Branża noclegowa rozczarowana. Było źle lub bardzo źle
Branża noclegowa ocenia sezon wakacyjny 2025 jako zły lub bardzo zły
Pierwsze wnioski po zakończonych wakacjach nie napawają optymizmem - wśród właścicieli obiektów noclegowych dominuje rozczarowanie. Badanie na ten temat przeprowadził portal rezerwacyjny Nocowanie.pl (w ankiecie wzięło udział ponad 300 właścicieli obiektów noclegowych z całego kraju). W pytaniu dotyczącym oceny ruchu turystycznego w sezonie letnim 2025, w porównaniu do okresu letniego z ubiegłego roku, 31% oceniło, że było bardzo źle. Niezadowolonych było 26% właścicieli obiektów noclegowych. Neutralność zachowało 24% z nich, a w pełni zadowolona jest grupa zaledwie 19% ankietowanych.
- Tegoroczne wakacje były wymagające dla obiektów noclegowych - przede wszystkim ze względu na pogodę - ale pod względem wartości rezerwacji i długości pobytów sezon okazał się udany. Za najlepszy moment sezonu należy uznać długi weekend sierpniowy, w którym większość obiektów cieszyło się niemal pełnym obłożeniem. Jeden bardzo udany weekend to za mało, by poprawić nastroje w branży - komentuje Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl.
70% firm zdecydowało się utrzymać ceny na ubiegłorocznym poziomie, a 5,5% nawet je obniżyło
Najskuteczniejszym narzędziem, które przyciągało turystów w tym dość trudnym sezonie letnim 2025 były promocje cenowe (35% wskazań), i reklama w mediach społecznościowych (32%) oraz działania w wyszukiwarkach (18%). Aż 70% firm zdecydowało się utrzymać ceny na ubiegłorocznym poziomie, a 5,5% nawet je obniżyło. Wielu przedsiębiorców postawiło także na dodatkowe inwestycje-jeszcze przed sezonem zadbali o atrakcje i udogodnienia dla różnych grup turystów. Pojawiły się m.in. atrakcje dla dzieci - 10%, czy rodzinne strefy relaksu - 5%. Pojawiły się też udogodnienia w postaci wyżywienia oraz saun i jacuzzi, które łącznie zapewniło blisko 19% partnerów.
52% ankietowanych przedsiębiorców podjęło turystów zagranicznych
W odpowiedziach ankietowanych potwierdził się również trend rosnącego zainteresowania Polską wśród zagranicznych turystów - obserwowany już w poprzednich sezonach. Aż 52% ankietowanych przedsiębiorców podjęło turystów zagranicznych. W przypadku 37% ankietowanych obcokrajowcy stanowili mniej niż 10% ogólnej liczby gości, ale 9% badanych przyznało, że turyści zagraniczni odpowiadali za 10-20% całkowitej liczby rezerwacji.
Wiele firm planuje utrzymanie (67%) lub lekkie podwyższenie cen (22%) w zbliżającym się sezonie jesienno-zimowym
Z ankiety wynika też, że wiele firm planuje utrzymanie (67%) lub lekkie podwyższenie cen (22%) w zbliżającym się sezonie jesienno-zimowym 2025/2026.