Zaskakujący trend na stacjach paliw. Sierpień może przynieść rekord
Sezon wakacyjny a stacje paliw
Letnie miesiące, takie jak lipiec i sierpień, przynoszą zdecydowane zwiększenie częstotliwości wizyt na stacjach paliw w porównaniu do średniej z innych miesięcy w roku. Z analizy zachowań 1,4 miliona konsumentów, którzy odwiedzili 5,1 tysiąca stacji paliw w całym kraju, wynika, że w lipcu, sierpniu i październiku liczba wizyt była o odpowiednio 15, 18 i 17 procent wyższa niż średnia roczna.
Zwiększenie ruchu na stacjach paliw jest bezpośrednio związane z masowymi wyjazdami na urlop. Jak podkreśla Weronika Piekarska, "natomiast w październiku studenci powracają na uczelnie, a niektórzy aktywni zawodowo konsumenci - do pracy po urlopach, co wpływa na większą konsumpcję paliwa.
- Najzimniejsze miesiące to z kolei tradycyjnie czas wyraźnego spadku aktywności na stacjach, co można tłumaczyć mniej sprzyjającymi warunkami pogodowymi ograniczającymi wykorzystanie pojazdów - dodaje.
Wyjazdy i powroty: różnice w zachowaniach konsumentów
W październiku powrót do normalnego trybu życia po wakacjach skutkuje dalszym wzrostem popytu na paliwo, jednak zimą zaczyna drastycznie maleć. Najzimniejsze miesiące, takie jak luty, charakteryzują się najmniejszym ruchem na stacjach. Liczba wizyt w lutym 2025 roku była aż o 13 procent niższa od średniej, co potwierdza obserwacje dotyczące sezonowych zmian w zachowaniach konsumentów.
Jak zaznacza Mateusz Nowak, "z perspektywy biznesowej to cenna informacja. Stabilna grupa klientów daje możliwość budowania lojalności i dopasowywania oferty do sezonowych zachowań.
- W praktyce oznacza to, że stacje paliw mogą latem koncentrować się na sprzedaży impulsowej i kampaniach promujących produkty "na drogę", a zimą utrzymywać kontakt z klientem, np. przez oferty łączone, które zachęcają do częstszych wizyt na stacji, mimo mniejszej mobilności - tłumaczy.
Piątkowy sukces zakupowy
Dni tygodnia również wpływają na sprzedaż i ruch konsumencki na stacjach paliw. Największe natężenie wizyt zaobserwowano w piątki, kiedy to liczba transakcji stanowiła 16,2 procent wszystkich wizyt. Reszta tygodnia była bardziej zrównoważona, z niewielkimi różnicami między poniedziałkiem a czwartkiem. Najmniej klientów odwiedza stacje w niedziele - ich liczba wyniosła wtedy tylko 11,7 procent.
Nowak zauważa, że "piątek okazuje się dniem o największym potencjale sprzedażowym - nie tylko w zakresie paliwa, ale również produktów dodatkowych. Warto w tym czasie wzmacniać ofertę handlową stacji, zwiększać zatowarowanie i wprowadzać atrakcyjne promocje, które zwiększą wartość koszyka zakupowego."
O badaniuBadanie zostało przeprowadzone w oparciu o dane zbierane od lipca 2024 roku do czerwca 2025 roku. Obserwowano zachowania 1,4 mln konsumentów odwiedzających stacje paliw. Obecność była interpretowana jako wizyta klienta, gdy trwała co najmniej 30 sekund i nie więcej niż 1 godzinę. Zbadano ruch w ponad 5,1 tys. placówek, których lokalizacje zostały pozyskane ze stron internetowych oraz z Google Maps. Badaniem objęto stacje takich sieci, jak Orlen, BP, Circle K, AS 24, Huzar, Amic, MOL, Shell, Avia, Moya, Slovnaft Partner oraz IDS.