Wadliwe poduszki powietrzne Takata. Twoje auto może wymagać kontroli
Raz po raz samochody na całym świecie są objęte akcjami serwisowymi i wycofywane do serwisu z powodu niebezpiecznych poduszek powietrznych japońskiej marki Takata.
Klienci nie zawsze są pewni, a czasami wręcz nieświadomi, czy ich auto jest wyposażone w wadliwe poduszki powietrzne i co zrobić, jeśli akcja serwisowa dotyczy także i ich? Problemowi temu kolejny raz przyjrzał się niemiecki automobilklub - ADAC.
Wielu znanych producentów samochodów musiało już wycofać pojazdy ze swoich flot, ponieważ były one wyposażone w wadliwą poduszkę powietrzną Takata. Problem jest dobrze znany i nurtuje producentów samochodów od wielu lat. W ciągu ostatnich 20 lat ucierpiało kilka milionów pojazdów na całym świecie - w tym między innymi samochody Citroëna, Audi, VW i Mercedesa.
Problemy z materiałem pędnym
Przyczyną występujących problemów z poduszkami powietrznymi Takata jest zastosowanie przez ich producenta nieodpowiedniego materiału pędnego, który służy do ich napełniania. Uczynił to najwyraźniej w celu dokonania... oszczędności.
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, materiał pędny ten może eksplodować bez przyczyny w ciepłym i wilgotnym klimacie. Z drugiej strony, może wyzwolić się zbyt mocno, gdy zostanie w sposób naturalny uruchomiony (na przykład w wyniku wypadku), przez co metalowe części podczas wybuchu poduszki mogą spowodować poważne lub nawet śmiertelne obrażenia.
Tym razem Mercedes
Najnowsza akcja serwisowa związana z wymianą poduszek powietrznych dotyczy teraz Mercedesa. 200 000 samochodów dostawczych tej marki wyprodukowanych w latach 2002-2006 jest obecnie wycofywanych na całym świecie, z czego około 60 000 w Niemczech. Jednak nie dlatego, że wadliwe poduszki powietrzne zostały zamontowane fabrycznie. Mercedes wycofuje te samochody dostawcze jako środek ostrożności, ponieważ istnieje możliwość, że warsztaty nieświadomie zamontowały wadliwe poduszki powietrzne już po dostawie - na przykład po naprawie (powypadkowej).
Ponieważ istnieje co najmniej kilku dostawców części samochodowych, producent nie wie, co jest instalowane w warsztatach. Dotyczy to również poduszek powietrznych, które muszą zostać wymienione. Dlatego Mercedes sprawdza teraz wspomniane samochody dostawcze, aby upewnić się, że nie ma zagrożenia ze strony poduszki powietrznej, nawet jeśli są one zmodernizowane.
Uszkodzona poduszka powietrzna. Jak sprawdzić czy problem dotyczy i nas?
Kierowcy, którzy chcą wiedzieć, czy ich samochód został już fabrycznie wyposażony w wadliwą poduszkę powietrzną Takata, mogą to sprawdzić w następujący sposób:
- wprowadzić numer podwozia samochodu (jeśli jest dostępny) na stronie internetowej odpowiedniego producenta samochodu pod nagłówkiem "Wycofanie poduszki powietrznej" (jeśli jest dostępny). Dane są porównywane i natychmiast dowiemy się, czy problem ten dotyczy także i nas;
- jeśli to nie zadziała, należy udać się do dealera własnej marki pojazdu, który może sprawdzić, czy samochód jest wyposażony w niebezpieczną poduszkę powietrzną Takata w swoim systemie serwisowym.
W przypadku wycofania produktu należy niezwłocznie udać się do warsztatu producenta samochodu, aby można było szybko wymienić uszkodzone poduszki powietrzne. Oczywiście dotyczy to również sytuacji, gdy otrzymaliśmy list z prośbą o wycofanie produktu od producenta pojazdu. Jeśli w międzyczasie samochód został sprzedany, należy niezwłocznie poinformować o tym kolejnego właściciela.
Jeśli nie możesz uzyskać wiarygodnych informacji na stronie producenta lub od dealera, czy Twój samochód jest wyposażony w wadliwą poduszkę powietrzną Takata, musisz skontaktować się bezpośrednio z producentem (jego prawnym przedstawicielem). W tym celu należy zwrócić się do producenta listem poleconym za potwierdzeniem odbioru o wiążące oświadczenie, czy istnieje akcja serwisowa dotycząca numeru podwozia własnego samochodu, czy też nie. Uwaga: tylko producent wie, czy pojazd jest objęty akcją serwisową.
Laik nie jest w stanie stwierdzić, czy zainstalowana jest wadliwa poduszka powietrzna. Ponadto pojawia się problem polegający na tym, że jeden i ten sam model może być wyposażony w poduszki powietrzne od różnych dostawców, dlatego dla każdego pojazdu należy sprawdzić, czy poduszki powietrzne mogą stanowić problem. Tylko producent pojazdu wie, co konkretnie zostało zamontowane w którym samochodzie.
Od 3 lutego 2025 r. komunikaty o zgłoszonych przez przedsiębiorców/producentów akcjach serwisowych pojazdów dostępne są w serwisie internetowym Transportowego Dozoru Technicznego, a nie jak poprzednio na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.