Kilkadziesiąt tys. przejazdów rowerami. Poznaniacy chętnie wybierają Mosty Berdychowskie
Nowo otwarte mosty pieszo-rowerowe na Warcie i kanale ulgi stały się jednym z najpopularniejszych miejsc spacerowych w Poznaniu. Udostępnione 28 lutego przeprawy znacząco poprawiły komunikację między Chwaliszewem, Ostrowem Tumskim a Berdychowem, jednocześnie stanowiąc atrakcyjny element krajobrazu miasta. W ciągu pierwszego miesiąca od otwarcia odnotowano tu już blisko 50 tysięcy przejazdów rowerowych.
Jak podkreśla Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie, średnia dzienna liczba przejazdów wynosi ponad 1,6 tysiąca, co potwierdza, że inwestycja dobrze spełnia swoją rolę. Mosty Berdychowskie wyróżniają się nie tylko funkcjonalnością, ale także nowoczesnym designem. Dzięki konstrukcji pozbawionej podpór w nurcie rzeki oraz estetycznemu oświetleniu, wpisują się w przestrzeń miejską i zapewniają wygodę użytkownikom.
Wraz z budową mostów zadbano również o otaczającą zieleń. Na cyplu Zagórze oraz w okolicach przepraw posadzono liczne drzewa i krzewy, w tym dęby, klony, jarzęby oraz jesiony. Wśród roślinności znalazły się także pnącza, takie jak bluszcz i winobluszcz, które z czasem pokryją część infrastruktury, nadając jej bardziej naturalny charakter. Dodatkowe nasadzenia przeprowadzono również w schronisku na Kobylepolu, aby zapewnić więcej cienia przebywającym tam zwierzętom.
Jednym z wyróżników mostów jest ich nowoczesne oświetlenie, które zaprojektowano we współpracy z ekspertami Politechniki Poznańskiej. System bazuje na diodach LED zamontowanych w balustradach, dzięki czemu światło jest równomiernie rozproszone i nie razi użytkowników. Oświetlenie dostosowuje się do pory nocy – po godzinie 23 intensywność światła jest redukowana, co pozwala na oszczędność energii i ograniczenie zanieczyszczenia świetlnego.
O szczegóły zadbano również w samej konstrukcji balustrad. Ich pochwyty zaprojektowano tak, aby były wygodne do oparcia, a jednocześnie estetyczne i lekkie w formie. Zrezygnowano z widocznych śrub montażowych, a poszczególne elementy spasowano z precyzją co do milimetra, co nadaje całej konstrukcji smukły i elegancki wygląd.
Mosty Berdychowskie powstały według projektu zespołu architektów w składzie: Błażej Szurkowski (SKI Studio), Jerzy i Bartosz Gurawski (ARPA), Maciej Sokolnicki (MS86A) oraz Adam Turczyn.
Zastosowanie konstrukcji bez podpór pośrednich wymagało innowacyjnych rozwiązań inżynieryjnych. Mosty oparte są na głębokich ścianach szczelinowych, które pełnią funkcję fundamentów, podobnie jak w budownictwie górskim. Najgłębsze z nich sięgają aż 25,6 metra w głąb ziemi. Do ich budowy wykorzystano tysiące metrów sześciennych betonu i setki ton zbrojenia, co zapewnia stabilność i trwałość konstrukcji.