WiadomościPoznań coraz bliżej Kolei Dużych Prędkości. CPK zakończył ważny etap prac nad linią nr 85

Poznań coraz bliżej Kolei Dużych Prędkości. CPK zakończył ważny etap prac nad linią nr 85

Centralny Port Komunikacyjny kontynuuje prace nad rozbudową infrastruktury kolejowej, której jednym z elementów jest linia Kolei Dużych Prędkości nr 85. Odcinek łączący Sieradz, Kalisz, Pleszew i Poznań to istotna część tzw. „Y” – 480-kilometrowej linii, która ma połączyć Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław. Spółka CPK poinformowała właśnie o zakończeniu prac nad koncepcją programowo-przestrzenną (KPP) dla poznańskiej odnogi trasy i przejściu do kolejnego etapu inwestycji – przygotowania projektu budowlanego.

Poznań coraz bliżej Kolei Dużych Prędkości.
Poznań coraz bliżej Kolei Dużych Prędkości.
Źródło zdjęć: © Archiwum redakcji codziennypoznan.pl
A. Karczewska

Obecny etap prac potrwa do trzeciego kwartału 2026 roku, kiedy planowane jest zakończenie opracowywania projektu budowlanego. W kolejnym kwartale CPK zamierza złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. Jeśli harmonogram zostanie dotrzymany, prace budowlane mogłyby rozpocząć się już na początku 2028 roku, a pierwsze pociągi miałyby wyruszyć na trasę do końca 2035 roku.

– Pracujemy intensywnie nad odcinkiem Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Już w grudniu ubiegłego roku złożyliśmy wniosek o decyzję środowiskową dla fragmentu Pleszew – Poznań, a w lutym tego roku kolejny – dla odcinka Sieradz – Pleszew – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Projekt zakłada budowę 146 kilometrów nowoczesnej trasy, na której pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością nawet 350 km/h. Dzięki tej inwestycji podróż z Warszawy do Poznania ma zająć jedynie 1 godzinę i 38 minut. Linia "Y" jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, co podkreśla jej znaczenie nie tylko dla Polski, ale również dla całej infrastruktury transportowej Unii Europejskiej.

Na przygotowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań pozyskano 162 miliony złotych z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF2), co dowodzi zgodności inwestycji z europejskimi priorytetami transportowymi.

Projektowana koncepcja została przygotowana przez konsorcjum BBF i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, na podstawie zawartej wcześniej umowy projektowej.

Źródło artykułu:codziennypoznan.pl

Wybrane dla Ciebie