Oleje niskopopiołowe (Low SAPS). Czy twój silnik ich nie wymaga?
W tym artykule:
Technologia bezpośredniego wtrysku paliwa zrewolucjonizowała współczesną motoryzację. Jej główną zaletą jest możliwość ograniczenia zużycia paliwa przy jednoczesnym zachowaniu - a często nawet poprawie - osiągów. Niestety, rozwiązanie to nie jest wolne od wad. Jedną z najpoważniejszych jest emisja sadzy.
Problem ten szczególnie dotyczy nowoczesnych, downsizingowych jednostek napędowych. W warunkach dużego obciążenia w komorze spalania powstają strefy z nadmiarem paliwa. W wysokiej temperaturze jego cząsteczki rozpadają się, tworząc niespalony węgiel w postaci sadzy.
Właśnie dlatego w układach wydechowych silników benzynowych zaczęto montować filtry cząstek stałych (GPF). Co ciekawe, w związku z zaostrzającymi się normami emisji, GPF-y trafiają również do silników z pośrednim wtryskiem. Choć w tych jednostkach mają mniej pracy, ich obecność wymusza stosowanie odpowiednich olejów silnikowych.
W przypadku TotalEnergies są to m.in. produkty z linii Quartz INEO, zgodne z normami ACEA C, zawierające dodatki niskopopiołowe, które wydłużają żywotność komponentów systemu oczyszczania spalin.
GPF podnosi poprzeczkę wymagań wobec oleju
Stosowanie nieodpowiedniego oleju może przyspieszyć zapełnianie się filtra. Co więcej, zanieczyszczenia odkładające się w obrębie filtra na skutek spalania niewłaściwego oleju utrudniają jego wypalanie. Proces ten musi być wtedy nie tylko częstszy, ale też trwa dłużej i nie zawsze kończy się pełnym oczyszczeniem.
W konsekwencji w filtrze pozostają osady, które z czasem prowadzą do jego trwałego zapchania. Chodzi konkretnie o nieodwracalne zapychanie się porowatej struktury filtra niemożliwymi do usunięcia popiołami siarczanowymi. Powstają one w wyniku spalania drobin oleju, które przedostają się z komór spalania. Oznacza to, że stosowanie niewłaściwych olejów powoli, ale narastająco ogranicza drożność filtra.
Czym grozi stosowanie niewłaściwego oleju w silnikach z filtrami GPF?
Na początku skutki mogą wydawać się niegroźne - to m.in. stopniowe pogarszanie się osiągów czy wzrost zużycia paliwa. Dochodzi także do szybszej degradacji oleju, spowodowanej jego rozcieńczaniem przez paliwo. Finalnie użytkownik zmuszony jest do częstszej wymiany oleju, a filtr cząstek stałych - którego koszt zazwyczaj sięga rzędu przynajmniej kilku tysięcy złotych - ulega przedwczesnemu zużyciu.
Na tym jednak lista problemów się nie kończy. Trudności z "dopaleniem" zawartości filtra powodują częste powtarzanie procedury. To skutkuje ciągłym podwyższaniem temperatury gazów wylotowych, co z kolei może nadwyrężać gniazda zaworowe i wtryskiwacze.
Oszczędzanie na jakości oleju przynosi zatem jedynie doraźne korzyści finansowe, a w długim okresie czasu oznacza o wiele większe wydatki.
Nie tylko Low SAPS
Silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem i downsizingiem stawiają przed olejami znacznie więcej wymagań niż tylko niskopopiołowy skład. Ważne są również właściwości dyspersyjne (związane z transportem sadzy) czy zapobieganie spalaniu stukowemu (LSPI), ale to temat na osobną publikację. Warto jednak na tym etapie zasygnalizować, że sadza z komory spalania w takich jednostkach przedostaje się również do oleju, a ten musi ją absorbować, transportować w kierunku filtra i ograniczać koncentrowanie się zanieczyszczeń, zwłaszcza w obrębie łańcucha.
Problem spalania stukowego wynika natomiast z pojawienia się dodatkowego źródła zapłonu np. w postaci rozżarzonych cząstek sadzy czy nagaru osadzonego w komorze spalania. Odpowiedni olej ogranicza proces gromadzenia się tych osadów, a także po części decyduje o ich składzie chemicznym oraz podatności na żarzenie.
Jak dobrać odpowiedni olej?
Eksperci z TotalEnergies od lat popularyzują najprostszą i najskuteczniejszą metodę doboru oleju silnikowego: stosowanie się do normy wskazanej przez producenta pojazdu w instrukcji obsługi.
Przykładowo, użytkownik Forda, dla którego instrukcja przewiduje normę WSS-M2C-952-A1, powinien sięgnąć po olej TotalEnergies, który ją spełnia (jest ona podana na etykiecie) - jak np. Quartz INEO Xtra Dynamics 0W-20 (ACEA C5, API SN-RC). Dodatkowo, olej ten spełnia normy BMW: LL-17 FE (dla jednostek 1.5L 3-cyl. TwinPower Turbo), Aston Martin (dla silników 5.2 V12 biturbo) oraz Jaguar Land Rover: STJLR.03.5007.
W ofercie TotalEnergies znajdują się oleje dopasowane do większości samochodów poruszających się po europejskich drogach. Dobór zgodny z homologacją producenta silnika lub pojazdu to najprostszy i najbezpieczniejszy sposób.
Niezależnie jednak od metody, warto pamiętać, że nowoczesne silniki benzynowe z filtrem GPF także wymagają olejów niskopopiołowych (Low SAPS). Dobierając olej do konkretnego samochodu można posłużyć się także konfiguratorami dostępnymi w internecie.