BiznesSzwajcarzy uruchomili elektrownię PV na torach kolejowych

Szwajcarzy uruchomili elektrownię PV na torach kolejowych

Pod koniec kwietnia szwajcarski startup Sun-Ways zainstalował panele fotowoltaiczne na stumetrowym odcinku czynnej linii kolejowej.

Foto: Sun-Ways.
Foto: Sun-Ways.
mkk

Pod koniec kwietnia szwajcarski startup Sun-Ways zainstalował panele fotowoltaiczne na stumetrowym odcinku czynnej linii kolejowej.

Eksperymenty z instalowaniem paneli PV na szlakach kolejowych są lub były prowadzone w kilku krajach. Ten pomysł jest sprawdzany między innymi we Włoszech, Francji i Japonii. Jednak rozwiązanie firmy Sun-Ways, które właśnie doczekało się pilotażowej instalacji w Buttes, małej wiosce w kantonie Neuchâtel w zachodniej Szwajcarii, jest inne. Z dwóch powodów.

Po drugie, Sun-Ways do całego systemu dołożył specjalną maszynę firmy Scheuchzer specjalizującej się w konserwacji torów. To w zasadzie kombajn do układania zestawów fotowoltaicznych na szlakach kolejowych. Do tego o niezłej wydajności, bo jest w stanie ułożyć 1000 metrów kwadratowych paneli słonecznych w ciągu zaledwie kilku godzin.

Elektrownie PV na kolei. Czas testów

W Buttes firma Sun-Ways położyła panele na odcinku 100 metrów.  – Zainstalowaliśmy je tak, jak byśmy to zrobili na dachu domu – powiedział w dniu prezentacji działającego już rozwiązania 24 kwietnia Josep Scuderi, założyciel i szef Sun-Ways.

Łączna moc 48 położonych modułów PV sięga 18 kW. To starczy do zasilania kilku domów. Niewiele, ale mamy do czynienia z instalacją testową. Przez najbliższe trzy lata sprawdzana będzie wydajność i wytrzymałość nietypowej instalacji fotowoltaicznej w warunkach normalnego ruchu kolejowego. 

Sun-Ways twierdzi, że jego elektrownia słoneczna na torach jest w stanie wytrzymać ruch pociągów do prędkości 150 km/godz. W przyszłości jeszcze szybszych. Co ważne, system można nie tylko szybko położyć na torach, dzięki wspomnianej maszynie, ale również szybko zdemontować. Ta druga opcja ma ułatwiać okazjonalne remonty szlaków kolejowych.

Josep Scuderi wierzy, że jego pomysł może być przełomem. Podkreśla, że w Europie jest więcej niż 260 tys. km linii kolejowych, a na świecie ponad milion kilometrów. Naprawdę jest więc, gdzie te panele układać.

Chętnych poza tym nie brakuje. Sun-Ways pracuje już nad kolejnymi testowymi instalacjami w Korei Południowej, w Hiszpanii i w Rumunii. Zaczął też rozmawiać o swoim pomyśle z partnerami w Chinach i w USA. Niewykluczone więc, że za jakiś czas prąd ze słońca zacznie produkować na większą skalę również nasze PKP.

Źródło artykułu:Portal Technologiczny

Wybrane dla Ciebie