– Branża gastronomiczna w Polsce ma za sobą trudne cztery lata. W 2020 roku, w związku z pandemią, przychody w lokalach spadły nawet o 60-80%. Tegoroczny sezon letni to powrót do normalności po pandemicznych zawirowaniach, napięciach geopolitycznych oraz fali inflacyjnej z lat 2023-2024. Obserwujemy większą stabilność i uspokojenie nastrojów w branży – mówi Dawid Gilowski, manager w firmie POSbistro.
Wzrost średniej wartości rachunków
Wartość rachunków w lokalach gastronomicznych stale rośnie. W styczniu 2023 roku średni rachunek wynosił 54,6 zł, w styczniu 2024 roku 59 zł, a w styczniu 2025 roku już 64,18 zł. Najwyższe średnie wartości rachunków odnotowano w małych, jednolokalowych biznesach (72,12 zł w styczniu 2025), podczas gdy w sieciach z ponad pięcioma lokalami wynosiły one 59,31 zł.
– Wyższa średnia wartość rachunku jest związana z ogólną sytuacją ekonomiczną: wzrostem cen, płacy minimalnej oraz kosztów dla przedsiębiorców. Polacy są gotowi zapłacić więcej za jakość, dobrą obsługę i atmosferę. Lokale, które stawiają na jakość i atmosferę, zyskują na popularności – wskazuje Grzegorz Forysiński, współzałożyciel firmy POSbistro.
Wyzwania restauratorów: brak wiedzy i wysokie koszty
Według badania POSbistro, 68% restauratorów wskazuje wysokie koszty prowadzenia biznesu jako jedno z największych wyzwań. Dla 71% trudności wiążą się z zarządzaniem lokalem, a 86% nie wie, jak zwiększać przychody.
– Utrzymanie rentowności to jedno z głównych wyzwań w branży gastronomicznej. Wielu restauratorów nie prowadzi analizy kosztów i przychodów. Warto skupić się na organizacji pracy lokalu i korzystaniu z danych dostarczanych przez klientów" – podkreśla Grzegorz Forysiński.