Są duże szanse, że na Starym Mieście w Lublinie powstanie "Szpilkostrada". To projekt bez barier architektonicznych
Lepsza dostępność Starego Miasta
Projekt zakłada utworzenie specjalnej, gładkiej nawierzchni na odcinku od Bramy Krakowskiej do Bramy Grodzkiej oraz w rejonie Trybunału Koronnego. Jego celem jest poprawa dostępności dla różnych grup mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, seniorów, rodziców z wózkami dziecięcymi, a także kobiet noszących obuwie na wysokim obcasie.
Mieszkańcy wielokrotnie zgłaszali potrzebę poprawy warunków poruszania się po Starym Mieście. Nierówna nawierzchnia może być dużym utrudnieniem, zwłaszcza dla osób o szczególnych potrzebach. Pomysłodawczynie chcą, aby historyczne centrum Lublina było miejscem przyjaznym dla wszystkich, zaznaczała Agnieszka Wójcik.
Pełnomocnik prezydenta dodała, że wniosek dotyczący realizacji tego przedsięwzięcia został już złożony do Ratusza. Jak wynika ze wstępnych rozmów z wiceprezydentem Tomaszem Fularą, projekt ma duże szanse na realizację.
Pomysł, który powraca po latach
Historia "Szpilkostrady" sięga 2016 roku, kiedy to Anna Glijer zaproponowała ten pomysł w ramach budżetu obywatelskiego. W kolejnych latach inicjatywa cieszyła się dużym poparciem mieszkańców i zdobyła finansowanie jako projekt dzielnicowy. Niestety, jego realizacja została wstrzymana z powodu pandemii.
Teraz temat powraca, a radne miejskie wyrażają pełne poparcie dla tej inwestycji. Uważają, że poprawa infrastruktury w ścisłym centrum miasta będzie korzystna zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Lublin, a także osób z niepełnosprawnościami.
Nowoczesna przestrzeń bez barier
Podczas spotkania podkreślono, że modernizacja infrastruktury powinna uwzględniać potrzeby wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej. Likwidacja barier architektonicznych to krok w stronę nowoczesnego i dostępnego miasta.
Lubelskie Stare Miasto to jedno z najczęściej odwiedzanych miejsc w Lublinie. Powinniśmy zadbać o to, aby każdy mógł poruszać się po niej bez przeszkód, zaznaczyła jedna z radnych obecnych na spotkaniu.
Obecnie trwa analiza możliwości finansowania projektu. Jeżeli "Szpilkostrada" otrzyma akceptację, jej realizacja mogłaby rozpocząć się od strony projektowej już w tym roku. Jak przekazano, zastrzeżeń do tego pomysłu nie ma miejski konserwator zabytków. Szacowane koszty budowy tego projekty wahają się w granicach 1 mln – 1,5 mln złotych – trzeba jednak zaznaczyć, że jest to wycena sprzed dwóch lat. Projekt mógłby być realizowany w ramach rewitalizacji Starego Miasta.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo