Kraków: Kino Pod Baranami zaprasza na letni festiwal filmowy
Radość znajdziemy w wielu tytułach trzeciego tygodnia Kinobrania. W filmach pełnych ciepła, które przywracają wiarę w dobro i lepsze jutro. Słoneczna "Mamma Mia!" Phyllidy Lloyd ze wspaniałą Meryl Streep w roli głównej w rytm przebojów ABBY przypomina, że miłosne i rodzinne rozterki można rozwiązać z humorem i otwartością. Dokument "Agent szczęścia" Dorottyi Zurbo i Aruna Bhattaraia opowiada o prowadzonej w Bhutanie narodowej ankiecie, która ma zbadać poziom szczęścia obywateli. Dla ankietera jest okazją do refleksji nad własnym życiem i uczuciami. Receptę na spokój i szczęście wypracował pan Hirayama z filmu "Perfect Days" Wima Wendersa, który nawet w zabieganym, zatłoczonym Tokio potrafi znaleźć chwilę na kontemplację otaczającego go świata.
Na drugim biegunie znajdziemy dojmujący smutek i poczucie pustki. Jest on w nowych polskich filmach, które podejmują temat przepracowania żałoby i szukania sensu życia po stracie. W filmie "Minghun" Jana P. Matuszyńskiego ukojenie i pojednanie przynosi tytułowy chiński rytuał, a w "Innego końca nie będzie" Moniki Majorek pomagają stare rodzinne zdjęcia. Z emocjami towarzyszącymi przemijaniu mierzy się także "Rozstanie" Wojciecha Jerzego Hasa, prezentowane w paśmie Has. Kroniki wyobraźni. To podszyta melancholią opowieść o niemożności powrotu do przeszłości.
W programie trzeciego tygodnia Kinobrania są też słodko-gorzkie filmy opowiadające o trudnych rodzinnych relacjach. Tu radość miesza się ze smutkiem, a bohaterowie muszą nauczyć się, jak radzić sobie ze skrajnymi emocjami. W filmie "7 uczuć" Marka Koterskiego kultowy bohater polskiego kina Adaś Miauczyński zagląda we własną przeszłość, na nowo ucząc się rozpoznawać i nazywać towarzyszące mu uczucia. "Moje córki krowy" Kingi Dębskiej to historia rodzinnego pojednania, do którego dochodzi w smutnych okolicznościach (film w paśmie 20-lecie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej). Gdy rodzice zaczynają chorować, ich dorosłe córki (świetny aktorski duet Gabrieli Muskały i Agaty Kuleszy) muszą zażegnać dawne zatargi i znaleźć wspólny język. Norweski film "Armand" Halfdana Ullmanna Tøndela to pełna napięcia opowieść o spotkaniu rodziców i nauczycieli, którzy starają się zapanować nad rodzącym się w szkole konfliktem i własnymi emocjami.
Pełen koloru i dziecięcej beztroski film "The Florida Project" Seana Bakera z wielką delikatnością ukazuje codzienną walkę o godne życie. Młoda matka i jej córka mierzą się z wieloma problemami, ale nie tracą przy tym spontaniczności i miłości do dobrej zabawy. Rekomendowany przez Młodych Amabasadorów film "Wszystko wszędzie naraz" Daniela Scheinerta i Daniel Kwana to szalona wariacja na temat rodzinnego konfliktu, który przeradza się w podróż między alternatywnymi wymiarami. Nastoletnia bohaterka animowanego filmu "W głowie się nie mieści 2" to prawdziwy wulkan emocji - targają nią nie tylko radość i smutek, lecz również zupełnie nowe uczucia: obawa, wstyd i zazdrość.
W pięknym filmie "Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna" Kim Ki-Duka dwaj buddyjscy mnisi wiodą ciche życie z dala od cywilizacji, ale ich także dotyczą codzienne ludzkie emocje - radość i miłość, gniew i żal. W nepalskim filmie "Shambhala" Min Bahadur Bhama bohaterka wyrusza w podróż, by odnaleźć zaginionego męża, lecz po drodze znajduje wewnętrzną wolność i zaczyna podążać własną ścieżką. Kultowa animacja "Księżniczka Mononoke" Hayao Miyazakiego to baśniowa opowieść o ekspansji ludzkich wpływów, które wkraczają w dominium starych bóstw i zagrażają istnieniu dawnego świata.
W programie są również filmy, w których prywatne historie toczą się na tle ważnych wydarzeń historycznych i wielkich przemian. Nagrodzony Oscarem "Green Book" Petera Farrelly’ego to opowieść o przyjaźni ponad granicami i wbrew uprzedzeniom w czasach segregacji rasowej w USA. Choć bohaterowie skrajnie się od siebie różnią, to uczą się wspólnie przeżywać momenty wielkiego smutku i wielkiej radości. Wyświetlone zostaną też dwa czarno-białe filmy: "Belfast" Kennetha Branagha przygląda się konfliktowi w Irlandii Północnej z perspektywy dziewięcioletniego chłopca, a "Gaucho Gaucho" Michaela Dwecka i Gregory’ego Kershawa obrazuje społeczność południowoamerykańskich kowbojów, którzy bronią swoich wartości i tradycji w zmieniającym się świecie.
W poświęconym klasyce kina paśmie Kultowe Kinobranie zaprezentowane zostaną w tym tygodniu dwa filmy Jima Jarmuscha, składające się z kilku krótkich noweli: o pracy taksówkarzy w różnych zakątkach świata ("Noc na Ziemi") oraz o kawiarnianych rozmowach ("Kawa i papierosy"). Wyświetlone zostaną także dwa filmy ulubieńca widzów Kinobrania Paolo Sorrentino - w programie trzeciego tygodnia jest zarówno kultowe "Wielkie piękno", jak i olśniewająca wizualnie "Młodość".
Letnie Tanie Kinobranie to także seanse filmowe pod gwiazdami - w klimatycznym ogrodzie przy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (ul. M. Konopnickiej 26). W trzecim tygodniu Kinobrania pokazy plenerowe odbędą się we wtorek, 22 lipca (w programie estońskie "Siostrzeństwo świętej sauny" Anny Hints) oraz w czwartek, 24 lipca (kultowa polska komedia "Vinci" Juliusza Machulskiego). Pokazy rozpoczynają się o godz. 21.30.
Dodatkowe filmy poza programem głównym Kinobrania dostępne są online na www.e-kinopodbaranami.pl. Od 18 do 24 lipca, w zniżkowej cenie 11 zł, można zobaczyć 7 tytułów. W filmie "Dream Scenario" Kristoffera Borgliego grany przez Nicolasa Cage’a profesor czerpie radość z nagłej popularności, lecz szybko odkrywa cienie sławy. "Moje lato z Carmen" Zachariasa Mavroeidisa to queerowa komedia romantyczna, w której greckie upały sprzyjają temu, by fikcja zmieszała się z rzeczywistością. W czarującej animacji "Pies i robot" Pablo Bergera ostatnie dni lata stanowią tło dla uniwersalnej opowieści o samotności, poszukiwaniu bliskości i przyjaźni. W zestawie są filmy o rodzicach, którzy na pierwszym miejscu stawiają szczęście swoich dzieci: w "Georgie ma się dobrze" Charlotte Regan nieobecny ojciec stara się odbudować relacje ze swoją zaradną 12-letnią córką, a w filmie "Śubuk" Jacka Lusińskiego mama autystycznego chłopca rzuca wyzwanie polskiemu systemowi edukacji. Japoński film "Monster" Hirokazu Koreedy opowiada zarówno o matczynej trosce, jak i o młodzieńczej przyjaźni oraz radzeniu sobie ze smutkiem, natomiast meksykański "Totem" Lil Avilés to widziana oczami dziecka historia o chorobie, przemijaniu i akceptacji tego, co nieuniknione.
Pełen wykaz tytułów oraz harmonogram projekcji dostępny na stroniewww.kinopodbaranami.pl.