Elektromobilność w Polsce przyśpiesza. Rekordowe wyniki sprzedaży
Historyczny kamień milowy: Ponad 100 tys. elektryków
Na koniec lipca 2025 roku w Polsce było zarejestrowanych już 103 503 całkowicie elektryczne samochody osobowe i użytkowe, podaje ISBnews. Ta historyczna bariera 100 tysięcy pojazdów zeroemisyjnych została przekroczona po raz pierwszy. Tylko w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2025 roku ich liczba zwiększyła się o 23 243 sztuki, co stanowi wzrost o 65% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Według Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) i PZPM, łączna liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych i hybryd plug-in od stycznia do lipca wzrosła o 75% rok do roku, osiągając 44 155 pojazdów. W tym czasie, flota samochodów w pełni elektrycznych wzrosła o 69,8% do 21 831 sztuk, natomiast hybryd plug-in o 80,6% do 22 324 sztuk.
Boli od samego patrzenia. Rower aż wyrzuciło w powietrze
Pod koniec lipca 2025 r. po polskich drogach jeździło:
- 186 590 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, w tym: 94 017 w pełni elektrycznych (BEV), 92 573 hybryd typu plug-in (PHEV)
- 9 630 elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych
- 26 236 motorowerów i motocykli elektrycznych
- 1 147 708 osobowych i dostawczych aut hybrydowych
- 1 613 autobusów zeroemisyjnych (w tym 1507 całkowicie elektrycznych oraz 106 wodorowych)
Rozwój infrastruktury i perspektywy. Ile punktów ładowania elektryków mamy w Polsce?
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów rozwija się także infrastruktura ładowania. Na koniec lipca 2025 roku w Polsce funkcjonowało 10 730 ogólnodostępnych punktów ładowania. Co istotne, udział szybkich stacji ładowania prądem stałym (DC) wzrósł do 34%, co stanowi lepszy wynik niż w niektórych krajach, np. w Niemczech (25%).
Jakub Faryś, prezes PZPM, podkreśla, że dynamiczny wzrost w ostatnich miesiącach może być wspierany przez zapowiadane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozszerzenie programu "NaszEauto" na samochody dostawcze oraz wydłużenie okresu przyjmowania wniosków.
Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, dodaje, że:
"Bieżący rok upływa nie tylko pod znakiem bardzo wyraźnych wzrostów w segmencie pojazdów elektrycznych, ale również punktów ładowania. Polska branża e-mobility zdecydowanie stawia na rozbudowę szybkiej infrastruktury prądem stałym. Liczba nowo uruchomionych w 2025 r. punktów DC jest bardzo zbliżona do liczby nowo zainstalowanych punktów AC. Ultraszybkie punkty o mocy co najmniej 150 kW funkcjonują już w prawie 350 lokalizacjach w całej Polsce."
Ekspert zauważa jednak, że przyszłe tempo rozbudowy infrastruktury będzie w coraz większym stopniu zależeć od popytu na ładowanie, ponieważ unijne i krajowe programy wsparcia mają być stopniowo wygaszane.
Ciekawym faktem jest, że flota hybrydowa w Polsce powiększyła się do ponad 1,1 miliona pojazdów, a liczba zeroemisyjnych autobusów osiągnęła 1613 sztuk. Czy tak dynamiczny rozwój utrzyma się w kolejnych miesiącach?