7 zaskakujących trendów turystycznych na 2026 rok
Skyscanner zaskakuje nowym raportem o turystycznych trendach
W czwartek 9 października 2025 w Warszawie, w słynnej przestrzeni Skyfall na samym szczycie wieżowca Warsaw Unit, odbyła się pierwsza w Polsce prezentacja raportu o trendach turystycznych, tworzonego cyklicznie przez Skyscanner - międzynarodową platformę rezerwacji tanich lotów.
W czasie konferencji omówiono najnowsze opracowanie pt. "Trendy w podróżach 2026", stworzone przez ekspertów Skyscannera na podstawie danych zbieranych od klientów. Raport opiera się na ankietach wypełnionych przez ponad 22 000 użytkowników Skyscannera z całego świata, oraz na analizie ich wyszukiwań pod kątem planów na przyszły rok. Przeanalizowano także preferencje i plany turystyczne reprezentatywnej grupy Polaków, korzystających z tej platformy, dzięki czemu raport uwzględnia także naszą lokalną specyfikę, a nie tylko trendy globalne.
Motocyklista wjechał w pieszego i chciał uciec. Dramatyczne nagranie z Małopolski
- Polska jest bardzo ważnym rynkiem dla Skyscannera - powiedział Kacper Trela, reprezentujący platformę w czasie spotkania w Skyfall. - Polski był też pierwszym językiem, na który już ponad 20 lat temu przetłumaczono naszą platformę.
Na podstawie danych od użytkowników stworzono listę 7 nowych turystycznych trendów, które zdaniem analityków będą kształtowały nasze podróże w nadchodzącym roku. Niektóre z tych tendencji są nowe i zaskakujące - opisuję wszystkie poniżej.
Wyniki raportu zaprezentowała Agnieszka Trolese, znana podróżniczka, autorka bloga Taste&Travel, w rozmowie z Kacprem Trelą, specjalistą Skyscannera.
Jak zdaniem ekspertów będziemy podróżować w 2026 r.? Co się zmienia w naszych nawykach turystycznych? Zobacz wyniki najnowszej analizy Skyscannera.
7 kluczowych trendów w podróżach na 2026 r.
Tak mają podróżować turyści z całego świata, w tym Polacy, w 2026 r.:
- Glowmadzi - ten trend polega na zwracaniu szczególnej uwagi na dbanie o urodę w czasie podróży, na szukaniu unikalnych produktów i zabiegów kosmetycznych, dostępnych tylko w określonych krajach. Glowmadzi wybierają takie kierunki na wycieczki, które oferują unikalne kosmetyki, rytuały SPA, masaże itp.
 - Buszowanie po sklepach - coraz modniejsze na wakacjach staje się odwiedzanie supermarketów. Wizyta w takim sklepie pozwala lepiej poznać, jak wygląda prawdziwe życie w danym kraju, i spróbować tego, co jedzą zwykli mieszkańcy. To też sposób na oszczędzanie - samodzielnie przygotowany posiłek z produktów kupionych w supermarkecie jest tańszy od obiadu w restauracji. Aż 63 proc. polskich turystów deklaruje, że na wakacjach chętnie buszuje po tego rodzaju sklepach.
 - Na wysokości - coraz częściej turyści wybierają na wypoczynek nie morze, lecz góry. Aż 80 proc. podróżnych deklaruje, że zamierza odbyć górską wycieczkę za granicą. W górach szukamy przede wszystkim ciszy i spokoju, malowniczych krajobrazów, czystego powietrza i wytchnienia od upału.
 - Literackim szlakiem - okazuje się, że turyści coraz częściej planują wycieczki do miejsc znanych z ulubionych powieści.
 - Catching Flights and Feelings - coraz chętniej latamy za granicę, by nawiązać nowe znajomości, przyjaźnie, a nawet znaleźć miłość. 39 proc. turystów z Polski przyznaje, że na wakacjach są bardziej otwarci na nowe znajomości, bo czują się swobodniej niż w domu.
 - Wyprawy rodzinne - chodzi o wycieczki wielopokoleniowe. Dzieci, rodzice i dziadkowie coraz chętniej spędzają razem urlopy. Chodzi zarówno o tworzenie wspomnień i wzmacnianie więzi, jak też czynnik ekonomiczny - podział kosztów wycieczki.
 - Hotel celem podróży - oryginalne hotele z niezwykle atrakcyjną ofertą relaksu i rozrywek stają się atrakcjami samymi w sobie. 49 proc. ankietowanych przyznaje, że to hotel decyduje o ostatecznym wyborze miejsca na wyjazd, choć widać w tym trendzie różnice pokoleniowe. Wyjazd do hotelu, a nie tylko pobyt w hotelu, deklaruje 56 proc. milenialsów i 34 proc. boomerów.
 
Dokąd będziesz mógł podróżować najtaniej w 2026 r.?
Analitycy Skyscannera stworzyli też dwa dodatkowe zestawienia, które mogą bardzo przydać się turystom.
Pierwsze wskazuje, w które miejsca w 2026 r. będziemy mogli podróżować znacząco taniej niż obecnie.
- Rekordzistą jest kanadyjskie Toronto, do którego w nadchodzącym roku będziemy mogli podróżować aż o 25 proc. taniej. Tak duża różnica cen wynika ze zwiększonej liczby połączeń oferowanych przez PLL LOT, a także ze zmian na rynku związanych z sytuacją polityczną i zmniejszeniem ruchu docelowego do USA.
 - Druga w rankingu kierunków, które szybko tanieją, jest włoska Pescara - w 2026 r. ceny podróży do tego miasta spadną o 20 proc.
 - Słynna wyspa Phuket w Tajlandii też potanieje, o 13 proc.
 - Taniej będzie też można polecieć do Male na Malediwach, średnio o 11 proc.
 - Potanieje też chorwacki Dubrownik, o 8 proc.
 
Najpopularniejsze kierunki na podróże w 2026 r. Pierwsze miejsce zaskakuje!
Drugie zestawienie pokazuje, które kierunki na wycieczki będą najmodniejsze w 2026 r. Ranking opiera się na wzroście zainteresowania danym miejscem wśród użytkowników Skyscannera, szukających miejsc na wypoczynek w 2026 r.
- Na szczycie rankingu trendujących kierunków znajduje się miasto Chongqing w centralnych Chinach, które powoli staje się turystycznym hubem Państwa Środka. Analitycy wskazują wzrost zainteresowania tym miejscem aż o 482 proc.
 - Chorwacka Rijeka generuje zainteresowanie większe o 393 proc.
 - Nha Trang w Wietnamie staje się coraz popularniejszy, wśród wyszukiwań na 2026 r. jest o 325 proc. popularniejszy niż w 2025 r.
 - Genua we Włoszech cieszy się wzrostem zainteresowania sięgającym 282 proc. (być może za sprawą dogodnego połączenia z Cinque Terre).
 - Wyspa Phuket w Tajlandii będzie nie tylko tańsza w 2026 r., ale też bardziej popularna - o 124 proc.
 - Fuerteventura w archipelagu Wysp Kanaryjskich będzie w kolejnym sezonie o 57 proc. bardziej popularna.