WAŻNE
TERAZ

Głośny wywiad. Tak prof. Strzembosz odpowiada na zachowanie prezydenta

Elektryczne rowery i hulajnogi. Coraz większy problem miast

To, że wielu użytkowników elektryczny rowerów i hulajnóg nie ma pojęcia o przepisach i bezpieczeństwie, widać na ulicach gołym okiem. Zauważyła to wreszcie policja - wypisywane są mandaty i wnioski do sądów.
hulajnogi w mieście/ ilustracjahulajnogi w mieście/ ilustracja
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Marek Weckwerth

Włos jeży się na głowie – tak wiele jest nagannych zachowań ludzi jeżdżących na elektrycznych hulajnogach i pesudorowerach.

Przepisy w tym zakresie są jasne i obowiązują od wielu lat (te regulujące poruszanie się na e-hulajnogach od 20 lipca 2021 r.), ale najwyraźniej czasu było jeszcze za mało (to oczywiście sarkastyczna konstatacja autora tekstu), aby je sobie przyswoić, bowiem skala naruszeń przepisów – co na co dzień obserwujemy na drogach i o czym donosi policja - jest przeogromna.

Mniejszy problem (bo nie są tak popularne) sprawiają użytkownicy napędzanych silnikami elektrycznymi urządzeń transportu osobistego (UTO), takich jak unicykle, deskorolki czy segwaye.

Coraz więcej zdarzeń

Policyjna statystyka w zakresie wykroczeń nijak ma się do rzeczywistości, bo mundurowi są skupieni na „poważniejszych” zadaniach drogowych, choć ostatnio zaczęli baczniej przyglądać się jednośladom. Spójrzmy zatem na dane dotyczące wypadków...

W ubiegłym roku w województwie kujawsko-pomorskim zginęło 13 rowerzystów (o 44,4 proc. więcej niż w 2023 r.), a 101 odniosło rany (o 3,8 proc. mniej). Statystyki nie dzielą cyklistów na zwykłych i poruszających się na elektrycznych jednośladów. Użytkownicy hulajnóg elektrycznych uczestniczyli w 16 wypadków (77,8 proc. więcej), nikt nie zginął. Odnotowano 1 wypadek użytkownika UTO (w 2023 r. były 2).

W ostatnich miesiącach w naszym regionie doszło do kilku groźnych wypadków z udziałem młodych ludzi jadących na elektrycznych hulajnogach, w tym śmiertelnego 17-letniej dziewczyny. Doniesienia z innych części kraju także są niepokojące.

Władza zaczyna dostrzegać problem

Jak już wspomnieliśmy ten narastający problem zaczyna dostrzegać policja, która organizuje akcje kontrolne, ale – co przede wszystkim napawa optymizmem, bo może zainicjować działania legislacyjne – władze państwowe.

Pod koniec maja pochyliła się nad tym Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KR BRD), czyli międzyresortowy organ doradczy i pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd).

- Trzeba zwrócić szczególną uwagę na dynamiczny wzrost liczby osób poruszających się hulajnogami i rowerami elektrycznymi, urządzeniami transportu osobistego oraz motorowerami. Dlatego należy rozważyć wprowadzenie różnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego - powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

W dyskusji na ten temat wzięli udział członkowie KRBRD: przedstawiciele Komendy Głównej Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Sprawiedliwości, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Instytutu Transportu Samochodowego, Polskiego Związku Motorowego oraz samorządów.

Uczestnicy spotkania zwrócili uwagę na potrzebę wzmocnienia nadzoru policyjnego nad przestrzeganiem przepisów przez użytkowników pojazdów, które z uwagi na przekroczone parametry, takie jak moc elektrycznego silnika czy dopuszczalna prędkość, powinny być klasyfikowane jako motorowery lub motocykle elektryczne.

Niektórzy nie mają pojęcia, że łamią prawo

W tej materii jest dużo do zrobienia, bowiem bardzo wiele osób kupuje „rowery”, które nimi nie są, bowiem ze względu na dużą moc silnika kwalifikują się do kategorii motorowerów, a nawet motocykli.

Przykład z 27 maja z Cichoradza w powiecie toruńskim, gdzie 14-latek jadący elektrycznym jednośladem przypominającym tylko rower spowodował kolizję z ciężarówką.

Policjanci stwierdzili, że według przepisów był to motorower. Pojazd nie był zarejestrowany ani ubezpieczony (a powinien), chłopak nie posiadał stosowanych uprawień do kierowania ani wymaganego w tym przypadku kasku.

Jak informuje asp. Dominika Bocian z Komendy Miejskiej Policji w Toruniu - młody kierowca i jego rodzice, którzy przybyli na miejsce, byli przekonani, że to zwykły rower elektryczny.

Prawda była inna, a zatem – zgodnie z procedurą - funkcjonariusze sporządzili dokumentację do sądu rodzinnego o ukaranie. O braku ubezpieczenia poinformowany został także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Takich przypadków policja odnotowuje w regionie coraz więcej i dlatego przypomina i przestrzega: - Nie każdy jednoślad z silnikiem elektrycznym to rower!

Wybrane dla Ciebie

Tir jechał drogą ekspresową pod prąd. Kierowca się pomylił
Tir jechał drogą ekspresową pod prąd. Kierowca się pomylił
Jar otwiera się za wschód i zachód. Toruńskie osiedle ma zyskać nowe połączenie
Jar otwiera się za wschód i zachód. Toruńskie osiedle ma zyskać nowe połączenie
Dni Boguchwały. Zespół Feel świętował swoje 20-lecie
Dni Boguchwały. Zespół Feel świętował swoje 20-lecie
Sport wspiera zdrowie psychiczne młodzieży. Treningi terapeutyczne w poznańskiej placówce
Sport wspiera zdrowie psychiczne młodzieży. Treningi terapeutyczne w poznańskiej placówce
Tragiczny wypadek pod Gnieznem, nie żyje 46-latek. Miał 3 zakazy kierowania
Tragiczny wypadek pod Gnieznem, nie żyje 46-latek. Miał 3 zakazy kierowania
Wymiana dylatacji na węźle Konotopa. Dwa tygodnie utrudnień
Wymiana dylatacji na węźle Konotopa. Dwa tygodnie utrudnień
Kolejne przetargi w ramach programu "Działki budowlane dla młodych". Młodzi chcą budować się w Suwałakch?
Kolejne przetargi w ramach programu "Działki budowlane dla młodych". Młodzi chcą budować się w Suwałakch?
Pożar budynku w Kąsinowie. Straty oszacowano na 350 tysięcy złotych
Pożar budynku w Kąsinowie. Straty oszacowano na 350 tysięcy złotych
Czerwcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO. Zmiany w aż 12 województwach!
Czerwcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO. Zmiany w aż 12 województwach!
Tragiczny wypadek w gm. Pisz. Kierowca uderzył w przydrożne barierki
Tragiczny wypadek w gm. Pisz. Kierowca uderzył w przydrożne barierki
Nietrzeźwy kierowca wjechał do rowu. Miał ponad 3,5 promila alkoholu
Nietrzeźwy kierowca wjechał do rowu. Miał ponad 3,5 promila alkoholu
Pędził ponad sto na godzinę. Szaleńcza jazda kierowcy autobusu w Kurowie
Pędził ponad sto na godzinę. Szaleńcza jazda kierowcy autobusu w Kurowie