Prapremiera "Najlepszego Miasta Świata. Opery o Warszawie"
Już 19 września 2025 roku na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zabrzmi prapremiera nowego dzieła muzycznego, opery o historii stolicy, o jej ranach, odbudowie i o sile ludzkich marzeń. Dzieło oparte na motywach książki Grzegorza Piątka „Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949”, nie jest kroniką wydarzeń, lecz opowieścią o losach ludzi, którzy z ruin tworzyli nowe miasto. Libretto Beniamina M. Bukowskiego splata dokumenty epoki, fragmenty przemówień, język urbanistów i głosy ulicy w dramatyczną tkankę o wyborach, marzeniach i odpowiedzialności.
Na pierwszym planie spotykają się dwie kobiety: polska architektka modernistyczna – postać inspirowana Heleną Syrkus – i amerykańska korespondentka, która przemierza zniszczoną, powojenną Polskę, wzorowana na Anne Louise Strong, dziennikarki zafascynowanej komunizmem. Ich spotkanie, rozgrywające się na tle zrujnowanej Warszawy, staje się pretekstem do refleksji nad marzeniami, odpowiedzialnością i niełatwymi wyborami, które kształtują losy miast i ludzi.
Reżyserką spektaklu jest Barbara Wiśniewska, która podkreśla osobisty wymiar tego projektu: Jestem warszawianką. To miasto było o krok od zniknięcia, a jednak zostało ocalone wspólnym wysiłkiem. Ta opera to przypomnienie, że niemożliwe może stać się możliwe. Muzykę skomponował Cezary Duchnowski, mistrz łączenia orkiestry, chórów i elektroniki. W jego wizji Warszawa brzmi jak echo kroków w ruinach, huk maszyn odbudowy i dźwięk nadziei.
W gronie realizatorów znaleźli się także: Natalia Kitamikado (scenografia), Emil Wysocki (kostiumy), Maćko Prusak (choreografia), Marcin Cecko (dramaturgia), Aleksandr Prowaliński (reżyseria świateł) oraz Bartek Macias (projekcje video).
– Trudno wyobrazić sobie inną orkiestrę niż noszącą w swojej nazwie Warszawę, która miałaby lepsze podstawy do realizacji tego projektu – podkreśla Janusz Marynowski, dyrektor Sinfonii Varsovii. – Jako instytucja, która sama rewitalizuje zabytkowy kompleks na warszawskiej Pradze, wiemy, czym jest praca nad odbudową. Ta opera to nie tylko wspomnienie przeszłości – to także lustro dla współczesności. Dyrygować będzie Bassem Akiki.
Miejscem wrześniowej premiery jest gmach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. – Budynek, który sam był świadkiem wojennego zniszczenia i długiego procesu odbudowy zakończonej dopiero w 1965 roku, stanie się przestrzenią dla dzieła, które w sposób bezpośredni splecie historię i teraźniejszość, tragedię i nadzieję – jak czytamy na stronie internetowej. – Odbudowa to fenomen na skalę międzynarodową. Powinniśmy umieć być z niej dumni – przypomina reżyserka. – Ta opera jest naszym hołdem dla tych, którzy odbudowywali miasto,i jednocześnie pytaniem, czy my wciąż potrafimy marzyć o wspólnym dobru.
Wystąpią: Dziennikarka – Joanna Freszel (Dziennikarka), Agata Zubel (Architektka) oraz Filip Kosior (Przewodnik), Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego. W oktecie wokalnym pojawią się: Monika Łopuszyńska, Monika Sasinowska, Roksana Maria Maciejczuk, Elwira Janasik, Paweł Kowalewski, Emil Ławecki, Michał Dembiński, Przemysław Szkodziński. Zatańczą: Justyna Białowąs, Maria Bijak, Katarzyna Hołtra-Kleiber, Zuzanna Kasprzyk, Katarzyna Koziorz, Agata Pankowska, Oliwia Przybyłowicz, Marek Bula, Stanisław Bulder, Daniel Leżoń, Dawid Sozański i Daniel Stanko.
Prapremiera odbędzie się 19 września 2025 roku, spektakl zostanie pokazany także 20 września, a także 18 i 19 października. Ze względu na duże zainteresowanie dziełem Teatr Wielki podjął decyzje o dodatkowym spektaklu 21 września 2025 roku.