Opony całoroczne. To musisz wiedzieć przed zakupem

Wielu kierowców wybierających nowe opony coraz częściej rozważa opony całoroczne. Dla kogo będzie to dobre rozwiązanie? Wciąż jednak funkcjonują pewne mity na temat takiego ogumienia.
Opony całoroczne mają swoje wady i zaletyOpony całoroczne mają swoje wady i zalety
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Adobe Stock
Mariusz Michalak

Przemysł oponiarski z roku na rok rozwija swoje produkty, a nowe opony są coraz bardziej innowacyjne i mają lepsze parametry. Nie znaczy to jednak, że powstały opony, które w każdych warunkach dadzą nam pełną przyczepność.

- Firmy oponiarskie prześcigają się w opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań. Dzisiejsze opony całoroczne od renomowanych producentów to jednak zupełnie inny produkt niż gumy stosowane w latach 80. Obecne technologie pozwalają w jednym produkcie łączyć niektóre cechy opon zimowych i letnich - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).


Czy opony całoroczne są jednak tak samo dobre jak ich sezonowe odpowiedniki?

Zalety opon całorocznych

Posiadanie dwóch kompletów oraz konieczność wymiany opon dwa razy w roku dla wielu kierowców jest dość kłopotliwe, dlatego z pewnością dużą wygodą jest brak potrzeby sezonowej wymiany opon całorocznych - jak sama nazwa wskazuje, opony te przeznaczone są do jazdy we wszystkich czterech porach roku. Opony całoroczne mają mieszankę gumową bardziej miękką niż komplety letnie, ale nie tak miękką jak typowe zimówki. Mają też bieżnik wyposażony w lamele do wgryzania się w śnieg, ale nie tak agresywny w budowie jak w oponach zimowych.

Przed zakupem opon całorocznych powinniśmy upewnić się, że mają one jedyny oficjalny znak homologacji zimowej - symbol płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. Opona bez takiego symbolu nie może być uznana ani za całoroczną, ani zimową, ponieważ nie zastosowano w niej mieszanki gumowej zapewniającej przyczepność w niższych temperaturach.

Wady opon całorocznych

Opony całoroczne są zazwyczaj droższe od opon sezonowych, co oznacza, że choć oszczędzamy na ich wymianie, musimy więcej zapłacić za ich zakup. Nie sprawdzą się w sytuacji kiedy pokonujemy ponad 10 tys. km rocznie - szczególnie po trasach szybkiego ruchu.

Dla kogo są opony całoroczne?

Opony całoroczne są z pewnością dla tych z nas, którzy mało jeżdżą - jeśli nasze roczne przebiegi sięgają ponad 10 tys. km, to opony całoroczne nie będą opłacalne.

- Kupując nowe opony i zastanawiając się czy wybrać opony sezonowe czy całoroczne powinniśmy przede wszystkim rozważyć nasze indywidualne potrzeby. Najlepiej skonsultujmy się doradcą serwisowym w profesjonalnym warsztacie oponiarskim. Ważne jest jak często użytkujemy auto i w jakich warunkach najczęściej jeździmy. Jeżeli zarówno w pierwszej, jak i drugiej połowie roku często pokonujemy długie trasy, a nasz samochód jest większy niż kompakt - lepiej zaopatrzmy się w dwa komplety opon. Będą one bardziej ekonomicznym i bezpieczniejszym rozwiązaniem - dodaje Piotr Sarnecki.

W ostatnich latach branża oponiarska zanotowała znaczący wzrost zainteresowania oponami całorocznymi - w Europie segment ten odnotował wzrost o 66% w latach 2019-2023.

Opony całoroczne nie radzą sobie w warunkach zimowych. Prawda czy mit?

To mit. Opony całoroczne są certyfikowane do jazdy na śniegu

Opony całoroczne są oznaczone tym samym standardowym oznaczeniem "trzech szczytów górskich i płatka śniegu" (3PMSF), co opony zimowe. Oznacza to, że spełniają wszystkie wymagania niezbędne do jazdy po śniegu. Aby uzyskać ten certyfikat, zarówno opony zimowe, jak i całoroczne, są testowane zgodnie z branżowymi standardami.

Przykładowo Dunlop zaleca stosowanie opon całorocznych w łagodniejszych warunkach zimowych. W przypadku silnych opadów śniegu i oblodzenia najlepszym rozwiązaniem będą opony zimowe. Zalecenie to jest zgodne z wynikami niedawnego badania Ipsos przeprowadzonego na zlecenie Goodyear, które wykazało, że prawie 2/3 europejskich kierowców postrzega opony zimowe jako lepsze pod względem przyczepności i hamowania na zaśnieżonych i oblodzonych drogach.

Opony całoroczne mają gorszą przyczepność latem. Prawda czy mit?

To kolejny mit. Niektórzy kierowcy żywią błędne przekonanie, że opony całoroczne sprawdzają się tylko zimą. Dzięki najnowszym technologiom, nowoczesne opony całoroczne stanowią ogromny krok naprzód, zapewniając zarówno dobre osiągi na suchej nawierzchni, jaki i przyczepność zimą.           

Opony całoroczne bardzo szybko się zużywają. Prawda czy mit?

To mit. Trwałość opon jest jednym z kluczowych czynników branych pod uwagę przy zakupie. Dzięki nowoczesnym technologiom, opony całoroczne oferują coraz dłuższe przebiegi. Odpowiednia konstrukcja zapewnia dłuższą żywotność opony. Równomierne rozłożenie ciężaru na powierzchni styku opony z nawierzchnią skutkuje lepszym rozkładem ciśnienia, a to przekłada się na bardziej równomierne zużycie bieżnika i wydłużony przebieg.

Opony całoroczne nadają się tylko do małych samochodów miejskich. Prawda czy mit?

To stwierdzenie to mit. Opony całoroczne pasują do większości pojazdów. Wielu kierowców nadal uważa, że opony całoroczne sprawdzają się jedynie w małych, kompaktowych pojazdach, co nie jest prawdą. Opony są dostępne w różnych rozmiarach mogą być z powodzeniem stosowane w większych pojazdach, ponieważ osnowa każdego rozmiaru opony została dostosowana do konkretnego zastosowania.

Opony całoroczne to "tylko kompromis". Prawda czy mit?

Opony całoroczne najnowszej generacji oferują zrównoważone osiągi przez cały rok Powyższe stwierdzenie jest zatem mitem. W miarę jak technologia umożliwiająca produkcję opon całorocznych dojrzewała przez lata, coraz więcej kierowców w całej Europie z nich korzysta, uznając je za atrakcyjną alternatywę dla wymagających sezonowej zmiany opon letnich i zimowych.


Producenci zalecają opony całoroczne kierowcom poruszającym się głównie po drogach miejskich, mieszkającym poza terenami górskimi lub o mniej surowych warunkach zimowych. Nowoczesne opony całoroczne są zaprojektowane tak, aby zapewnić optymalne osiągi w różnych warunkach, dzięki czemu nadają się do użytku przez cały rok. Kierowcy nie muszą zmieniać opon co sezon, co zmniejsza liczbę zadań związanych z posiadaniem samochodu, jednocześnie zapewniając przygotowanie do różnych warunków pogodowych.

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: Wózek inwalidzki stanął w ogniu. Ruszyła zbiórka dla poszkodowanego
Warszawa: Wózek inwalidzki stanął w ogniu. Ruszyła zbiórka dla poszkodowanego
Warszawa: Tragiczny pożar na Bielanach. Znaleziono zwęglone ciało
Warszawa: Tragiczny pożar na Bielanach. Znaleziono zwęglone ciało
Kielce: Pijany wbiegł na boisko w trakcie meczu. Ubliżał sędziemu
Kielce: Pijany wbiegł na boisko w trakcie meczu. Ubliżał sędziemu
Wrocław: Weekendowe atrakcje. Noc Księgarń, Oktoberfest, Festiwal Kawy, Targ Japoński i wiele więcej! Nie przegap wyjątkowych wydarzeń.
Wrocław: Weekendowe atrakcje. Noc Księgarń, Oktoberfest, Festiwal Kawy, Targ Japoński i wiele więcej! Nie przegap wyjątkowych wydarzeń.
Legnica: Nowy sezon Legnickiej Ligi Halowej pod znakiem zapytania
Legnica: Nowy sezon Legnickiej Ligi Halowej pod znakiem zapytania
Rzeszów: Wykład Winy Maasa, światowej sławy architekta przed nami
Rzeszów: Wykład Winy Maasa, światowej sławy architekta przed nami
Radom: Nastrojowo i romantycznie na koncercie Andrzeja Piasecznego
Radom: Nastrojowo i romantycznie na koncercie Andrzeja Piasecznego
Eksperci uspokajają: Cena GTA VI nie będzie zbyt wysoka na premierę
Eksperci uspokajają: Cena GTA VI nie będzie zbyt wysoka na premierę
Siatkarki Ita Tools Stal Mielec zmierzą się z Budowlanymi Łódź
Siatkarki Ita Tools Stal Mielec zmierzą się z Budowlanymi Łódź
Poznań: Miasto chce chronić ptaki przed kolizjami z balustradami
Poznań: Miasto chce chronić ptaki przed kolizjami z balustradami
Jarosław: Wernisaż Marii Puszki przyciągnął miłośników sztuki
Jarosław: Wernisaż Marii Puszki przyciągnął miłośników sztuki
AZS Gorzów zwycięża z Beşiktaşem 87:82. Walka, emocje i mocna końcówka
AZS Gorzów zwycięża z Beşiktaşem 87:82. Walka, emocje i mocna końcówka