Ciągnięcie przyczepy. Kiedy prawo jazdy kat. B to za mało?
W tym artykule:
- Prawo jazdy kat. B – kiedy wystarczy, a kiedy to za mało?
- Limit masy i zniesienie współczynnika 1,33
- Prędkość ma znaczenie – nowe ryzyka odebrania „prawka”
- Mandaty za przeładowanie – od 500 do 15 000 zł
- Sprzęt ma znaczenie – hak, klocki, platformy
- Klocki hamulcowe – bezpieczne hamowanie ciężkiego zestawu
Aktualizowanie wiedzy o przepisach ruchu drogowego to obowiązek każdego kierowcy. Wszak nieznajomość przepisów nie jest żadnym tłumaczeniem. Jednak w natłoku codziennych obowiązków brakuje motywacji do zapoznania się z tym, co w nich zmieniono.
Okres wakacyjny sprzyja interesowaniu się przepisami ruchu drogowego w Polsce i w Europie, żeby uniknąć mandatów. Dlatego specjaliści marki Steinhof przygotowali wakacyjny poradnik dla wszystkich, którzy chcą podróżować z przyczepą lub rowerami zamocowanymi na platformie rowerowej w bezpieczny sposób.
Prawo jazdy kat. B – kiedy wystarczy, a kiedy to za mało?
Większość kierowców na polskich drogach ma prawo jazdy kategorii B. Pozwala ono na prowadzenie pojazdów o dmc (dopuszczalnej masie całkowitej) do 3,5 tony. Ta wiedza jest dosyć powszechna wśród użytkowników drogi. Jednak komplikacje zaczynają się, gdy zaczniemy wchodzić w szczegóły dotyczące jazdy z przyczepą.
Prawo jazdy kategorii B pozwala ciągnąć:
- lekką przyczepę do 750 kg DMC;
- lub cięższą, hamowaną, pod warunkiem że jej masa nie przekracza masy pojazdu holującego, a łączna DMC zestawu nie wykracza poza 3,5 t.
To popularny, rodzinny wariant – np. kompakt z małą „budką” lub lekką moto-przyczepą.
Kod 96 – szybkie rozszerzenie do 4,25 t
Planujesz zabrać większy „domek na kołach” albo załadować motocykl i quada? Wystarczy dodatkowy wpis „Kod 96” w prawie jazdy. Sam kurs jest krótki, a egzamin wyłącznie praktyczny, a Ty zyskujesz legalny limit 4,25 t DMC zestawu – bez pełnego B+E.
B+E – pełna swoboda do 7 t DMC
Jeśli Twój SUV lub pikap z ciężką przyczepą przekraczają 4,25 t, potrzebujesz kategorii B+E. To także tylko egzamin praktyczny, wykonywany na placu manewrowym oraz w ruchu miejskim. Mając uprawnienia kategorii B+E możemy już podróżować z największymi przyczepami kempingowymi albo z lawetą załadowaną klasykiem.
Limit masy i zniesienie współczynnika 1,33
Od 2023 r. ustawodawca uprościł przepisy: nie musisz już pilnować relacji 1,33 między masą auta a przyczepy. Wystarczy odczytać DMC z dowodów rejestracyjnych i trzymać się ich sumy. To spore ułatwienie przy doborze kompatybilnego haka.
Prędkość ma znaczenie – nowe ryzyka odebrania „prawka”
Trzeba pamiętać o tym, że zestaw pojazdów, czyli samochód z przyczepą obowiązują inne ograniczenia prędkości. Ich przekroczenie wiąże się oczywiście z mandatem, a nawet ryzykiem odebrania prawo jazdy na kilka miesięcy. W polskim kodeksie o ruchu drogowym ustalone limity prędkości dla samochodu z przyczepą są następujące:
- 50 km/h – teren zabudowany;
- 70 km/h – drogi jednojezdniowe poza miastem;
- 80 km/h – drogi ekspresowe i autostrady.
Przekroczenie limitu o 50 km/h (czyli np. jazda z prędkością 130 km/h na autostradzie A2 z przyczepą), skutkuje obligatoryjnym zatrzymaniem prawa jazdy na 3 miesiące, a recydywa – nawet cofnięciem uprawnień i grzywną do 30 000 złotych.
Okres wakacyjny kusi zagranicznymi wyjazdami. Tutaj trzeba być ostrożnym, ponieważ limity prędkości mogą różnić się od tych obowiązujących w Polsce. Warto zapoznać się z nimi, jeśli planujemy wybrać się przykładowo w stronę Włoch, czy Chorwacji z przyczepą kempingową.
Mandaty za przeładowanie – od 500 do 15 000 zł
Wagi kontrolne ITD , a także policji działają coraz częściej na trasach turystycznych. Przekroczenie DMC lub brak odpowiedniej kategorii prawa jazdy to pewny mandat i odholowanie przyczepy na Twój koszt, co potrafi zrujnować urlopowy budżet. Kary za przeładowanie zestawu pojazdów sięgają od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Sprzęt ma znaczenie – hak, klocki, platformy
Steinhof wprowadził automatyczny hak W13, który wysuwa się spod zderzaka w kilka sekund. Dzięki temu spełnimy coraz popularniejsze w wielu krajach wymagania dotyczące demontażu nieużywanej kuli. Poza tym przy odsprzedaży samochodu wyposażenie dodatkowe podnosi wartość pojazdu.
Zamiast kolejnej przyczepy – wybierz lekką platformę Veturo. Transport nawet czterech rowerów nie wpływa znacząco na DMC samochodu, a rowerzyści docenią wygodę załadunku mniej więcej na wysokości bioder dorosłego człowieka.
Klocki hamulcowe – bezpieczne hamowanie ciężkiego zestawu
Ciągnięcie przyczepy wydłuża drogę hamowania nawet o 70%. W przypadku wakacyjnego wyjazdu z przyczepą warto poza standardowym harmonogramem serwisowym sprawdzić układ hamulcowy i ewentualnie wymienić wcześniej klocki hamulcowe. Należy pamiętać, że jazda z przyczepą zwiększa obciążenie klocków hamulcowych, co znacząco skraca ich żywotność. Jeden wakacyjny wyjazd może uszczuplić grubość klocka, a na bezpieczeństwie nie można oszczędzać.
- Kierowcy planujący wakacje z przyczepą kempingową powinni zacząć od sprawdzenia rubryk F.2 w dowodzie rejestracyjnym samochodu i O.1/O.2 przyczepy, a następnie upewnić się, że ich kategoria prawa jazdy pokrywa się z sumą DMC. Pamiętajmy, że klucz do bezpiecznej podróży to równowaga: odpowiedni hak z homologacją, sprawne hamulce i właściwe rozłożenie ładunku. To proste kroki, które oszczędzają nerwów i pieniędzy na trasie - mówi Mariusz Fornal Dyrektor ds. rozwoju marki Steinhof.